Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Dan heb je naar Geys1987 zijn link niet gekeken.
Eerst kijken, dan goed lezen en dan pas schrijven is de boodschap.
Ik heb zelden zo'n degelijk review van een CPL gezien, eentje met foto's met en zonder de CPL.
Meestal lees je enkel, zeer tevreden, of goed....enz.
Dus ipv niets te zeggen, zegt dit ALLES, je hoeft enkel de moeite te doen om op de link te klikken en te kijken.
Curieus toch dat alle fotos met CPL donkerder zijn dan zonder. Werkte die gasten hunne lichtmeter niet goed?
Moderator Warning:
Heb even ingegrepen in Regulus' eerste interventie, en daarna de twee volgende geschrapt. Reden: op de bal, gasten, niet op de man!
Moderator Note: Anderzijds versta ik heel goed zijn redenering en dat is (enfin, volgens mij althans): het is niet omdat je een circ.pol. filter gebruikt, dat je foto's te donker moeten zijn of dat je dus moet onderbelichten. Nee, ook dan dient de belichting correct te zijn. En omdat ik zelf hier ook nog wat kan bijleren () (ook mijn foto's met circ.pol. vind ik vaak onderbelicht), zou ik willen vragen of Regulus zijn stelling op een andere, zachtere, meer belerende manier wil poneren, en ons iets wil bijbrengen over correct belichten met de circ.pol. filter.
Last edited by LesC; 14 november 2012, 22:48.
Reden: Typo in m'n mod note
@hjanssen: Geef ik je gelijk in. Er zijn wel wat gebruikers maar niet in die aantallen zoals bij B+W of andere bekende merken (denk ik). Anderzijds, moest het rommel zijn moet er ergens wel een slechte review/opmerking te vinden zijn .
@regulus: Foto's zijn allen getrokken in Aperture priority mode (en heb dus telkens foto genomen met en zonder filter zonder extra belichtingscompensatie of wat dan ook, telkens exact dezelfde instellingen). Ik heb bewust gekozen om geen post-processing of wat dan ook toe te passen op de foto's in de vergelijkingen. Dat de foto's met de kerk en spoorweg donkerder tonen ga ik mee akkoord. Bij de andere denk ik echter dat belichting tussen beide foto's sterk overeenkomstig is. De bedoeling van die set was om mensen te laten zien wat deze filter kan doen (in handen van een eenvoudige amateurfotograaf), en niet om een professioneel oordeel te vellen.
De Flickr-pagina. Nikon D90 met een hele reeks lenzen
Comment