Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

RGB ringflits voor macro

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • RGB ringflits voor macro

    Hallo,

    Ik ben nieuw op het forum.
    Ik ben student elektronica, en als hobby maak ik graag macro foto's.
    Aangezien ik nog geen ringflits in mijn bezit heb, en deze nogal aan de dure kant zijn dacht ik er zelf eentje te bouwen met LED's.
    Dit wordt dus een vaste verlichting, en niet een echte flits.

    Ik dacht witte, rode, blauwe en groene leds te gebruiken voor de ringflits, elke kleur afzonderlijk in te stellen natuurlijk (PWM).

    Heeft iemand ooit een RGB ringflits gebruikt?
    Hoe waren de resultaten?
    Aanrader?

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: RGB ringflits voor macro

    Alle ervaring, die ik heb met gekleurde led-verlichting tov gekleurde gloeilampen, is zeer negatief, om dat de leds geen continue spectrum hebben, maar een lijnscpectrum. Dus krijg je drie smalle lijntjes licht, wat geen wit oplevert. Mijn ervaring is in zalen, maar een led is een led, en de enige oplossing is z/w maken.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: RGB ringflits voor macro

      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Alle ervaring, die ik heb met gekleurde led-verlichting tov gekleurde gloeilampen, is zeer negatief, om dat de leds geen continue spectrum hebben, maar een lijnscpectrum. Dus krijg je drie smalle lijntjes licht, wat geen wit oplevert. Mijn ervaring is in zalen, maar een led is een led, en de enige oplossing is z/w maken.
      Mag ik hieruit verstaan dat alle LED flitsen eigenlijk niet deugen?
      Het spectrum van een gewone echte xenon flitslamp is toch ook niet zo groot en toch ook vol met pieken (uiteraard minder dan bij een LED)
      http://heim.ifi.uio.no/gisle/staging...wl_optical.php
      Het idee was om één of meer kleuren in te mengen met het witte licht.
      Waar ik ook nog aan dacht was een combinatie van witte en warm-witte leds.

      Comment


      • #4
        Re: RGB ringflits voor macro

        Ik was even te snel, xenon heeft wel pieken maar heeft een relatief vlakke curve in het zichtbare licht

        Comment

        Working...
        X