Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beamer voor fotoclub

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Beamer voor fotoclub

Zijn er beamers die niet teveel kosten (1500 euro maximum), en die toch een redelijk beeld geven (liefst 1920x1080)?

Ik weet dat een duurdere beamer beter is, maar het budget is beperkt.
    We verwachten dan ook niet de topprestaities van een 5000 euro kostende beamer in een toestel van maar 1500 euro.
    Bij de monitors zijn er tegenwoordig ook te vinden die niet te duur zijn, en die toch ook een goed beeld geven (bijvoorbeeld de LG IPS monitors).
    De laatste jaren zijn er steeds meer full-HD beamers te vinden onder de 1500 euro, maar zijn die ook iets waard?

We hebben nog wel een beamer, en die werkt nog, maar de maximale resolutie is beperkt tot 1024 x 768 pixels.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Re: Beamer voor fotoclub

Mijn ervaring is dat goedkopere beamers binnen relatief korte termijn (1 tot 4 jaar of zo) de geest geven.
    Maar je moet altijd wel geluk hebben met die dingen, en veel hangt er vanaf hoeveel ze gebruikt worden.

Die dingen richten zich vooral op de filmfanaat die een thuisbioscoop wil.
    Last edited by Eanx; 21 november 2012, 15:31. Reden: Onzin weggedaan
    Nikon shooter - Samyang fan

Comment

Als het is voor in een duister clublokaal te projecteren voldoet een beamer van 1200 tot 2500 lumen. Wil je ook voorstellingen geven in grote (theater-bioscoop)zalen dan zul je toch wel minstens 4000 lumen nodig hebben qua lichtopbrengst.
      Dan is er nog het verschil tussen LCD, DLP, LCOS, en enkele andere exotische oplossingen. In de prijsklasse welke jij opgeeft zijn het voornamelijk DLP projectoren in Full HD. ( enige nadeel: bij vermoeide ogen kan men een regenboogcirkel waarnemen).
      Waarom nu een FullHDbeamer in 16:9 formaat ? Gebruik je dit om gewone foto's te projecteren krijg je nog steeds een beeld van 1620x1080 pixels dus 1.7 MPixel tegen 1024x682 pixels dus 0.6 Mpixel. Een wereld van verschil in scherpte, brillantie , niet in grote van het projecteerde beeld!!. De XWGA beamers 1920x1200 pixels 2.16Mpixel leveren nog een beter beeld maar kosten gemiddeld tussen 7000 a 15000 € al dan niet met objectief (CANON, LEICA)
      Volgens mij op dit ogenblik een goede koop in het budget van +/- 1500€ BENQ SP840 met 4000 ansilumen en voor 2000€ de ACER P7500 ook met 4000 ansiLumen .Ideale budgetbeamers voor een fotoclub.
      En maak je hierbij een voorstelling, een volledige projectie in bv ProshowProducer 16:9 krijg je een scherpe en brillante projectie op grootformaat. Dan gebruik je vanzelfsprekend de hele resolutie van 1920x1080 dus 2.07 Mpixel. Onder de 1500€ vind je zeker en vast nog goede beamers, EPSON, INFOCUS, OpTOMA maar daar weet ik weinig van.

hopelijk heb je hier iets aan.
      voor meer info mag je me steeds contacteren.
      mvg, stefan

Comment

Het is alleen voor in een verduisterd lokaal, niet voor een grote zaal.
        En het gaat inderdaad ook om een betere scherpte te krijgen dan met een 1024x768 beeld, niet om de foto's extreem uit te vergroten, want dan begin je de pixels weer te zien, ook met een full-HD beamer als je dicht genoeg bij het scherm zit.

Ik ben al wat op zoek gegaan naar betaalbare beamers, en deze ziet er niet zo slecht uit http://www.trustedreviews.com/Epson-...ojector_review .
        Maar de test is al van meer dan een jaar geleden, ondertussen zal er al wel een nieuw model zijn...

het is niet dringend, en ik ben ook niet de persoon die de beslissing moet nemen over welke beamer het uiteindelijk zal worden (maar ik zal wel mee overleggen, en dan is het goed dat ik weet waarover het gaat).

Ik heb hier nu al gelezen dat we DLP beamers best vermijden, want ik heb zelf een hekel aan dat regenboog-effect (dat heb ik al bij verschillende beamers gezien, en nu weet ik welk type beamer daar het meeste last van heeft).
        Last edited by Black B@ndit; 21 november 2012, 17:51.
        BD0338BE

Comment

De Epson ziet er wel goed uit en dit voor 980€. Bij een LCD beamer zoals de Epson zal je steeds de pixels blijven zien alleen dat er nu 2.07miljoen pixels op dezelfde oppervlakte liggen terwijl bij jullie oudere beamer er slechts 690000pixels zitten . Dus zul je ze minder snel zien. Bij DLP beamers zie je helemaal geen pixels..

Comment

Wij hebben hier ook een relatief dure beamer, eentje van Mitsubishi, heeft 6.000€ gekost,
            niet voor een fotoclub, maar wel om reclames van onze sponsors te laten lopen,
            lichtsterkte 5.000 Lum en contrast 2.000/1 hoogstwaarschijnlijk zullen we
            daar van afstappen, en overschakelen naar een aantal 50 inch HD plasma schermen,
            stukken beter dan gelijk welke beamer, t'is altijd iets met een beamer, na 1.000 uren
            lampen kapot, en echt zwart bestaat niet met een beamer, bovendien, bij het minste
            strooilicht is kleurechtheid een illusie, en daar krijg je ook nog eens lichtafval naar de hoeken toe,
            die dingen zijn eigenlijk maar goed om een overhead projector te vervangen, dit jaar hebben
            we daar als proef een Panasonic 103 inch plasma naast gezet, wel eerlijk gezegd,
            die dure beamer kwam qua kleurweergave en contrast nog niet aan de hielen van dat plasma scherm.
            En wil je toch de betere kwaliteit via een beamer tonen, dan moet je naar een onbetaalbare Barco,
            die ook maar voldoet in volledige duisternis en met een peperduur lichtabsorberend projectiescherm.
            Hier zeker geen nieuwe beamer meer, het zijn in mijn ogen gewoon dure onhandige dingen.
            Last edited by Guest42; 21 november 2012, 19:08.

Comment

Wat een heftige reactie:

Een beamer dient om in een verduisterde ruimte te gebruiken, als vervanging van de oude pradovits (leica) , en daar kan je met een perfect gecalibreerde beamer en natuurlijk een goede aansturing (de juiste computer met dito beeldkaart en een gepaste show) een sublieme presentatie projecteren waartegen geen enkele en dan mogen het nog 50" tv's zijn, kunnen winnen qua beeldkwaliteit. Projecteren is ook een kunst, waarbij veel variabelen het resultaat kunnen beinvloeden. Maar indien je weet wat je doet, kan een projectie met een (goede) beamer een lust voor het oog zijn.
              los hiervan, beamerlampen (hitachi , acer en visatek) gaan bij mij gemiddeld 3000 uren mee. en das lang. en dit zelfs in de verhuur.

Comment

Jou gedacht beeldmaker,
                Ik kan maar zeggen wat ik ondervind, onze Mitsubishi UL7400U met 5.000 lumen kan het absoluut niet halen tegen de Panasonic 103 inch plasma.
                zelfs in een verlichte ruimte doet die plasma nog prima zijn werk, daarom kan ik moeilijk begrijpen waarom veel fotoclubs kiezen voor een projector,
                mischien is dat omdat ze van uit de dia wereld komen, de ongemakken naar verduistering van ruimtes en alles daar rond, wegen niet op tegen het gemak
                van een goed plasma scherm, tenzij de fotoclub méér dan 100 leden telt natuurlijk.
                Ik heb hier ook nog een Dell 4100 MP staan, dat is helemaal een ramp,
                daar heeft de lamp met de langste brandtijd het maar max 800 uur uitgehouden, waar ze ook 1.500 uren voorschrijven.
                Ik moet er wel bijvertellen, dat die dingen hier soms 72 uur aan een stuk opstaan, en niet altijd in verduisterde ruimtes,
                alleen jammer dat die 103 inch plasma's zo duur zijn, (33.000€) daarom dat het plan is om meerdere 50 inch plasma's te gaan verdelen, zodat
                iedereen deze van op de gepaste afstand kan bekijken, dat heeft voor ons alleen maar voordelen, hier komen alvast geen nieuwe beamers meer binnen,
                zeker nier voor ons toepassing.

Comment

Ik vind toch ook dat tv-schermen betere contrasten en een betere kleurweergave geven dan de meeste beamers.
                  En het voordeel is dat de ruimte waarin je de beelden bekijkt niet verduisterd moet zijn om het beeld goed te kunnen bekijken.
                  Een computerscherm is ook beter dan een beamer.

In elke fotoclub hoor je discussies als er beelden worden geprojecteerd, en als er dan nog een ander scherm tegelijk aan de pc is aangesloten, dan zijn de verschillen altijd duidelijk te zien.
                  Misschien dat dat niet het geval is bij de duurste beamers, maar ik denk dat de meeste fotoclubs niet over een budget beschikken om die aan te kunnen kopen.

Maar een beamer is dan weer gemakkelijker te verplaatsen dan een 103 inch tv (= 2,6 meter, daar heb je elke keer een verhuiswagen voor nodig).

Onze huidige beamer (Optoma) is ook al defect geweest, en die heeft zeker geen 3000 uren gewerkt (er was een ander defect dan de lamp).
                  En ik heb ook al op verschillende fotoclubs gehoord over technische problemen met beamers, de bedrijfszekerheid daarvan is dus zeker minder dan bij tv's.
                  TV's hebben volgens mij ook een langere levensduur dan beamers.

Voor 1500 euro heb je al een 60 inch tv (152cm), misschien is die groot genoeg voor onze fotoclub (voorbeeldje http://www.vandenborre.be/tv-lcd-led...arp-lc60le635e ).
                  Dat valt dus eventueel ook te overwegen tegenover een beamer.
                  Het zal een flinke discussie worden op de volgende bestuursvergaderingen.
                  Ik zal vanavond al eens een meter meenemen naar de fotoclub, om te zien hoe groot die 60 inch is ten opzichte van het beeld dat we nu projecteren...
                  BD0338BE

Comment

Mij moet je zeker niet meer overtuigen Bart

Ik heb het vergeleken, plasma naast onze Mitsubishi beamer en op het zelfde formaat,
                    ook op mijn eigen 50 inch plasma ben ik supertevreden over wat ik zie, zelfs bij relatief veel licht.

Ook nog een optie voor een niet al te grote club, is een aantal 27 inch schermen aankopen, voor je
                    1500€ heb je er tegenwoordig gemakkelijk een stuk of zes, en niemand zit elkaar in de weg.

Ik heb geen goede ervaringen met beamers, heb al te vaak opmerkingen gehoord over verloren details in het wit
                    of in het zwart, en als je dan op de monitor gaat kijken zijn ze er wel degelijk.
                    Zelfs een dure beamer is te afhankelijk van de omgeving, en het mag dan nog pikdonker zijn, een beamer
                    maakt zijn eigen strooilicht, waardoor zwart nooit echt zwart kan zijn, de echte professionelen komen er allen van terug
                    mijn vriend Koen van Bekafun heeft het mij twee weken geleden nog afgeraden een nóg duurdere te kopen,
                    en ik moet hem gelijk geven, die mensen zijn er ganse dagen mee bezig, en weten heus wel waarover ze praten,
                    ze vehuren en verkopen namelijk alles wat met beeld en geluid te maken heeft, van led panels van 50 m˛ over beamers tot schermen.
                    Bij ons hangt er wel een en ander van af hé, als je een sponsoroplage van 50.000€ hebt lopen en je beamer valt
                    in panne zoals dit jaar meegemaakt, (terug een lamp aan de knoppen gelukkig hadden wij reserve) dat heb je niet graag,
                    en de kwaliteit, daar hebben we het reeds over gehad, dan liever op veilig spelen, en bovendien nog met betere kwaliteit.

Comment

Bedankt Geert voor de deskundige en verhelderende uitleg.
                      Mijn zin om een beamer te kopen voor thuisgebruik is bij deze ook netjes opgeborgen.
                      Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

En de tv's worden groter en groter.

http://shopping.yahoo.com/blogs/digi...193300261.html
                        Met de vriendelijke groeten, Ruud.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rufus1964 Bekijk bericht
                          En de tv's worden groter en groter.

http://shopping.yahoo.com/blogs/digi...193300261.html
                          Inderdaad, maar DEZE zou ik niet graag betalen. 3,86 meter diagonaal.

Comment

Ik heb het gisteren voorgelegd op de fotoclub, de optie "tv" zal niet doorgaan omdat 150cm diagonaal niet groot genoeg is (rekening houdend met het budget is dat zowat de grootste tv die we zouden kunnen kopen).
                            BD0338BE

Comment

wij hebben bij ons in de club ook een beamer; kostprijs ongeveer 900€ behoorlijke kwaliteit, ideaal om les mee te geven. Maar om kwalitatief fotobeoordeling mee te doen is dit ding onvoldoende. Een beamer van een collega van ons kostprijs 2000€ geeft wel voldoening.

Wij beoordelen nu de foto's op een TV-scherm van 42" met grote tevredenheid.

Comment

Working...
                              X