Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke polarisatiefilter, circulaire of niet?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• welke polarisatiefilter, circulaire of niet?

Goede avond iedereen,

Ik ben op zoek naar een polarisatiefilter voor mijn (67mm) 18-135mm lens. Kwam op internet een Hoya setje UV-filter, Polarisatiefilter, grijsfilter tegen. Is dit aan te raden of is het prul? De grijsfilter en polarisatiefilter zijn geen circulaire filters. Is dit erg nadelig dat je de grijstint dan niet kan niet instellen? Of wat zouden jullie dan aanraden? Vond vooral de prijs van 72€ voor 3 filters van dit toch wel degelijk merk interessant....

Ik hoor het wel?

Groeten
    mijn website met meer foto's: www.daviddeman.be

Re: welke polarisatiefilter, circulaire of niet?

Ik heb zo'n set van 77mm. De uv is multicoated, de grijs en pol niet.
    De polarisatiefilter is wel circulair hoor. Je kan er aan draaien om de juiste richting te vinden.
    De grijsfilter is 3 stops vast, niet regelbaar.
    Nikon shooter - Samyang fan

Comment

Quote Ken Rockwell ..

"... Most autofocus cameras use polarization tricks as part of the autofocus system. Therefore if you use a regular linear polarizer you may mess up your focusing and metering. Because of this a new kind of polarizing filter was developed, called a circular polarizer, that eliminates these problems. No, these names have nothing to do with the shape of the filter! Circular polarizers use a trick (a quarter wave retardation plate if you must know) that makes the light waves coming out of the back of the filter spin around in a way called "circular polarization." This means that the light coming out the back of a circular polarizer does not appear polarized to the camera, and therefore it won't confuse anything. ..."
      amen ..

Comment

Meegeleverde accessoires
        - UV HMC C filter
        - Circulair Polarising filter
        - NDX8 Grijsfilter filter
        No worries
        Nikon shooter - Samyang fan

Comment

Oké had over circulaire gelezen En heeft er iemand anders nog aanraders in deze prijscategorie?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk bericht
            De polarisatiefilter is wel circulair hoor. Je kan er aan draaien om de juiste richting te vinden.
            Ook aan een lineaire pola kun je gewoon draaien, daar gaat het cirkulaire niet over, maar wel over de opbouw van het filter.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Circulair slaat niet op de vorm, maar over het type polarisatiefilter. Je hebt lineair en circulaire polarisatiefilters. Men raad circulaire aan omdat je bij lineaire problemen kunt krijgen met autofocus en belichting. Als je steeds manueel scherpstelt en belicht op het histogram lukken lineaire in principe ook.

Ik zou overigens grijsfilters waarvan je de sterkte kan regelen sterk afraden. Deze berken op bais van twee tegenover elkaar roterende polarisatiefilters. Op breedhoeklenzen krijg je dan problemen met donkere en lichtere vlekken (wordt ook wel het dark cross pattern genoemd).
              Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

Comment

Heb ondertussen dit setje gekocht dat ik had getoond met de link. Vind het geen hoogvlieger en een beetje verloren geld. Zeer lichte filters, je ziet bijna geen verschil met of zonder. En als je de polarisatiefilter dan gebruikt heb je veel last van vignetting in de hoeken. De bijgeleverde UV filter past zelfs niet perfect op mijn 67mm canon lens. Het lijkt alsof je je schroefdraad kapotdraait bij het opdraaien.

Kortom het setje is geen aanrader, ik had meer verwacht van het Hoya setje.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door david_deman Bekijk bericht
                  Zeer lichte filters, je ziet bijna geen verschil met of zonder. En als je de polarisatiefilter dan gebruikt heb je veel last van vignetting in de hoeken. ....
                  Natuurlijk zie je bijna geen verschil .. wat had je gedacht? Een pola filter werkt, algemeen, als een ND filter dus je belichtingsmeting compenseert alleszins. Enkel als je 'm in de "juiste" hoek draait verdwijnt het (deel) van het gepolariseerde reflectielicht dat onder de "juiste" hoek binnen komt ... vignettering zou je maar mogen zien op een WA lens ... daarom is hier al tot in den treure aangegeven dat voor dat type lens een "slim" filter aan te raden is, wat niet wegneemt dat dit voor een pola filter maar een halve oplossing is ... (kijkhoek van de lens groter dan het polaveld van het filter)

Comment

Neem nu de zon en een blauwe hemel, dan kan je met de zon op 90° ten opzichte van jou, en draaien aan je pola. de lucht dieper blauw maken.En of diepere kleuren in een bos bv.gelijk een ND filter.
                    https://ggpics.be/

Comment

Net NIET zoals een ND filter ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                        Net NIET zoals een ND filter ...
                        leg dan uit waarom , dat is hier toch al dikwijls beweerd, alsook door ene BH landschapsfotograaf, ik kan dan nog wat leren.
                        https://ggpics.be/

Comment

Is hier al 10E6 maal uitgelegd, maar dus nog maar eens voor diegenen die niet weten hoe een archief te raadplegen ... een pola filter in de "neutrale" stand heeft hetzelfde effect als een ND filter, ergo het "verdonkert" de situatie met ong. 2 stops (de hele goede pola's zelfs met iets minder. Uw lichtmeting compenseert dat normaal). Draait men het in de "actieve" stand, afhankelijk van de bestaande situatie en parameters, dan blokkeert het filter het gepolariseerde licht dat uit een bepaalde invalshoek komt, met andere woorden: heeft men een leuke situatie van een vijver in het bos met reflectie op het water en onder een blauwe lucht, dan is de kans heel groot dat men een keuze zal moeten maken voor welk effect men wil kiezen ... doe dat maar eens na met een ND filter ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                            ong. 2 stops (de hele goede pola's zelfs met iets minder
                            een Hoya HD zelfs maar 1,0 à 1,1 stop.
                            Maar dat is voorlopig de enige in de handel die zo goed presteert op transparantie, vermoed ik.

mvg
                            I may disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it (Evelyn Beatrice Hall)

Comment

Een polarisatiefilter en een ND filter zijn twee totaal verschillende dingen, en hun gebruik is ook niet hetzelfde, ook al heb je met een CPL lichtverlies (helderheidsverlies), net als bij een ND, het is niet de bedoeling dat een CPL licht kost. De ideale CPL zou neutraal geen licht mogen verliezen, en bij maximale werking zo min mogelijk. Maar dat ding is nog niet op de markt. Zoals hierboven aangehaald, is Hoya de enige met een CPL met +/- 1 stop verlies.
                              Een ND filter haalt licht weg, en doet verder niets anders. Het is een glazen dimmer, als het ware. Je gebruikt hem wanneer je sluitertijd/diafragma/ISO trio niet voldoet, het schoolvoorbeeld is de waterval of het bergriviertje. Je wil mooi wit water, dus een lange sluitertijd (dat kan bv 1/15s, 1/4s of 1s zijn) maar je hebt ook wat lover dat je als kader wil gebruiken, onscherp. Dus een groot diafragma, bv 2.8 of 4. Je ISO kan meestal niet lager dan 100. Helaas is er veel licht, en zal je foto met de ideale instellingen een paar stops overbelicht zijn. ND filter uit de tas, op de lens, en klik.

Ik vind het vreemd dat een Hoya filter een niet passende schroefdraad zou hebben. Ben je zeker dat het echt originele Hoya is? Passen andere filters moeiteloos op dezelfde lens?
                              Misschien een braampje, even nakijken.

Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk HD
                              D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Working...
                              X