Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

reflecties op metaal

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• reflecties op metaal

Allereerst ik ben geen fotograaf, maar voor mijn job is het nodig om regelmatig foto's te trekken.
    Ik heb hier eerlijk gezegd een hekel aan omdat het altijd in een slecht verlichte hal is en de dingen die ik fotografeer zijn meestal van metaal en hebben nog eens reflecties van overal wat de kwaliteit van de foto's sterk beïnvloed.
    De helft van de tijd zijn de kleuren niet correct en zijn er delen te donker en andere delen te licht op eenzelfde foto.
    Ik ga binnenkort een nieuwe camera kopen, maar ik weet niet welke.
    Volgens sommige bronnen moet ik mij een polarisatie filter aanschaffen, maar andere zeggen dan dat dit niet helpt op metaal en ook niet helpt als je verlichting bestaat uit TL buizen en alle andere soorten lampen behalve de zon.
    Wat is hier nu van waar en wat is er geschikt om metaal glanzende oppervlakte te trekken in een niet zo kwaliteitsvol belichte kamer? Geef mij eens wat tips. Het zou enorm welkom zijn.
    Om het nog moeilijker te maken, er is 1 zware beperking aan de camera, hij moet licht zijn.

Re: reflecties op metaal

Je kunt het licht proberen de baas te worden met ander licht (diffuus en krachtig flitslicht, off-camera)
    D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
      Je kunt het licht proberen de baas te worden met ander licht (diffuus en krachtig flitslicht, off-camera)
      De eerste 2 zinnen ook gelezen?

Zijn het blank metalen voorwerpen of geschilderde? Bij de laatste zal een polarisatiefilter helpen, maar het kost wel 1 á 2 stops licht, dus misschien ook een statief meenemen.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Het zijn blank metalen voorwerpen, binnenwerk van allerlei industriële machines, dus niet beschilderd, maar wel vaak beolied.
        Ik moet er een overzicht van kunnen trekken, maar tegelijkertijd moet de camera ook is staat zijn om goed macro foto's te trekken.
        In een fabriekshal of ergens in een machinekamer is er meestal geen goede belichting.
        Een statief is geen probleem, ik heb er een klein met beweegbare poten dat je overal op vast kan zetten.
        Ik heb er ook een met een magneetvoet die je op allerlei metalen onderdelen kan vastzetten.
        Met deze statieven kan je dan je sluitertijd al wat hoger zetten, wat wel handig is bij weinig licht.
        Ik zal is zien of ik een paar foto's kan posten ergens op deze site.

MVG
        TTu

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          De eerste 2 zinnen ook gelezen?

Zijn het blank metalen voorwerpen of geschilderde? Bij de laatste zal een polarisatiefilter helpen, maar het kost wel 1 á 2 stops licht, dus misschien ook een statief meenemen.
          +1 zal al veel doen
          nikon stuff

Comment

* Wat bedoel je met +1?
            * Diffuus licht creëer je blijkbaar met een flitser en een soort doek ervoor. Welke zijn daarvoor dan aan te raden?
            * wat is "1 á 2 stops licht" ?

Comment

Net zo iets als: Allereerst ik ben geen kok, maar voor mijn job is het nodig om regelmatig te koken.
              Ik zou zeggen laat het aan een vakman over. Of een ander job kiezen.

Comment

Wat is dat nu voor onzin.
                Ik ben geen fotograaf, ik ben ingenieur.
                Van mij mag je altijd de foto's komen trekken, als jij een vakman bent tenminste dan want anders kan ik het evengoed zelf doen.
                Ik heb nooit een opleiding fotografie gehad, dat komt namelijk niet voor in de opleiding ingenieur elektromechanica,
                maar ik doe ten minste wel mijn best en ik probeer voor ik een nieuwe camera koop mij te informeren, dus of je brengt iets nuttig bij of je houdt je mond.

Comment

Waar dienen de foto's voor? Als het voor alleen intern gebruik is, gewoon zelf maken, is het voor klanten, brochures ed laat het door de vakman doen.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Het is voor intern gebruik. Ik doe analyses van falingen van industriële machines.
                    De schoonheid van de foto is van geen belang, maar de duidelijkheid, de scherpte des te meer. De inspecties en de foto's die dan worden getrokken van de machines is ook maar een klein deel van mijn job, maar niettemin een belangrijk deel. Met goede scherpe foto's maak je een beter duidelijker technisch rapport. Begrijp je mijn probleem een beetje.
                    Ik heb al wat gestudeerd. Ik weet al wat sluitertijd is, wat ISO waarde doet,het diafragma, en vooral wat voor invloed dit heeft op elkaar, maar ik ben er niet dag dagelijks mee bezig. Nu ben ik bezig met welke camera ik wil aanschaffen en of een polarisatie filter nu nuttig gaat zijn of niet, want ik moet elke kost wel kunnen verantwoorden.

Comment

Reflecties via "metalen" voorwerpen ttz spiegelende voorwerpen, zoals bvb verchroomde stukken, kan je niet blokkeren, ook niet met een polarisatiefilter. Je kan er enkel proberen om ervoor zorgen dat de beeldhoek van de camera, waaronder je de foto wenst te maken, zo weinig mogelijk van die reflecties vangt. dat wil niet zeggen dat je geen nut kan hebben van een pola filter, zoals gezegd "fris gelakte" ergo geemailleerde oppervlakken reflecteren ook en daar kan je wel wat aan doen. Als het budget geen beperking is doe er dan een pola bij het zal zeker helpen voor "al de rest" .. en flitsen is helemaal uit den boze tenzij je de fabriekshal wil ombouwen tot een fotostudio maar ik denk niet dat dit aan de orde is ...
                      PS ergens wat fotomateriaal lenen incl een pola filter en ff uitproberen is misschien ook een optie? waarschijnlijk zitten er hier wel gasten wiens handen jeuken om het te komen demonstreren!!

Comment

dank u voor de info.
                        Ik zal is rondhoren of ik nergens een polarisatiefilter kan lenen en dan weet ik het vanzelf.
                        MVG

Comment

Moeilijk probleem.Een polaristiefilter gaat wel wat reflectie wegwerken,maar volledig niet.Wel eens te proberen.Ik weet niet hoe groot alles is,of wat het is maar kun je niet zo kadreren,dat het problematisch gedeelte zonder reflectie is,en dan eventueel croppen in een fotobewerkingprogramma?? Een groter beeld met reflectie kun je eventueel gebruiken om aan te tonen waar je detail juist ligt.Is maar een denkpiste.

Comment

Een postje ivm fotograferen van metaal.

Comment

De opstellingen van de tenten, zoals beschreven in je link, is wel nuttig denk ik, maar voor on-site is het wel moeilijk doenbaar.
                              Uit alles wat ik nu weet is het beste gewoon werken met een goede camera, weliswaar zonder polarisatie filter.
                              Het probleem dat ik beschrijf is een stuk complexer dan ik had verwacht en er is geen pasklare oplossing voor.
                              Ik hoop het reflectie probleem te kunnen oplossen door uit verschillende hoeken foto's te trekken en hopen dat er 1 hoek een goed beeld geeft.
                              Alvast bedankt voor al de nuttige reacties.

Comment

Working...
                              X