Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Achtergrond

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Achtergrond

    Hallo iedereen!

    Ik ben nog niet lang bezig met fotografie maar heb nu de vraag gekregen om de baby van een vriendin te fotograferen.
    Graag zou ik dit doen tegen een egaal witte achtergrond, maar hoe creëer ik dit best?
    Ik heb eerder een simpel wit laken aangeschaft maar deze blijft verkreukeld...

    Iemand een idee om dit goedkoop (met een toch ietwat "professionele" look) op te lossen?

    Alvast hartelijk bedankt!
    NIKON D5200
    Je ontdekt pas de schoonheid van de eenvoud,
    als je het door een lens ziet.

  • #2
    Re: Achtergrond

    Gebruik niet dat witte laken (of dan misschien enkel als achtergrond om geen storende elementen in beeld te brengen). Leg de baby op een gestructureerd ondergrond, zoals een gehaakt dekentje. In combo met een korte DOF (focus op oogjes en niet op tipje neus), zacht egaal licht vanuit een groot venster op een grijzige doorsnee Belgische dag; Dan geeft de onregelmatig scherpte/flou structuur van het dekentje een mooi contrast op het zacht belichte baby'tje... En gecrocheerde dekentjes kreukelen niet.

    En zo zijn er nog 1000 mogelijkheden. Wees creatief. Dit kan perfect zonder hightech materiaal, doch de keuze voor een wit laken lijkt mij niet de meest schitterende...

    Veel succes,
    F.

    Comment


    • #3
      Re: Achtergrond

      wil je echt wit en toch comfortabel denken voor de baby, is een dik wit donsdeken ook een mogelijkheid, neem het groot genoeg natuurlijk om jezelf de ruimte te geven om te croppen achteraf.

      en zoals fibonacci zegt, let zeker op de 'hardheid' van het licht dat je op de baby laat vallen als je geen extra licht / flitsen gebruikt
      Website: http://www.svisimaging.be

      Comment


      • #4
        Re: Achtergrond

        Alvast bedankt voor de tips! Ik heb inderdaad al gedacht aan een leuk dekentje, een groot kussen in een egale kleur,...
        Ik heb al gelezen dat vinyl een goeie manier is om toch een egaal witte achtergrond te creëren?
        Het liefst had ik de ondergrond en achtergrond als een soort oppervlak gemaakt (zoals een opgehangen doek en dan strak de grond laten bekleden)
        Maar natuurlijk heb ik geen zo'n professionele achtergronden ter beschikking...
        NIKON D5200
        Je ontdekt pas de schoonheid van de eenvoud,
        als je het door een lens ziet.

        Comment


        • #5
          Re: Achtergrond

          een flink (bewust) gekreukeld laken, oogt veel beter dan een laken met hier en daar (per ongeluk) een kreukje.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: Achtergrond

            Oorspronkelijk geplaatst door Liessa Bekijk bericht
            Alvast bedankt voor de tips! Ik heb inderdaad al gedacht aan een leuk dekentje, een groot kussen in een egale kleur,...
            Ik heb al gelezen dat vinyl een goeie manier is om toch een egaal witte achtergrond te creëren?
            Het liefst had ik de ondergrond en achtergrond als een soort oppervlak gemaakt (zoals een opgehangen doek en dan strak de grond laten bekleden)
            Maar natuurlijk heb ik geen zo'n professionele achtergronden ter beschikking...
            als je echt een egale wilt, dan ben je bijna 'verplicht' om naar papier of vinyl te gaan.
            ik heb een zwart doek van 6x3 & een wit doek van 3x3 maar ik heb deze week een vinyl van 10x3 gereserveerd / besteld, mede door de plooien als men op het zwarte doek staat en ook omdat ik bij het witte er mij aan begin te storen dat de vloer/ondergrond dan mijn laminaat is
            waarom heb ik voor vinyl geopteerd => papier wordt ook vuil zoals doek en vinyl maar heeft als pluspunt voor mij dat het niet kan scheuren en proper te maken is door gewoon te dweilen indien nodig
            duurder in aankoop maar op lange termijn in principe goedkoper als papier, nadeel: gewicht, nl de combinatie die onderweg is / gaat zijn binnenkort, weeg 12kg zonder support-systeem

            vergis je wel niet, zonder extra belichting die krachtiger staat dan je onderwerp-belichting, zal je praktisch nooit een volledige witte achtergrond krijgen.
            de theorie zegt dat de achtergrond-belichting 2 stops hoger / krachtiger moet zijn dan de onderwerp-belichting. en dan moet je ook nog eens voldoende ruimte hebben om je onderwerp ver genoeg van de achtergrond te laten staan om geen overstraling te krijgen
            Website: http://www.svisimaging.be

            Comment


            • #7
              Re: Achtergrond

              Voor baby's gebruik ik dekentjes allerhande ecru of zelfs andere kleuren. Ik hang die vast met grote klemmen aan mijn achtergrondsysteem, maar kan bv. ook gewoon aan bezemsteel of zo die ergens tussen hangt en die laat ik dan hangen en zo overvloeien op de ondergrond waar je de baby op zal leggen.

              Ik zou persoonlijk niet gaan voor een spierwitte achtergrond. Als je dat wil, dan moet je je wit laken gaan wit flitsen, heb je geen last van de kreuken.

              Hoe oud is de baby, want babyfotografie is vooral engelengeduld!
              Al doende leert men...

              Flickr

              Comment


              • #8
                Re: Achtergrond

                Bedankt voor de tips!! Ik zal me wat doeken aanschaffen in mooie egale kleuren.
                Ik heb nog geen flitssysteem dus het zal behelpen worden met de doeken.

                De baby zal tegen die tijd een 2.5maand oud zijn...

                Echt hartelijk bedankt!
                NIKON D5200
                Je ontdekt pas de schoonheid van de eenvoud,
                als je het door een lens ziet.

                Comment


                • #9
                  Re: Achtergrond

                  Oorspronkelijk geplaatst door SVIS Bekijk bericht
                  als je echt een egale wilt, dan ben je bijna 'verplicht' om naar papier of vinyl te gaan.
                  ik heb een zwart doek van 6x3 & een wit doek van 3x3 maar ik heb deze week een vinyl van 10x3 gereserveerd / besteld, mede door de plooien als men op het zwarte doek staat en ook omdat ik bij het witte er mij aan begin te storen dat de vloer/ondergrond dan mijn laminaat is
                  waarom heb ik voor vinyl geopteerd => papier wordt ook vuil zoals doek en vinyl maar heeft als pluspunt voor mij dat het niet kan scheuren en proper te maken is door gewoon te dweilen indien nodig
                  duurder in aankoop maar op lange termijn in principe goedkoper als papier, nadeel: gewicht, nl de combinatie die onderweg is / gaat zijn binnenkort, weeg 12kg zonder support-systeem

                  vergis je wel niet, zonder extra belichting die krachtiger staat dan je onderwerp-belichting, zal je praktisch nooit een volledige witte achtergrond krijgen.
                  de theorie zegt dat de achtergrond-belichting 2 stops hoger / krachtiger moet zijn dan de onderwerp-belichting. en dan moet je ook nog eens voldoende ruimte hebben om je onderwerp ver genoeg van de achtergrond te laten staan om geen overstraling te krijgen

                  Alvast bedankt! Ik denk inderdaad aan de voordelen van vinyl op gebied van kreukvrijheid en afwasbaarheid!
                  Ik denk er ook aan om eventueel wat vinyl aan te schaffen, maar hoe bevestig jij dat aan de muur? Ik heb geen studio dus ik zou de vinyl telkens moeten ophangen en weer afhalen (liefst ook nog eens op locatie)

                  Maar bedankt voor de tips! Heel behulpzaam!
                  NIKON D5200
                  Je ontdekt pas de schoonheid van de eenvoud,
                  als je het door een lens ziet.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Achtergrond

                    Oorspronkelijk geplaatst door Liessa Bekijk bericht
                    Alvast bedankt! Ik denk inderdaad aan de voordelen van vinyl op gebied van kreukvrijheid en afwasbaarheid!
                    Ik denk er ook aan om eventueel wat vinyl aan te schaffen, maar hoe bevestig jij dat aan de muur? Ik heb geen studio dus ik zou de vinyl telkens moeten ophangen en weer afhalen (liefst ook nog eens op locatie)

                    Maar bedankt voor de tips! Heel behulpzaam!
                    Ik heb vinyl ook ooit bekeken, maar vond het vrij zwaar om op te hangen.
                    Om op te hangen: een achtergrondsysteem.
                    Al doende leert men...

                    Flickr

                    Comment


                    • #11
                      Re: Achtergrond

                      Oorspronkelijk geplaatst door Liessa Bekijk bericht
                      Alvast bedankt! Ik denk inderdaad aan de voordelen van vinyl op gebied van kreukvrijheid en afwasbaarheid!
                      Ik denk er ook aan om eventueel wat vinyl aan te schaffen, maar hoe bevestig jij dat aan de muur? Ik heb geen studio dus ik zou de vinyl telkens moeten ophangen en weer afhalen (liefst ook nog eens op locatie)

                      Maar bedankt voor de tips! Heel behulpzaam!
                      ik heb het nu besteld met een background support system, dus 2 statieven met crossbar. doch zie ik je niet constant een vinyl van 3m verhuizen tenzij je met een hele lange wagen rijdt (dixit camionnette)
                      op termijn als de plek die ik voor ogen nu heb, effectief werkt zoals ik voor ogen heb, zullen er vermoedelijk haken aan de muur komen zodat ik deze ook niet constant hoef af te breken.
                      statieven kan ik nog altijd gebruiken voor strobist-use of doek op locatie of andere doeleinden

                      Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
                      Ik heb vinyl ook ooit bekeken, maar vond het vrij zwaar om op te hangen.
                      Nena, die dat ik nu besteld heb, is 12kg voor de rol met vinyl
                      dit vind ik persoonlijk toch vrij goed meevallen
                      zeker in combinatie met de prijs die ik betaal en het feit dat ik 1 rol maar zal hebben voor zowel zwart als wit
                      Website: http://www.svisimaging.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Achtergrond

                        hier thuis met mijn kids ook gedaan, eigenlijk maat de ondergrond/achtergrond vaak nie al te veel uit.

                        hier nog op een eenvoudig "borstvoedingskussen" met een hoes erover en gaan, op een schapenvel, een paar sponsenhanddoeken, ...
                        echt studio toestanden hoeven niet hoor.

                        licht, je kan gaan voor natuurlijk of flits of combinatie.
                        prijs maak je zelf uit. maar als je goedkope goede, wel manuele, flitsen wil is ebay en yongnuo een niet te kloppen paar.
                        een statiefje of 2 en paraplu en triggers en voor ongeveer 250€ heb je een zeer mobiele studio.
                        (strobisthoeje hier help je wel vooruit zeker de starter sticky's)

                        't is een beetje wat je zelf wilt.
                        nikon stuff

                        Comment


                        • #13
                          Re: Achtergrond

                          Oorspronkelijk geplaatst door SVIS Bekijk bericht


                          Nena, die dat ik nu besteld heb, is 12kg voor de rol met vinyl
                          dit vind ik persoonlijk toch vrij goed meevallen
                          zeker in combinatie met de prijs die ik betaal en het feit dat ik 1 rol maar zal hebben voor zowel zwart als wit
                          info hierover of een linkje, klink dik ok
                          nikon stuff

                          Comment


                          • #14
                            Re: Achtergrond

                            Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                            licht, je kan gaan voor natuurlijk of flits of combinatie.
                            Natuurlijk licht is toch het fijnste om mee te werken zeker als je met groot diafragma wil werken, dan zit je met studiolampen/flitsers al snel met te veel licht. Maar bij donkere dagen kan het soms niet anders.
                            Al doende leert men...

                            Flickr

                            Comment


                            • #15
                              Re: Achtergrond

                              Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                              hier thuis met mijn kids ook gedaan, eigenlijk maat de ondergrond/achtergrond vaak nie al te veel uit.

                              hier nog op een eenvoudig "borstvoedingskussen" met een hoes erover en gaan, op een schapenvel, een paar sponsenhanddoeken, ...
                              echt studio toestanden hoeven niet hoor.

                              licht, je kan gaan voor natuurlijk of flits of combinatie.
                              prijs maak je zelf uit. maar als je goedkope goede, wel manuele, flitsen wil is ebay en yongnuo een niet te kloppen paar.
                              een statiefje of 2 en paraplu en triggers en voor ongeveer 250€ heb je een zeer mobiele studio.
                              (strobisthoeje hier help je wel vooruit zeker de starter sticky's)

                              't is een beetje wat je zelf wilt.
                              ik volg
                              ik doe zelfs studiowerk op deze manier
                              ik ben niet eens in het bezit op dit moment van studioflitsers
                              nu als je veel babyfotografie doet, zijn volgens mij studioflitsers wel onontbeerlijk voor de herlaadtijden
                              Website: http://www.svisimaging.be

                              Comment

                              Working...
                              X