Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

5D MKII + 70-200 2.8L II zwaarst mogelijke setup : welk van deze 2 statieven ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 5D MKII + 70-200 2.8L II zwaarst mogelijke setup : welk van deze 2 statieven ?

Mijn 5DII weegt 0.81 kg + 1.49 kg (mijn zwaarste 70-200 II lens) = 2.30kg
    Zelfs moest mijn 580 EXII er nog opstaan, max 3kg.

Meestal zal ik de combinatie 5D MKII + Tamron 16-28 (1kg) zonder flits gebruiken.
    Hoeveel reserve is in het algemeen nodig voor een stabiel statief, en moet je het gewicht van het balhoofd daar dan nog bijtellen ?

Ik dacht aan één van volgende 2 statieven :

1 Bilora A253 €80
    22 cm -153,5 cm max height
    max weight 4.5kg
    tripod weight (zonder balhoofd) 1.59kg

2 Mantona Pro Touring €115
    23 cm - 150 cm max height
    max weight 8kg
    tripod weight (zonder balhoofd) 1.96kg

==> het balhoofd zal de Bilora Perfect Pro 2258 worden (750gr) tot 10kg draagkracht.
    Ik heb geen idee vanaf wanneer dat een statief gezien wordt als "zwaar" en over de stabiliteit, wat denken jullie (kan niet getest worden op voorhand).

Dit zijn ook 2 statieven met draaipoten die ik voor het eerst zal testen, sneller opgezet dan die klemmen.

Re: 5D MKII + 70-200 2.8L II zwaarst mogelijke setup : welk van deze 2 statieven ?

Naar mijn weten zou het zo zijn: Zwaarste combo gewicht maal 2 minstens. Maal 3 is aangeraden. In jouw geval: 3kg x 2 = 6kg max draagkracht. 3kg x 3 = 9kg draagkracht aangeraden. Volgens de specs dan volgens mij.
    Ik ken niks van de merken die je opgeeft, maar misschien eens kijken bij sirui? Zijn iets duurder maar ook gekender denk ik, alsook 6 jaar garantie als ik me niet vergis.
    Nu, ik weet niet in hoeverre fotografie bij jou is; hobby, professioneel,... Maar aan je spullen te zien, een combo van zo'n 4000 euro ofzo?, lijkt het me verstandig om naar een kwalitatief statief te kijken, al weet ik niet hoe bilora en mantona is, ik ken ze niet.

Wat is je budget voor het statief + balhoofd?
    Op een statief moet je niet al te veel besparen, een deftige is zo goed als voor het leven.
    Voor een combo als jouwe zou ik toch sneller naar een goedkope gitzo, of dure sirui/benro/manfrotto kijken. Misschien zelf enkel naar Gitzo, maar da's natuurlijk afhankelijk van het budget.

Ik denk wel, dat een statief meer zou kunnen dragen dan opgegeven... Mijn statief van 50 euro, heb er al eens half aan gehangen.. en het hield me wel hoor. Volgens specs 3kg draagkracht. Ik denk (weeral ) dat een deftige kop het verschil zal maken. Zo weinig mogelijk creep dus, liefst niks, met een groothoek is dat niet zo erg denk ik, maar met een tele zal dat al snel ambetant worden. Natuurlijk, het statief is ook belangrijk, vooral om trillingen op te vangen. Mijne trilt lang na, na er een keertje tegen te tikken. Bij carbon zou dit veel beter zijn, maar dat heeft ook een prijskaartje natuurlijk.

Hoop dat je hier al iets aan hebt
    Last edited by Nixonn; 29 december 2012, 00:13.
    Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
    https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

Comment

Re: 5D MKII + 70-200 2.8L II zwaarst mogelijke setup : welk van deze 2 statieven ?

Een goede kop vind ik inderdaad ook het belangrijkste, goedkoper statief kan je nog rondwerken door gebruik te maken van een afstandsbediening of timer.

Echter, als ik zie wat voor lenzen en body je hebt, vind ik dat je best wat meer uitgeeft aan een statief. Dat is een belangrijk onderdeel van je apparatuur. Zoals met alles, you get what you pay for. Bij de statieven die je opnoemt, ik ken ze niet, maar als ik de specs lees en de foto's bekijk, is dat niet zo'n goede kwaliteit. Prima als eerste statief voor iemand met een instapdslr met kitlens, maar voor iemand met een 5d2 en een 70-200, zou ik dat niet aanraden. Als kop, kijk eens naar de Sirui K30x. Is een goed balhoofd met een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding die verschillende andere forumleden ook gebruiken. Ik gebruik met met een Gitzo GT3542LS en ben daar heel tevreden over icm mijn 450D en 120-300 f/2.8.

Qua statieven zou ik kijken naar carbon, dat is lichter en stijver van merken als Gitzo, Feisol, Sirui, Benro, Manfrotto... Belangrijk is, dat je het ook eens uittest in de winkel en vergelijkt met andere modellen.
      70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

Comment

Het is ook kijken of je in de toekomst een zwaardere lens ofzo denkt aan te kopen, daar misschien ook rekening mee houden. Als dat het geval is (ik denk dan aan een 500mm L of zwaarder) is het misschien beter een kop van RRS, markins ofzo te kijken? Ik heb zelf geen ervaring met statieven, maar heb er wel al veel van gezocht.

Die K30x wordt door velen zeer goed genoemd. Als ik eindelijk zover ben om een statief te kopen, dan word dit waarschijnlijk mijn balhoofd. Die kan iets aan van een 30kg (?).. Maar geeft deze geen enkele creep met bijvoorbeeld een tele als de 70-200 II, of nog iets zwaarder, als je hem lichtjes naar beneden houdt en vastzet?
        Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
        https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

Comment

Die Bilora kan je nog wat goedkoper vinden, dan hou je nog 15 euro extra over voor een balhoofd http://www.ebay.de/itm/ws/eBayISAPI....ectorid=229487 .
          Daarmee wil ik niet zeggen dat het een goed statief is, ik heb gewoon "Bilora A253" ingetikt bij Google.

Een degelijk balhoofd is heel belangrijk, daar kan je best niet teveel op besparen.
          Ik heb geen ervaring met een heleboel verschillende balhoofden, maar ik ben wel heel tevreden over de Sirui K-30X.

Hier kan je nog wat tests bekijken van balhoofden tot 100 euro, dat is misschien wel interessant.
          Er staat een Bilora bij, en die komt helemaal niet goed uit de test...
          Last edited by Black B@ndit; 29 december 2012, 08:46.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Evenveel als het statief zelf zou ik inderdaad ook uitkijken naar een degelijk balhoofd, statieven van Gitzo, Manfrotto enzo hebben allemaal hun waardewel bewezen als je tenminste er eentje kiest die zwaar genoeg is voor je doelen, koop je ineens iets wat je later ook nog op eventueel zwaardere lenzen kan gebruiken zo voorkom je twee keer geld te moeten uitgeven... zelf maak ik gebruik van een carbonnen Gitzo statief ( type ken ik niet direct van buiten) in combinatie met een RSS balhoofd ( mijns inziens kwalitatief op eenzame hoogte tussen de vele rommel die er te kijgen valt maar if you pay peanuts , then you get monkey's .... )
            Deze combi gebruik ik zelfs met een 1D+500F4L set zonder enig probleem.
            1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Toen ik op zoek was naar een statief met balhoofd, kwam het er volgens vele reviews en gebruikerservaringen op neer dat de beste balhoofden gemaakt worden door RSS en Arca-Swiss (met Markins als outsider). Ze zijn wel duur. Maar toen mijn Arca-Swiss balhoofd aankwam, wist ik meteen waarom hij zo duur was. Voelt oerdegelijk en onverwoestbaar (en zwaar) aan. Ook geen last van creep met mijn 70-200 F/4L IS erop.

En qua statief... Spreekt voor zich eigenlijk. Gitzo staat op eenzame hoogte qua statieven volgens mij. Als zo'n combinatie toch te duur is, dan zou ik voor een Benro (carbon) statief gaan met een Sirui K-30x balhoofd.
              550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

Comment

Working...
              X