Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ultra of Extreme van SanDisk

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Ultra of Extreme van SanDisk

Hallo iedereen,

Ik sta in twijfel over de aankoop van een nieuwe geheugenkaart. Over de grootte van capaciteit weet ik het al.

Ik had graag geweten wat het verschil is tussen een Ultra SanDiskkaart en een Extreme SanDiskkaart.

Mvg
    Neem gerust een kijkje op http://dariodebackerfotografie.weebly.com/, daar zijn meer foto's te bekijken en kunnen reacties nagelaten worden.

Re: Ultra of Extreme van SanDisk

Bij mijn weten heeft een ultra een schrijfsnelheid van 30MB/s, terwijl de Extreme met 45MB/s kan schrijven.
    Dus voor gewone fotografie is een ultra goed genoeg, ikzelf heb ook een ultra en kan daarmee in burstmodus 5-7 RAWfoto's maken, wat voor mij meer dan genoeg is.

Voor video en meerdere burstopnames na elkaar is een extreme beter, maar daar heb ik nog geen ervaring mee, maar heb me er wel een besteld als reservekaartje
    NEX-5 + Sony 18-55 OSS || Canon 60D + Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Asph Canon + Canon 50mm f/1.8 II + Canon 70-200 f4 L
    https://www.flickr.com/photos/mdesmedt/

Comment

't verschil is de prijs... ik maak 17 foto's in burst 14bit RAW (nikon +D700) met om het even welke memory kaart, daarna gaat het veel trager en daar helpt een snelle kaart heel weinig bij.
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door the_landscape Bekijk bericht
        Hallo iedereen,

Ik sta in twijfel over de aankoop van een nieuwe geheugenkaart. Over de grootte van capaciteit weet ik het al.

Ik had graag geweten wat het verschil is tussen een Ultra SanDiskkaart en een Extreme SanDiskkaart.

Mvg
        Als het alleen voor je camera is, dan zou ik kijken naar het prijsverschil... ik denk dat beide voldoende snel zijn voor je camera. Wanneer de Ultra-versie niet meer voldoet qua snelheid, voldoet de capaciteit wellicht ook niet meer (voor fotografie).

Maar zo'n SD-kaartje is een schat. De nieuwere halen een doorvoersnelheid van 95 Mb/sec. en als je dan een USB3-kaartlezer hebt -15 a 20 EUR- ben je in de zevende hemel (da's bijna zo snel als een harde schijf). Transfers van de SD-kaart naar de harde schijf (bv. via Lightroom) gaan heel snel. Je kan er ook data op stockeren, backups van je computergegevens... maar dat heeft weinig met fotografie te maken natuurlijk.

Comment

Ik was net ook even aan het rondsnuffelen naar dit soort kaarten. Ze zijn bij Amazon.de wel merkelijk goedkoper dan in Belgische online shops voor fotomateriaal. De 32 GB Extreme kost zowat de helft.
          Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Ik dacht dat in recente camera's voldoende buffergeheugen zit om tijdelijk foto's op te slaan tot de gelegenheid er is om de foto's op de kaart weg te schrijven.
            Dus eigenlijk doet de kaartsnelheid er niet echt veel toe.
            Downloaden naar je PC is echter wél afhankelijk van de toegangs-snelheid van je kaartje, alhoewel dat voor mij geen probleem lijkt omdat je ondertussen toch gewoon verder kan werken

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
              Ik dacht dat in recente camera's voldoende buffergeheugen zit om tijdelijk foto's op te slaan tot de gelegenheid er is om de foto's op de kaart weg te schrijven.
              Dus eigenlijk doet de kaartsnelheid er niet echt veel toe.
              Voor de snelheid van de bursts, tot dat de buffer vol is, heb je gelijk, maar voor de tijd tussen de bursts speelt de kaartsnelheid wel degelijk een rol als de schrijfsnelheid van camera maar hoger is als die van de kaart.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Allen bedankt voor reacties

*close*
                Neem gerust een kijkje op http://dariodebackerfotografie.weebly.com/, daar zijn meer foto's te bekijken en kunnen reacties nagelaten worden.

Comment

Working...
                X