Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

aanschaf filters

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• aanschaf filters

Ben in het bezit van een nikon D700 met een AF-S nikkor 24-70mm 1:2.8G objectief. Ik zou enkele filters willen aanschaffen. In de eerste plaats een grijsfilter en eveneens een polarisatie filter.
    Ik heb echter in de prijslijst van Konijnenberg gekeken en vastgesteld dat er nogal wat prijsverschil is. Ik weet niet welke filter(s) ik dus best aanschaf. IK zoek wel kwaliteit en wil hiervoor een prijs betalen, maar het moet wel zin hebben natuurlijk.
    Graag zou ik bijgevolg antwoord krijgen op mijn vraag welke ND filter en welke polarisatie filter ik best aankoop?

Re: aanschaf filters

Ik gebruik enkel filters van B+W.
    De filters van B+W zijn wel niet goedkoop, maar met het materiaal dat je nu hebt, zou het zonde zijn van hier minderwaardige filters op te plaatsen.
    Filters die ik gebruik zijn een polarisatiefilter, en een 2-stops en 6-stops grijsfilter. Hiermee kom je al een heel eind .
    Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

Comment

Ik heb me deze week de "the essential guide to landscape photography" gekocht, een extra print van het magazine "Digital SLR photography" en daar kwamen uiteraard de verschillende filters aan bod.
      De beginnende landschapsfotograaf (Novice) worden de schroeffilters van een Hoya of Kood
      Voor de meer gevordere (Enthusiast) fotograaf wordt dan slot-in filters aangeraden en als voorbeeld deze van Cokin met het P systeem. Volgens hun een betaalbare optie
      En voor de semi-pro/pro fotograag worden dan de filters van Lee aangeraden

In de bespreking van de verschillende filters krijgt ook het Duitse B+W goeie kritieken voor hun schroeffilters.
      Ook Tiffen (Amerikaans) zou OK zijn als anternatief voor een Hoya maar hun gamma is niet zo uitgebreid.

Wel goed om weten is dat de filterhouders van merk A probleemloos filters van merk B kunnen hebben en omgekeerd.

Wel wordt het volgens dit magazine opletten geblazen met filters uit China van onbekende merken omdat er amper tot geen testen van bestaan en ook de consistentie van kwaliteit zou niet naar onze normen zijn (typisch Chinees probleem).

Hopelijk heb je hier wat aan.

Comment

Ikzelf heb een hama polarisatiefilter waarmee ik schitterende resultaten krijg. Heeft wel een beetje last van vignettering, maar ik hou wel van dat effect dus voor mij is dat niet zo'n probleem.
        Van mijn LCW ND Grijsfilter ben ik dan helemaal niet zo tevreden, of het moet zijn dat ik hem verkeerd gebruik. Dit is een instelbare grijsfilter (traploos variabel van 1 tot 6 stops) en de resultaten hiervan zijn op z'n zachtst gezegd merkwaardig te noemen. Slechts sommige delen van de foto's zijn donker en andere stukken zijn dan uiteraard overbelicht.
        Ik denk eerlijk gezegd dat van die instelbare grijsfilters geen goed idee zijn en dat ik mezelf dan ook een 2-stops en een 6-stops filter apart ga aanschaffen...
        Stel je kritieken niet te scherp...
        Fujifilm XT20 - Fujinon XF 18-55mm - Fujinon XF 35mm F2.0 - Nissin i60A - Nissin Air 1 commander

Comment

Hartelijk dank voor de info. Hier zal ik zeker wat aan hebben

Comment

Topic verplaatst naar geschikter forum . . .
            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Working...
            X