Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Everyday inktpatronen Colruyt

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Everyday inktpatronen Colruyt

Hallo

Ik vraag mij af of iemand ervaring heeft met de Everyday inktpatronen uit de Colruyt?

Heb reeds een paar jaar een Canon MP630. Ik gebruik hem niet zoveel, maar iedere keer als ik wil printen, is de inkt zo goed als leeg (typisch).

Om een beetje de prijs te besparen, vroeg ik me af of de kwaliteit ook (even) goed is?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden

Re: Everyday inktpatronen Colruyt

Een ding: inkjet printers moeten regelmatig gebruikt worden. De ingebouwde printer firmware zal om de zoveel tijd de printkoppen doorspoelen om verstopping te voorkomen. Dit hangt af van een wisselwerking tussen het aantal keren dat je afdrukt, de mate van afdrukken (veel/weinig, al dan niet foto's) en de tijdsduur.

In principe is het veel zuiniger om 1x per maand 50 pagina's achter elkaar af te drukken dan elke 3 dagen 2 velletjes.

Op het internet bevestigen meerdere gebruikers dat Canon met de laatste generatie PGI-525 en CLI-526 cartridges (respectievelijk 19 + 9 ml gevuld)de printer excessief de printkoppen doet reinigen. De omslag gebeurde met de veel grotere PGI-5 en CLI-8 patroontjes (respectievelijk 28 + 13 ml gevuld) en Canon blijkbaar gemerkt heeft dat de inktverkoop achteruit ging. Oplossing: kleinere patroontjes maar wel evenveel aanrekenen (ondertussen zijn de PGI-5 en CLI-8 ook al in prijs opgeslagen) en zorgen dat de inkt sneller verdwijnt richting de absorptiekussen van je printer. Bijkomend voordeel: zodra die absorptiekussen vol is, kan men Canon inroepen om een dure reparatie te laten uitvoeren om die uit te wisselen.....Velen doen dat niet vanwege de prijs en dus....kan Canon weer nieuwe printers verkopen en weer meer inkt...
    Het toonbeeld van optimalisatie van het zogenaamde Razorblade business model.

Nu is het zo dat Canon inktpatronen een speciaal gepatenteerd sponsstructuur toepast op haar individuele inktpatronen (sowieso beter dan de all-in-one 3 kleurencartridges), waarbij die spons opgebouwd is uit een dens hydrofiel onderspons en een minder dens hydrofobe bovenspons. Geen enkele namaakfabrikant heeft dit en diegenen die dat wel deden kregen een proces aan hun been en moesten stoppen met het produceren van die dubbele sponsstructuur. Ook HP gebruikt in haar HP 364/564 patroontjes (in feite een kopie van het Canonsysteem met separate printkop en inkttanks en dat zelfs door Lexmark is overgenomen) deze constructie.

Waarom deze structuur: dit heeft te maken met een optimale inkttoevoer naar de printkop onder alle omstandigheden, ook als de printer een grote afdrukopdracht geeft om een groot vlak met dezelfde kleur te vullen, waarbij de inkttoevoer altijd gegarandeerd is.

Daarom: de beste manier van besparen is om je originele patronen na te vullen en dat met de juiste methode snel en effectief gaat zonder te lekken of vuile vingers, te weten de duitse "Durchstich" navulmethode waarbij een scherpe naald dwars onder de spons in het inktreservoir wordt gespoten.

Dit is de link voor die zogenaamde german Durchstich refill method: http://www.nifty-stuff.com/forum/viewtopic.php?id=4315
    (weliswaar voor de transparante PGI-520 en CLI-521 patronen, maar kan ook toegepast worden op de volledig zwarte PGI-525 en CLI-526 versies).
    Uiteraard moet je nog wel een resetter van €20 kopen om de chip eerst te resetten naar vol en dan na te vullen.

Deze methode heeft als voordeel dat de opening na vullen niet lekt. Gebruik wel kwaliteitsnavulinkt voor het navullen. O.a. Hobbicolors UW-8, OCP en KMP (Pigment voor de dikke tekstzwartpatroon PGI-525 en PGI-5) zijn goede navulinkten. De navulversies van deze kleurstofinkten (dye) geven redelijk tot goede kleurbestendige afdrukken op fotopapier (natuurlijk nooit zo goed als originele inkt), maar de KMP PMT pigmentnavulinkt voor de dikke tekstpatroon geeft uitzonderlijk goede afdrukken, zelfs zwarter dan de originele inkt en volledig watervast.
    Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

Comment

Ik zou eerder hervulbare kopen dan gewone namaak.
      In mijn Epson stylus photo durf ik dat echter niet echt en weet ik zeker dat ik het resultaat niet gewenst zal zijn tov die hemelse Epson's tegen hogere prijzen, maar perfectie op elk gebied!
      Als het enkel is om zwarte tekst te printen, koop dan maar hervulbare!

Comment

Bedankt voor de tips!

Het lijkt me toch nog een avontuur de inktpatronen heropvullen :-)
        Ik zal het eens proberen, maar ik vraag mij enkel af of er echt niks van inkt door de gemaakte gaatjes kan komen na verloop van tijd?
        En de UW-8/KMP inkt, kan je deze enkel online kopen of kennen jullie winkels waar je deze kunt kopen?

Comment

Dag Dekion,

In principe is die navulmethode echt niet moeilijk als je het eenmaal gezien hebt. Let op: de meeste goede kwaliteitsnavulinkten geven zeer mooie afdrukken, maar de lichtbestendigheid laat vaak een beetje te wensen over. let op: ook originele inkt van de dure printerfabrieken zal vroeg of laat vervagen als het kleurstofinkt (dye) is. Tot nu toe is OCP een zeer goede qua lichtbestendigheid.

OCP en UW-8 zijn echter enkel te koop online.
          Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

Comment

Ik koop de inkt voor mijn MP990 steeds bij http://www.123inkt.nl/. Stukken goedkoper dan van Canon en prima kwaliteit. Ik koop de cartridges met ingebouwde chip wegens het gebruiksgemak.

Groeten,
            Geert

Comment

Working...
            X