Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pola voor welke lens?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Pola voor welke lens?

Graag zou ik een polarisatiefilter willen aanschaffen voor een of meerdere lenzen.

Nu heb ik 2 vragen waar ik veel verschillende antwoorden op krijg, dus wie weet hebben jullie goede raad.

Voor welke lens zouden jullie een pola aanschaffen: voor een sigma 17-70 of een 70-300? Natuurlijk zeg je dan, ligt er aan welke je het meest gebruikt. Maar wie weet hebben jullie ervaring hiermee.

Vraag 2, van welk merk hebben jullie deze? Je hebt ze ook van Hama, maar die zijn relatief goedkoop,dus vraag ik mij af of dit wat is.

Hopelijk word ik weer wijzer

Re: Pola voor welke lens?

Ik gebruik mijn pola eigenlijk maar alleen op mijn standaard objectief, dus dat zou voor jouw de 17-70 zijn.

Ik zou een Hoya of B+W kopen.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Je zou een pola kunnen kopen voor uw 17-70 (72mm) en een step-up ring voor uw 70-300 (58mm) (KLIK).
      Mijn voorkeur gaat altijd naar B + W.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
      Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Ik gebruik mijn pola eigenlijk maar alleen op mijn standaard objectief, dus dat zou voor jouw de 17-70 zijn.

Ik zou een Hoya of B+W kopen.
        Bedankt voor de tip.

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
        Je zou een pola kunnen kopen voor uw 17-70 (72mm) en een step-up ring voor uw 70-300 (58mm) (KLIK).

Grtz, RF
        Bedankt voor de reactie. Wat doet een step up ring? Waar gebruik je die voor? Ik wil het voor landschappen gaan gebruiken.

Comment

net zoals mijn voorgangers zeiden zou ik ook gaan voor de 17-70 lens. Ik gebruik net zoals hjanssen B+W.

step up ring is zoals de naam het zelf zegt. Je stapt naar een hogere filtermaat. Betekend dat je dus een ring op je andere lens steekt en dan gebruik kunt maken van een grotere filter hierop zonder eentje extra voor deze lens te moeten aanschaffen. Zo kan je 1 filter gebruiken op 2 verschillende lenzen met 2 verschillende schroefmaten.
          UnicornPictures on Facebook & Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RIEK Bekijk bericht
            Bedankt voor de tip.

Bedankt voor de reactie. Wat doet een step up ring? Waar gebruik je die voor? Ik wil het voor landschappen gaan gebruiken.
            Je koopt een 72mm pola voor op uw 17-70, die kan je er zo erop schroeven natuurlijk aangezien de filtermaat 72mm is.
            Diezelfde filter kan echter niet op uw 70-300 geschroefd worden daar de filtermaat maar 58mm is, de filter is dus te groot.
            Dus koop je een step-up ring 58 --> 72mm en die schroef je op de 70-300, de step-up heeft 72mm filtermaat.
            Je kunt nu probleemloos de 72mm pola op uw 70-300mm schroeven.
            Dit is veruit de goedkoopste oplossing daar je anders twee pola filters zou moeten kopen.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
            Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht

Grtz, RF
              Of deze (vééél goedkoper)

of zelfs dit
              dan heb je meteen 'alles'

Groetjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Oli Bekijk bericht
                Ik gebruik net zoals hjanssen B+W.
                Ik snap niet waar je deze konklusie vandaan haalt?
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

zou ik ook doen voor Uw 17-70 mm, bij voorkeur B+W
                  op filters mag je m.i. nooit bezuinigen...
                  ik heb er ook één op een 300 mm primelens staan en ik moet zeggen it shows

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Ik snap niet waar je deze konklusie vandaan haalt?
                    ghoh, het uur, de examens, de vermoeidheid ... ^^ ( van mij dan he ) verkeerd gelezen met deze vermoeide oogjes )
                    UnicornPictures on Facebook & Flickr

Comment

Allen hartelijk dank voor de reacties.

Ik ben zeker wijzer geworden!

Comment

had tot voor enkele weken dezelfde vragen...
                        heb een hoya HD pola-filter gekocht (77mm) met een stepup ring 62-77mm
                        nog niet veel kunnen uittesten door het slechte weer hier, maar kijk er wel naar uit!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zwettenaap Bekijk bericht
                          had tot voor enkele weken dezelfde vragen...
                          heb een hoya HD pola-filter gekocht (77mm) met een stepup ring 62-77mm
                          nog niet veel kunnen uittesten door het slechte weer hier, maar kijk er wel naar uit!
                          Ik ben benieuwd wat zon step-up ring daadwerkelijk doet. Als je verschillen tussen foto's met of zonder pola ziet, dat is soms een wereld van verschil! Dat lijkt me wel leuk om uit te testen.

Comment

Ik ben benieuwd wat zon step-up ring daadwerkelijk doet.
                            Die doet daadwerkelijk helemaal niks.

Comment

Ik ben benieuwd wat zon step-up ring daadwerkelijk doet. Als je verschillen tussen foto's met of zonder pola ziet, dat is soms een wereld van verschil! Dat lijkt me wel leuk om uit te testen.
                              Een set-upring op zich doet NIKS aan de foto. Hij zorgt er alleen voor dat je een filter van een grotere diameter op een objectief met een kleiner diameter kan schroeven..... das al.
                              Vandaar dat ze ook "niks" kosten in tegenstelling tot een goed filter.
                              Groetjes

Comment

Working...
                              X