Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Quick release systemen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Quick release systemen

Helemaal juist Les, zelf in 2 stappen tot een goede kop gekomen. De eerste was een Manfrotto maar was een "budget" kop en gaf enorm veel lens creep. Dan toch maar diep in de portefeuille gegaan en een Arca Swiss gekocht en er geen minuut spijt van gehad.
    Dan wegens de aankoop van een meer "serieuze" vogellens is er een Gitzo statief bijgekomen en had een Nature Stuff schommelkop. Een stuk goedkoper als pakweg en Wimberley maar nu het varken aan het mesten om toch die budget NatureStuff te vervangen. Goedkoop is bij een statief en kop een slechte raadgever.

Comment

Daarmee dat de twijfel nog groot is bij mij. Ik zit te twijfelen tussen die van Sirui, Kirk, Arca-Swiss (als mijn varkentje het toelaat), maar de Monoball Z1 sp with Quick Release is voorlopig uit stock bij B&H.
      Canon EOS 50D + grip, , Canon EF 100mm F2.8 L IS USM, Canon EF 70-200mm F2.8 L IS USM II,

Comment

Kijk eens naar Benro B2, B3 of B4. Ik heb de B2, prijs kwaliteit super!!!!!
        Last edited by lucvr; 8 oktober 2012, 08:16.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door J.Hoes Bekijk bericht
          Gitzo heeft twee adapters voor Arca-compatibiliteit: de GS5360AS (vroeger G1387) G5369AS en de inschuifadapter GS5160CDT GS5160CDT.

De inschuifadapter GS5160CDT werkt alleen in de snelwisselklem van de CENTRISCHE balhoofden. Mijn ervaring is dat platen van Kirk, ReallyRightStuff en Benro NIET passen, omdat de V-groeven in de plaat te hoog liggen. Wel passend zijn de platen van Novoflex.

De adapter GS5360AS past met een speciale moer op iedere 3/8x16 inch draadstomp, en pakt de genoemde platen wel.

Andere merken leveren ook zo'n soort adapter. Maar het blijft wat uitkijken als je verschillende merken adapters en platen gaat mengen. De PCL-1B van ReallyRightStuff pakt de platen van Novoflex net niet; de NEK-1 van Nature Stuff weer wel.

Een L-plaat is het lekkerst als deze specifiek voor de camera is. Kom je al gauw bij RRS of Kirk terecht; moet je ook iets Arca-compatibels hebben.

Groet Hans.

Deze adapters kosten al evenveel dan een Benro kop of een Sirui kop, en die zijn reeds voorzien van een Arca swiss plaatje. Prijs van een Manfotto of Gitzo kop plus zo een adapter kost meer dan een originele Markins-kop. Dan is de rekening toch vlug gemaakt denk ik.

Comment

Gitzo is niet goedkoop, is dat ook nooit geweest. Voor de prijs van een Gitzo-kop plus adapter loont het de moeite om ook te kijken naar andere A-merken zoals RRS, ArcaSwiss ed. Wil je dat bedrag niet spenderen moet je de gok nemen met de nieuwe merken; die hebben een gunstiger prijs/ prestatieverhouding, maar moeten zich ook eerst nog bewijzen.

Groet Hans.
            Last edited by J.Hoes; 8 oktober 2012, 13:19.

Comment

Ik ben ook aan het uitzien naar een Sirui kop, welke raden jullie aan?
              Fotografie is leren kijken.
              http://johanluyckx.weebly.com

Comment

Ik heb de knoop ondertussen doorgehakt ivm de kop toch. Ik ga voor de Kirk BH-1 (aangezien ook de Arca-Swiss niet meer in voorraad is).
                De keuze van het statief ga ik nog even laten doorzinken het is geen groot verschil in prijs dus dat zien we nog wel .

Als er mensen zijn die de Kirk BH-1 echt afraden (en daar een goed argument voor kunnen geven) hoor ik het graag.

Groeten,
                Ken
                Canon EOS 50D + grip, , Canon EF 100mm F2.8 L IS USM, Canon EF 70-200mm F2.8 L IS USM II,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door photoken Bekijk bericht
                  Ik heb de knoop ondertussen doorgehakt ivm de kop toch. Ik ga voor de Kirk BH-1 (aangezien ook de Arca-Swiss niet meer in voorraad is).
                  De keuze van het statief ga ik nog even laten doorzinken het is geen groot verschil in prijs dus dat zien we nog wel .

Als er mensen zijn die de Kirk BH-1 echt afraden (en daar een goed argument voor kunnen geven) hoor ik het graag.

Groeten,
                  Ken
                  Ik geloof dat je een goeie keuze maakt. Het enige waarvoor ik je wil waarschuwen is, als die Kirk BH-1 eruit ziet als
                  Is the Kirk BH-1 Ball Head right for you? Learn all you need to know in The-Digital-Picture.com's review!

je hetzelfde "probleem" zou kunnen hebben als ik met mijn Markins Q3.
                  Forum voor discussies, vragen en antwoorden over accessoires van digitale camera's. Accessoires zijn zaken die rechtstreeks aan de camera kunnen gekoppeld worden zoals bv. flitsers, statieven, geheugenkaarten en ook fotoprinters maar geen pcs.

Namelijk een schroef om de camera vast/los te zetten. De originele titel van deze topic is nog steeds "Quick Release" systemen. Dus als je die Kirk kunt vinden met een "quick release" "clamp" ipv zo'n schroef, dan ben je gesteld!
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Daarmee dat ik liever de Arca-Swiss Monoball Z1 sp with Quick Release is niet meer in voorraad in New York, en het is in verschillende winkels niet meer in voorraad.

Comment

Bij mijn weten zijn veel die Arca-systemen voorzien van een beveiliging tegen onverhoeds eraf roetsjen van de camera. Hetzij een pennetje in de klem dat in een uitsparing in de plaat valt (bv Novoflex), hetzij twee schroefkoppen in de uiteinden van de plaat, die tegen de klem vastlopen. (bv RRS). Voorwaarde bij die laatste is natuurlijk dat de plaat langer is dan de klem.

Groet Hans.

Comment

Hallo, Ik heb een Feisol 50 balhoofd. Hier ben ik nou niet bepaald blij mee. Het zat op een Gitzo statief wat ik kocht vorig jaar. Het geleende Sigma 300/800 objectief was duidelijk teveel voor het ding. De klem kwam los van het balhoofd. Ik had al problemen met de Feisol, maar nu kan ik een nieuwe klem erop aanschaffen zodat ik even uit de brand ben. Uiteindelijk via dit forum een absolute topper gekocht een Novoflex Classicball-50. Ben nu aan het rondkijken naar de Q-base klem.
                        Bottomline: wanneer je een topklasse statief hebt, laat dan het balhoofd of statiefkop niet de sluitpost zijn. Een RRS, Markins, Novoflex etc koop je voor de rest van je leven, laat het dan een aangename samenwerking zijn waar je blind op kan vertrouwen.
                        ......Wanneer het geleende 7500 euro Sigmaobjectief met klem en al gevallen zou zijn.......

Comment

Working...
                        X