Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

groot verschil nikon flitser SB24 <> SB700

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: groot verschil nikon flitser SB24 &lt;&gt; SB700

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
    als je iTTL wenst, en ik adviseer je om voor je eerste flitser een iTTL compatibele flitser aan te kopen, dan heb je de keuze uit: Nikon SB400, SB600, SB800, SB700, SB900, SB950 en nog een aantal flitsers van andere merken zoals Sigma click
    Dag d-Oracle;

Ik heb reeds een SB700 en de sb 24 uit de analoge tijdperk.

Ik wil eigenlijk een wat modernere 2e flitser, mn door die beperking van 1/16.
    Overigens, vergeef m'n stomheid, maar ik dacht, dat 1/16 en 1/128 sloeg op de sluitertijd....
    Maar bij bekijken van de specificaties zag ik dat het om de lichtafgifte ging, dus als ik het
    goed begrepen heb; geeft 1/128 minder licht af dan 1/16?

met vriendelijke groet

Calisto
    Met vriendelijke groet

Calisto

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Calisto Bekijk bericht
      Dag d-Oracle;

Ik heb reeds een SB700 en de sb 24 uit de analoge tijdperk.

Ik wil eigenlijk een wat modernere 2e flitser, mn door die beperking van 1/16.
      Overigens, vergeef m'n stomheid, maar ik dacht, dat 1/16 en 1/128 sloeg op de sluitertijd....
      Maar bij bekijken van de specificaties zag ik dat het om de lichtafgifte ging, dus als ik het
      goed begrepen heb; geeft 1/128 minder licht af dan 1/16?

met vriendelijke groet

Calisto
      1/128 en 1/16 zijn even sterk, maar de flits duurt langer bij 1/16 dan bij 1/128. Waardoor de sensor dus langer wordt blootgesteld aan dit licht.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
        1/128 en 1/16 zijn even sterk, maar de flits duurt langer bij 1/16 dan bij 1/128. Waardoor de sensor dus langer wordt blootgesteld aan dit licht.
        Hallo playerofwar;

hartelijk dan voor de uitleg; weer wat wijzer.
        Ik dacht vroeger altijd: flitser op de camera/(i)TTL en dan komt alles goed. Nu ik wil gaan werken met 2 of 3 flitsers ben ik me er meer in gaan verdiepen; er zit veel meer in dan ik ooit had gedacht/verwacht

Ik had nog een SB24 willen aanschaffen, maar na 't verhaal van Jansen en u ga ik toch nog wat verder sparen voor 1 met wat meer mogelijkheden in de M-stand

Met vriendelijke groet
        Calistio
        Met vriendelijke groet

Calisto

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
          klopt niet... bij mijn weten is de flitskracht van een flits uitgedrukt in watt-seconden, een watt-seconde is een watt flitskracht gedurende 1 seconde, of 2 watt for 1/2 seconde, 100watt voor 1/100 seconde.
          Het is inderdaad zo dat de flits langer duurt bij een reportage flits bij 1/16 dan bij 1/128, maar dat is een gevolg het ontwerp van een reportageflits. Die stopt namelijk de flits wanneer het gewenste niveau berijkt is. De niet gebruikte kracht wordt vervolgens beschikbaar voor de volgende flits. Vandaar dat je sneller kan flitsen met lagere flits power. Een studio flits werkt zo niet... die laadt z'n condensators maar met de gewenste capaciteit. en hebben daardoor een gebalanceerde tijdsverdeling... in functie van je flitser. maw. alle flitsen gelijk.

zo zie je dat deze tijd ook geen verdubbeling is. SB800:

1/1050 sec. at M1/1 (full) output
          1/1100 sec. at M1/2 output
          1/2700 sec. at M1/4 output
          1/5900 sec. at M1/8 output
          1/10900 sec. at M1/16 output
          1/17800 sec. at M1/32 output
          1/32300 sec. at M1/64 output
          1/41600 sec. at M1/128 output
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Ik had nog een SB24 willen aanschaffen, maar na 't verhaal van Jansen en u ga ik toch nog wat verder sparen voor 1 met wat meer mogelijkheden in de M-stand

Met vriendelijke groet
            Calistio
            de SB24 is best een goede flits, en als je tegen de beperking van de 1/16 aanstoot kan je er altijd een ND fliter op hangen die 1 of meerdere stops verschil maakt en zo bekom je ook 1/128
            doch lees de stickies eens, er zijn tegenwoordig goedkope nieuwe alternatieven.
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Hallo H. Jannsen;

Dank voor de reactie, alleen dat had ik natuurlijk al gedaan.
              Ik ga niet klakkeloos een vraag op dit forum zetten

Maar nu weer geprobeerd met de Google vraag "Verschil sb 24 en sb700", én... bovenaan stond mijn eigen vraag, maar verder echt niets waar ik wat aan had.

mvg Calisto
              Misschien eerst een leren Googelen? Als je had gezocht op "guidenumber" had je binnen luttele seconden geweten dat de SB24 34 haalt en de SB700 28 (beide in m en bij iso 100)
              Last edited by Spanjaart; 1 november 2012, 17:33.
              Sony en Olympus
              Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                Misschien eerst een leren Googelen? Als je had gezocht ophad je binnen luttele seconden geweten dat de SB24 34 haalt en de SB700 28 (beide in m en bij iso 100)
                Dag Spanjaart

Hoewel ik het altijd fijn vind als mensen reageren; vind ik met alle respect uw reactie toch wat minder.

Als ik alle wijsheid in pacht had gehad; zat ik nu in een dikke villa in een ver warm land, met prive docenten en de nieuwste nikon spullen.
                Ten 2e, ik wist niet dat ik onder "guidnumber" had kunnen zoeken; want dan had ik ook deze vraag niet hoeven te stellen, toch?

Toch dank u ik u voor uw reactie

Met vriendelijke groet
                Calistio
                Last edited by Calisto; 3 november 2012, 12:40.
                Met vriendelijke groet

Calisto

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                  de SB24 is best een goede flits, en als je tegen de beperking van de 1/16 aanstoot kan je er altijd een ND fliter op hangen die 1 of meerdere stops verschil maakt en zo bekom je ook 1/128
                  doch lees de stickies eens, er zijn tegenwoordig goedkope nieuwe alternatieven.
                  Hallo d-Oracle;

Dat is een goede tip!
                  Logisch eigenlijk, maar daar was ik niet gelijk op gekomen. Ik wist wel dat ze er waren voor lenzen, maar voor flitsers niet.

Ik ga eens googlen op prijzen en merken.... ook dat schijn ik nog te moeten leren.....

o ja, nog bedankt voor uw bericht uitgebreidde/aanvulling mbt flitssterkte/-duur ( 1/16-1/28)

Met vriendelijke groet
                  Calistio
                  Last edited by Calisto; 1 november 2012, 16:23.
                  Met vriendelijke groet

Calisto

Comment

Dag Spanjaart

Hoewel ik het altijd fijn vind als mensen reageren; vind ik met alle respect uw reactie toch wat minder.

Ten 1e ben ik geen klein kind meer; ten 2e, als ik alle wijsheid in pacht had; zat ik nu in een dikke villa in een ver warm land, met prive docenten en de nieuwste nikon spullen.
                    Ten 3e, ik wist niet dat ik onder "guidnumber" had kunnen zoeken; want dan had ik ook deze vraag niet hoeven te stellen, toch?
                    Ten 4e, misschien zijn er wel onderwerpen waar ik veel meer van weet dan u..........

Toch dank u ik u voor uw reactie

Met vriendelijke groet
                    Calistio
                    Ik merk vooral op dat je met vraagzinnen in het Nederlands zelden of nooit vlot een fatsoenlijk antwoord gaat vinden. De juiste kernwoorden in het Engels leveren doorgaans een veelvoud aan bruikbare reacties op.
                    Met "Verschil sb 24 en sb700" google je dus vooral op het woord verschil, sb700 en het getal 24 (omdat het los staat). Het levert dus veel meer op als je gericht zoekt. Ook als je geen Engels gebruikt leveren 2 losse opdrachten "richtgetal sb24" en "richtgetal sb700" nog wel iets bruikbaars op.

Het aantal vragen dat hier op het forum wordt gesteld en dat echt binnen 2 seconden te vinden was geweest met Google, is echt schrikbarend.
                    Maar mijn excuses, mijn reactie was wellicht wat gekleurd door ergernis over het voorgenoemde. Dat ligt niet aan jou maar vooral aan allen die nog minder de moeite nemen en vaak nog veel ondoordachtere vragen op het forum dumpen.
                    Last edited by Spanjaart; 1 november 2012, 17:45.
                    Sony en Olympus
                    Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                      Ik merk vooral op dat je met vraagzinnen in het Nederlands zelden of nooit vlot een fatsoenlijk antwoord gaat vinden. De juiste kernwoorden in het Engels leveren doorgaans een veelvoud aan bruikbare reacties op.
                      Met "Verschil sb 24 en sb700" google je dus vooral op het woord verschil, sb700 en het getal 24 (omdat het los staat). Het levert dus veel meer op als je gericht zoekt. Ook als je geen Engels gebruikt leveren 2 losse opdrachten "richtgetal sb24" en "richtgetal sb700" nog wel iets bruikbaars op.

Het aantal vragen dat hier op het forum wordt gesteld en dat echt binnen 2 seconden te vinden was geweest met Google, is echt schrikbarend.
                      Maar mijn excuses, mijn reactie was wellicht wat gekleurd door ergernis over het voorgenoemde. Dat ligt niet aan jou maar vooral aan allen die nog minder de moeite nemen en vaak nog veel ondoordachtere vragen op het forum dumpen.
                      Dag Spanjaard;

Fijn dat u even reageert; het is al goed. Ik begrijp het wel. Ik probeer echt altijd eerst te googlen; dat gaat inderdaad veel sneller. Lukt mij ook meestal; maar als je de materie niet goed beheerst is het lastig zoeken.
                      Die prima van u van ga ik zeker uitproberen;

sterker nog; ik ben op zoeken gegaan naar filters voor flitsers, en kwam op deze site voor strobisten terecht:

Met vriendelijke groet;
                      Calisto
                      Met vriendelijke groet

Calisto

Comment

Working...
                      X