Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Quick release systemen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Quick release systemen

Hoi,

Ik ben opzoek naar zoveel mogelijk informatie betreffend 'quick release' systemen.
    Om verder te verklaren. Ik ben van plan om volgende maand mij een degelijk carbon statief aan te kopen met een van de volgende 2 balhoofden :
    Manfrotto 057 Magnesium Ball Head, Gitzo GH3780QR Centerbalhoofd QR Serie 3 of Gitzo GH3781QR series 3 ball head.

Al deze 3 hebben hun eigen quick release platen dat je kan aankopen van het merk zelf. Nu wil ik graag buiten een statief ook een monopod aankopen. Nu is de vraag wat plaats ik het beste op de monopod zodat ik alle plaatjes op mijn objectieven en camera's kan laten zonder telkens te moeten veranderen.

Ook wil ik graag ooit L platen investeren dus eventueel iets wat met L platen ook kan werken.

Iemand ervaring of advies.

Mijn excuses als dit ooit al eens gevraagd is geweest.

Vriendelijke groeten,
    Ken
    Canon EOS 50D + grip, , Canon EF 100mm F2.8 L IS USM, Canon EF 70-200mm F2.8 L IS USM II,

Re: Quick release systemen

Persoonlijk zou ik geen Manfrotto- of Gitzo-kop kopen. Het is niet omdat beide merken uitstekende statieven maken, dat hun koppen van dezelfde kwaliteit zijn. Bovendien is het niet nodig om op een Manfrotto-statief een Manfrotto-kop te zetten (hetzelfde geldt voor Gitzo). Kijk naar merken die "betere" koppen maken: Really Right Stuff, Markins...
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
      Persoonlijk zou ik geen Manfrotto- of Gitzo-kop kopen. Het is niet omdat beide merken uitstekende statieven maken, dat hun koppen van dezelfde kwaliteit zijn. Bovendien is het niet nodig om op een Manfrotto-statief een Manfrotto-kop te zetten (hetzelfde geldt voor Gitzo). Kijk naar merken die "betere" koppen maken: Really Right Stuff, Markins...
      Klopt helemaal, ik maak zelf gebruiik van een Sirui kop, die is Arca swiss compatible, werkt prima en is niet duur (in vergelijking met de eerder genoemde :-))

Maar er zijn wel meer goede alternatieven.
      Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
      Our English website: www.kaichitravel.com
      Breng eens een bezoekje aan Siberie!

Comment

Inderdaad, ga voor een kop met het arca swiss systeem, dit is een standaard en je kan altijd die plaatjes uitwisselenvan de andere merken. Ook het gebruik van een L-grip is dan mogelijk.
        Markins en RRS, zijn zeer goed. Ikzelf heb de BH2 van Benro, prijskwaliteit is zeer goed.

Comment

Heb een Markins Q3 Emile kop en ben er zeer tevreden van. Deze is nog redelijk betaalbaar en ook "compatible" met arca swiss style plaatjes. Heb zelf het Markins plaatje genomen voor mijn 7D + BG.
          Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

Comment

Misschien heb je hier wat aan: http://www.traumflieger.de/desktop/b...ballheads4.php

Comment

Allemaal bedankt voor de reacties al.

Ik probeer ook wat met mijn portomonee te denken. de arca-swiss koppen zijn niet bepaald goedkoop tov Manfrotto of Gitzo.
              Canon EOS 50D + grip, , Canon EF 100mm F2.8 L IS USM, Canon EF 70-200mm F2.8 L IS USM II,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door photoken Bekijk bericht

Ik probeer ook wat met mijn portomonee te denken. de arca-swiss koppen zijn niet bepaald goedkoop tov Manfrotto of Gitzo.
                De Sirui kop die ik gebruik kost 120 euro of zo, de Feisol is volgens mij ook niet zo duur.

Comment

De Sirui koppen zijn van kwaliteit heel goed, ik gebruik hem al iets meer dan een jaar, eerst met een 400mm f/5.6 op, nu met een 120-300 f/2.8 en dat kan hij prima hebben.
                  70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jvdk Bekijk bericht
                    Klopt helemaal, ik maak zelf gebruiik van een Sirui kop, die is Arca swiss compatible, werkt prima en is niet duur (in vergelijking met de eerder genoemde :-))

Maar er zijn wel meer goede alternatieven.
                    Ik kan dan waarschijnlijk ook ervan uitgaan dat de Sirui kop ook compatible zullen zijn met Kirk en Wimberley plaatjes? Ik denk dat ik dan toch eens voor zo'n Sirui kop ga gaan aangezien het toch hier een goede naam heeft met een mooie prijs.

Comment

Ik kan dan waarschijnlijk ook ervan uitgaan dat de Sirui kop ook compatible zullen zijn met Kirk en Wimberley plaatjes? Ik denk dat ik dan toch eens voor zo'n Sirui kop ga gaan aangezien het toch hier een goede naam heeft met een mooie prijs.
                      Sirui is inderdaad (trouwens boven vermeld in post #3) "Arca Swiss compatibel" (zoals Kirk en Wimberley). Manfrotto is dat niet, en van Gitzo weet ik het niet. Ik geloof best dat budget een hoofdrol speelt; we gaven je enkel de raad uit te kijken naar wat beters dan Manfrotto (of Gitzo); als statiefkop, natuurlijk. De statieven zijn goed (Manfrotto) tot super (Gitzo).
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Gitzo heeft twee adapters voor Arca-compatibiliteit: de GS5360AS (vroeger G1387) G5369AS en de inschuifadapter GS5160CDT GS5160CDT.

De inschuifadapter GS5160CDT werkt alleen in de snelwisselklem van de CENTRISCHE balhoofden. Mijn ervaring is dat platen van Kirk, ReallyRightStuff en Benro NIET passen, omdat de V-groeven in de plaat te hoog liggen. Wel passend zijn de platen van Novoflex.

De adapter GS5360AS past met een speciale moer op iedere 3/8x16 inch draadstomp, en pakt de genoemde platen wel.

Andere merken leveren ook zo'n soort adapter. Maar het blijft wat uitkijken als je verschillende merken adapters en platen gaat mengen. De PCL-1B van ReallyRightStuff pakt de platen van Novoflex net niet; de NEK-1 van Nature Stuff weer wel.

Een L-plaat is het lekkerst als deze specifiek voor de camera is. Kom je al gauw bij RRS of Kirk terecht; moet je ook iets Arca-compatibels hebben.

Groet Hans.
                        Last edited by J.Hoes; 7 oktober 2012, 18:50.

Comment

Dank voor deze duidelijke uitleg, Hans!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                            Sirui is inderdaad (trouwens boven vermeld in post #3) "Arca Swiss compatibel" (zoals Kirk en Wimberley). Manfrotto is dat niet, en van Gitzo weet ik het niet. Ik geloof best dat budget een hoofdrol speelt; we gaven je enkel de raad uit te kijken naar wat beters dan Manfrotto (of Gitzo); als statiefkop, natuurlijk. De statieven zijn goed (Manfrotto) tot super (Gitzo).
                            Inderdaad ondertussen is dit ook bevestigd via een ander filmpje. Nu ben ik wel aan het twijfelen of ik de Sirui statieven ook niet zou nemen. Als ik ze online bekijk zien ze er niet slecht uit en kunnen ze evenveel dragen als Manfrotto of Gitzo (ok deze 2 hebben hun naam) maar Sirui geeft blijkbaar een 6 jaar garantie.

Comment

Volgens de "ervaringsdeskundigen" en daarvoor zou ik je toch echt naar deze topic willen verwijzen, heeft Sirui een goeie naam. Nu, dat geldt evenzeer voor Manfrotto (zeer populair op BD) als Gitzo (zeer populair onder de meer 'kapitaalkrachtigen'), hoor, alleen niet meteen voor hun statiefkoppen, en precies daarvoor wilde ik je in mijn allereerste reactie waarschuwen. Het is fout dat enkel budgetbezorgdheid mag overheersen. Maar uiteindelijk komt iedereen blijkbaar pas na zijn/haar derde aankoop tot een 'bevredigende oplossing'.

Comment

Working...
                              X