Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Schrijfsnelheid CF Vs SD

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Schrijfsnelheid CF Vs SD

in mijn camera (MKIII) gaan twee kaartjes, één cf, en ook een sd kaartje...nu..

Bij een testje van de schrijfsnelheid van de kaartjes blijkt dat een sd-kaartje van 8 Gig, en 20 Mb/sec (12€) , 28 raws wegschijft op 23 Sec!!!

De Cf_kaarten die ik normaal gebruik zijn: een 16Gig /60 Mb (180€)) .. deze heeft zomaar effe 38 Sec. nodig om dezelfde beelden te spijkeren!

Een andere kaart van 8 Gig /45 Mb sec. ( 90€ ) schrijft de beelden weg op 27 Sec...

En nog iets...op de cf kaart 8 Gig gaan 495 beeldjes, op de SD_HC kaart 8 Gig kunnen 499 beelden....???

Kan iemand dit verklaren, of moet ik terug naar de winkel met die duurdere Scandisk CF kaarten?
    Last edited by The Fish; 17 april 2012, 17:23.
    Het ligt meestal niet aan het gebruikte materiaal...

http://pallenhoven.be

Re: Schrijfsnelheid CF Vs SD

495 en 499....de afwijking zit dan binnen 1%, dat is natuurlijk een gigantisch verschil. Kijk eens met de computor naar de werkelijke lege ruimte op beide kaarten.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Misschien eens deze site raadplegen : link.

Vroeger waren CF-kaartjes sneller dan SD's (de producenten waren altijd eerst met een sneller groter CF-kaartje, de SD's volgden later). Maar ook bij die laatste is de technologie behoorlijk verbeterd... En het hangt natuurlijk ook van de effectief gebruikte technologie van het kaartje af. Trage CF's bestaan natuurlijk ook...

Een snelheidstest doe je wel beter in effectieve situaties : dus schrijven via je fototoestel, en lezen via een kaartlezer. Misschien dat de prestaties dan anders liggen.
      Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
        Een snelheidstest doe je wel beter in effectieve situaties : dus schrijven via je fototoestel, en lezen via een kaartlezer. Misschien dat de prestaties dan anders liggen.
        mij gaat het om de duur dat 'm schrijft!
        Hoe sneller het lampje op de body dooft hoe sneller dat je weer kunt 'vlammen' hé!

en uiteraard de prijsverschillen van de kaartjes mogen we toch ook wel eens bekijken, maar het strafste vind ik, dat een 20Mb SDkaart op de helft van de tijd de beelden wegschrijft tegenover een 60 Mb snelle kaart!!
        Last edited by The Fish; 17 april 2012, 19:29.

Comment

Hoe groot zijn die RAW-files. Het zou me straf lijken dat de snelheid van een kaartje sneller zou zijn, dan de specificaties die erop staan...

Je hebt het toch over een 5D mark III ? De raw daarvan zijn dacht ik iets groter dan 30 MB. Aan 20 MB/s zou 1 raw file dus op z'n snelst op 1.5 sec geschreven zijn (en 28 dus op 42 sec.). Heb zelfs nog nooit een kaartje gehad dat zelfs maar de specificaties haalt, laat staan sneller zou zijn.
          Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
            Hoe groot zijn die RAW-files.

Je hebt het toch over een 5D mark III ? .
            Neen de 1D MKIII , ongeveer 13 a 15 Mb per Raw beeld

de kaartjes in kwestie: de Scandisk Extreme UDMA 60MB/s 16 GB heeft 38 sec. nodig

en de SD HC 20 MB/s (10) Intergal Ultima Pro heeft maar een kleine 25 Sec. nodig!!

Comment

Vreemd. Met mijn Olympus E-30 werken de snellere kaartjes inderdaad sneller, dan de tragere... Maar voor mij is het ook niet belangrijk, omdat ik burst mode niet veel gebruik.
              Maar met een 1D kan ik me voorstellen dat je het wel belangrijk vindt (daar dienen die dingen ook voor, hé).
              Een verklaring heb ik er wel niet voor... Als je op die site van de link kijkt, dan zie je dat de snelste kaartjes weldegelijk CF-kaartjes zijn, maar daar hangt ook een prijskaartje aan. Zelf heb ik geen kaartjes die sneller zijn dan 30 MB/s... (wegens niet nodig dus).
              Groeten,

Polleke

Comment

Dany,

Het toestel staat toch niet ingesteld dat 'm RAW files moet wegschrijven naar de CF en jpeg files naar de SD ?

grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                  Dany,

Het toestel staat toch niet ingesteld dat 'm RAW files moet wegschrijven naar de CF en jpeg files naar de SD ?

grts
                  Sieg
                  Neen, dat staat ingesteld op raw op beide kaartjes, en sinds gisteren op de SD als eerste met automatische wissel als 'm vol is..

Comment

Dan lijkt er volgens mij toch iets niet juist met dat CF kaartje.
                    Al een andere CF (zelfde type) geprobeerd ?

Bij mij (1D MkIV) worden de RAW files véél sneller weggeschreven naar de CF (Sandisk Extreme 60mb/s) tegenover de SD (Sandisk Extreme 30mb/s)
                    Beide kaartjes van 8GB.

grts
                    Sieg

Comment

Ik heb in de cameraspecs van mijn D7000 niet kunnen lezen wat de snelheid van de kaartinterface is. Als we die zouden kennen, zouden we wat geld kunnen besparen zonder prestatieverlies... want het heeft geen zin kaartjes te kopen die sneller zijn dan de inetrface.

Andere camera's bieden deze info misschien wel?
                      D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Dan lijkt er volgens mij toch iets niet juist met dat CF kaartje.
                        Al een andere CF (zelfde type) geprobeerd ?
                        ik heb drie kaarten geprobeerd, 1 van 8 gig, 45MB/s, en 1 van 4gig, en 1 van 16 gig 60MB/s ...Alle van het met Scandisk extreme pro!

Alle zijn langzamer dan het SD/HC kaartje van 20MB/s!

Comment

Dan zal het enkel nog aan het toestel of de firmware kunnen liggen volgens mij.
                          Misschien ergens een fout opgetreden in de wegschrijfsnelheid van de CF kaartinterface ?

Een 1D MkIII ondersteund die UDMA kaarten ?

grts
                          Sieg

Comment

Dan zal het enkel nog aan het toestel of de firmware kunnen liggen volgens mij.
                            Misschien ergens een fout opgetreden in de wegschrijfsnelheid van de CF kaartinterface ?

Een 1D MkIII ondersteund die UDMA kaarten ?

grts
                            Sieg
                            Weet ik veel...vandaar hier die vraag hé!

Comment

grts
                              Sieg

Comment

Working...
                              X