Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Schermcalibratie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Schermcalibratie

    Ik ben van plan een schermcalibratie-toestel te kopen, maar twijfel nog welk ik zou kopen ?
    De laptop verbind ik met een LG IPS monitor via HDMI.


    Is de Spyder 4 elite of pro ( wat is verschil ??? ) een optie ?

    Hoe gaat het juist in zijn werk om zowel scherm laptop als extern scherm juist te kunnen calibreren ?
    https://www.facebook.com/Fotograaf.Jurgen.Limbourg/
    www.jurgenlimbourg.be

  • #2
    Re: Schermcalibratie

    een look-up die je zelf perfect had kunnen doen en je minder tijd had gekost: http://spyder.datacolor.com/portfoli...r4pro/#jtabs-5
    Website: http://www.svisimaging.be

    Comment


    • #3
      Re: Schermcalibratie

      ok maar ik vraag graag gebruikerservaringen en tips van mensen die zo toestel hebben
      https://www.facebook.com/Fotograaf.Jurgen.Limbourg/
      www.jurgenlimbourg.be

      Comment


      • #4
        Re: Schermcalibratie

        De x-rite colormunki en de x-rite i1 pro zijn zonder problemen de referentie. Zeer eenvoudig in gebruik.

        Indien je met een laptop werkt kan je je extern scherm misschien best gebruiken als scherm voor je bewerkingen en je laptopscherm voor je tools op te plaatsen.
        Last edited by Zilverberg; 2 september 2012, 12:09.

        Comment


        • #5
          Re: Schermcalibratie

          Oorspronkelijk geplaatst door jurglimb Bekijk bericht
          ok maar ik vraag graag gebruikerservaringen en tips van mensen die zo toestel hebben
          Ik heb zo een toestel en het is heel eenvoudig.
          zo nu en dan (ik doe dit ongeveer elke maand) die spider aansluiten en het programma zijn werk laten doen . er is verder niets aan hoor. ik heb de Pro.
          Ik zie op uw site dat u nogal veel portret en mode doet,een ColorChecker Passport zou u ook wel kunnen dienen dan :http://www.letsgodigital.org/nl/2566...ssport-review/ zo maak je naast een schermprofiel ook een cameraprofiel aan , dan is de cirkel toch rond niet (behalve als je zelf print ,natuurlijk)

          Comment


          • #6
            Re: Schermcalibratie

            color checker passport, hoe werkt dit dan kort samengevat ?
            https://www.facebook.com/Fotograaf.Jurgen.Limbourg/
            www.jurgenlimbourg.be

            Comment


            • #7
              Re: Schermcalibratie

              Had de I1, wegens geen ondersteuning meer voor Mountain Lion overgestapt op Spyder4 pro.
              Heel tevreden van.
              Zou wel de Pro nemen als ik jou was. Vergelijk maar even op de site.

              Grtz
              35 mm is wat we zien, 50 mm wat we willen zien.

              Comment


              • #8
                Re: Schermcalibratie

                Dubbel post
                35 mm is wat we zien, 50 mm wat we willen zien.

                Comment


                • #9
                  Re: Schermcalibratie

                  Oorspronkelijk geplaatst door jurglimb Bekijk bericht
                  color checker passport, hoe werkt dit dan kort samengevat ?
                  Ook eenvoudig : je neemt een foto (enkel in Raw ) van die kleurenplaat .
                  je installeert de software van die color checker
                  Als je Lightroom hebt dan doe je "export > color checker " -geef het profiel dan een naam, even wachten .... pling! "het kleurprofiel is aangemaakt start Lightroom opnieuw op a.u.b." en dan kies je bij camaraprofiel de naam dat je hebt ingevuld.
                  Heb je geen Lightroom dan open je de software van color checker en dan maakt die software een profiel aan.
                  Let wel op: dit werkt enkel als je fotografeert in Raw.
                  Het verschil is behoorlijk , je krijgt dan de kleuren dat je werkelijk te zien kreeg , en bij mode is dat belangrijk natuurlijk , anders wordt die mooie blauwe vest bijvoorbeeld eerder paars , en dat willen we niet.
                  Nu doe ik zelf enkel landschap, en is dit eigenlijk niet echt nodig , maar ik doe het toch, ik heb per lens een 3 tal profielen gemaakt "flitlicht, avondlicht en daglicht" de kleuren-fanaten vloeken nu want eigenlijk moet je per situatie en dus telkens je een shoot doet een profiel maken . en dat heb ik in het begin gedaan maar ik zie de verschillen echt niet , dus doe ik het zo.
                  Ik hoop dat je er iets aan hebt.
                  Het is me wel wat dat kleurengedoe, niet ?
                  Last edited by Crispyn; 3 september 2012, 07:27.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Schermcalibratie

                    Oorspronkelijk geplaatst door jurglimb Bekijk bericht
                    Ik ben van plan een schermcalibratie-toestel te kopen, maar twijfel nog welk ik zou kopen ?
                    De laptop verbind ik met een LG IPS monitor via HDMI.


                    Is de Spyder 4 elite of pro ( wat is verschil ??? ) een optie ?

                    Hoe gaat het juist in zijn werk om zowel scherm laptop als extern scherm juist te kunnen calibreren ?
                    Ik vind het sterk dat jij nog met kleurbeheer bezig bent en op je website een "professioneel resultaat" durft beloven.

                    Na de Eye-one gebruikt te hebben, ben ik overgeschakeld naar de Colormunki Photo.
                    Makkelijke schermkalibratie. En de resultaten van mijn all-in-one printerke van "just na den oorlog" zijn (in mijn ogen) beter dan die van een fotowinkel in Genk.

                    Waardevolle informatie over kleurbeheer vind je bij http://www.marc-en-ciel.be/
                    Last edited by Jos Vanhengel; 3 september 2012, 20:20. Reden: Foute stad
                    Vriendelijke groet,

                    Jos

                    Comment


                    • #11
                      Re: Schermcalibratie

                      Oorspronkelijk geplaatst door Plimsol Bekijk bericht
                      Had de I1, wegens geen ondersteuning meer voor Mountain Lion overgestapt op Spyder4 pro.
                      Heel tevreden van.
                      Zou wel de Pro nemen als ik jou was. Vergelijk maar even op de site.

                      Grtz
                      Hoezo geen ondersteuning voor Mountain Lion?
                      Bij mij werkt de i1 uitstekend, zelfs de Ambient Monitoring heeft verwittigingen als er bijgesteld moet worden.
                      Zelf vind ik de X-Rite veel beter werken dan de DataColor Spyder 3.
                      De X-Rite kan fijner afgesteld worden.


                      Grtz, RF


                      Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                      Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

                      Comment


                      • #12
                        Re: Schermcalibratie

                        Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                        Ik vind het sterk dat jij nog met kleurbeheer bezig bent en op je website een "professioneel resultaat" durft beloven.
                        Beetje erg kort door de bocht! Vind dat je enkele erg goede platen in je portfolio hebt staan, maar wat een draak van een website zeg. Zeer gebruikersonvriendelijk (dat was even Off topic)
                        D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                        Comment

                        Working...
                        X