Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

10 stop filter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 10 stop filter

Hallo iedereen,

Zou graag een 10 stop filter willen aanschaffen.
    De Lee Big Stopper is mij veel te duur dus nu gaat mijn keuze naar 3 filters:
    Hoya X400 Nd
    B+W 110 ND
    Hitech pro stopper

Goedkoopste zou zijn Hitech pro stopper in de cokin p reeks maar dat geeft blijkbaar vignettering.
    Dus dan moet het de Z pro worden en dan zijn de 3 bovenstaande prijswaardig.

Zou voor op de Sigma 10-20 en Sigma 17-50 lens zijn
    Allebei 77mm

Iemand ervaringen met een van deze? Of allemaal?

En zou dan ook nog (voorlopig) 2 grijsverloopfilters willen.
    Wat pak ik dan het beste een soft en een hard en in welke stop?

Alvast bedankt

Re: 10 stop filter

Best een opschroeffilter die nauw aansluit op je objectief.Wanneer je met zulke zware filters opnames gaat maken is het minste geringste lichtspleetje van invloed op de meting.
    Zelfs de zoeker van je camera moet je met je hand afdekken. Bij de insteekfilters is er rondom het filter altijd een lichtspleet(zeker bij Cokin houders)....en tenzij je hier een doek o.i.d wil rondhouden sla je dit type filter voor lange belichtingen beter over(persoonlijke mening). Circulaire filters zijn bovendien onderhoudsvriendelijk....ze krassen minder snel, gaan bij gevolg langer mee. Een circulair filter neemt minder plaats in in je tas en je moet niet aan een houder sleuren.

Als je overweegt om grijsverloopfilters aan te kopen lijkt een 2 en 3 stops filter het meest gebruikt. In weinig situaties is de horizon helemaal recht... ik zou voor beide een zacht verloop filter aankopen.
    Goedkoper is het indien je leert blenden(meerdere belichtingen samenvoegen met software) en die gradueel filters laat waar ze zijn.(pers. mening)

Hier kan je vinden hoe blenden werkt
    Methode van Dama(BDlid) ; http://users.telenet.be/dmatthys/Fil...%20rev%20a.pdf

Mijn methode; http://forum.belgiumdigital.com/f7/h...rs-389282.html
    Last edited by RUPSELKOPKE; 7 maart 2012, 16:31.
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Bij de insteekfilters is er rondom het filter altijd een lichtspleet
      De Bigstopper van LEE heeft een soort schuimrubberen randje zodat geen licht kan binnenvallen.

Let op met die 10 stops filters, want die zijn niet zo eenvoudig in gebruik. Vaak moet je manueel gaan belichten via de Bulb stand en je moet goed in stops kunnen rekenen of één of andere tabelletje meehebben om tot juiste sluitertijd te komen. Ook maar in beperkte omstandigheden bruikbaar, als er weinig licht is worden die dingen onbruikbaar.

Je ziet trouwens ook niets meer door je zoeker...
      Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door * Fuse * Bekijk bericht
        De Bigstopper van LEE heeft een soort schuimrubberen randje zodat geen licht kan binnenvallen.

Let op met die 10 stops filters, want die zijn niet zo eenvoudig in gebruik. Vaak moet je manueel gaan belichten via de Bulb stand en je moet goed in stops kunnen rekenen of één of andere tabelletje meehebben om tot juiste sluitertijd te komen. Ook maar in beperkte omstandigheden bruikbaar, als er weinig licht is worden die dingen onbruikbaar.

Je ziet trouwens ook niets meer door je zoeker...
        Als je ze op een Lee houder gebruikt gaan de Lee filters met rubber randje afdichten. Ik lees Cokin p en z bij ts zijn vraag en tevens vind hij de Lee Big stopper te duur. De Hitech pro stopper heeft geen schuimrubberen rand.

Je hoeft niet te kunnen rekenen in stops om die zware nd's te gebruiken.Bepaal je compositie zonder filter.....stel scherp.(daarna autofocus af). Plaats het filter en meet de belichtingswaarde op bv iso 2500 of een andere hoge isowaarde . Maak een foto om te kijken of de belichting goed was.
        Als de belichting op iso 2500 juist was en de belichtingstijd bv 1sec aangaf....en je wil uiteindelijk op iso 100 gaan werken dan vermenigvuldig je de waarde gewoon met 25 = 25sec belichting.
        Last edited by RUPSELKOPKE; 7 maart 2012, 13:08.
        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
          .Bepaal je compositie zonder filter.....stel scherp.(daarna autofocus af). Plaats het filter en meet de belichtingswaarde op bv iso 2500 of een andere hoge isowaarde . Maak een foto om te kijken of de belichting goed was.
          Alleen dat is al een reden om geen opschroeffilters te gebruiken, insteekfilters zijn in mijn ogen toch stukken makkelijker/flexibeler dan opschroefvarianten. Vroeger had ik die opschroeffilters ook maar eens je eens een tijdje die insteekvarianten gebruikt weet je wel waarom. Er is maar één nadeel aan en dat is de prijs.
          Lichtlekken kun je in alle gevallen eenvouding oplossen door af te dichten met een doekje of er gewoonweg zelf een schuimrubber op te kleven, bij Lee hangt die er zoals Fuse reeds zei er inderdaad af fabriek aan
          1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
            Alleen dat is al een reden om geen opschroeffilters te gebruiken, insteekfilters zijn in mijn ogen toch stukken makkelijker/flexibeler dan opschroefvarianten. Vroeger had ik die opschroeffilters ook maar eens je eens een tijdje die insteekvarianten gebruikt weet je wel waarom. Er is maar één nadeel aan en dat is de prijs.
            Lichtlekken kun je in alle gevallen eenvouding oplossen door af te dichten met een doekje of er gewoonweg zelf een schuimrubber op te kleven, bij Lee hangt die er zoals Fuse reeds zei er inderdaad af fabriek aan

Vroeger had ik die insteekfilters ook....eigenlijk nu nog steeds , ik gebruik ze als onderleggers(coasters) voor bierglazen of om mijn autoruit open te krabben bij vriesweer.
            Een circulair filter plaatsen duurt 10 seconden....hoelang duurt het om een doekje op de lichtspleten te leggen telkens opnieuw na het omhoog en omlaag schuiven van het filter? Beetje wind... doekje een stukje voor de lens ....fotoke opnieuw maken...camera 90° kantelen doekje op de grond. Filter zelf voorzien van schuimrubber..filter paar keer in tasje/zakje steken schuimrubber houd wat tegen in tasje... schuimrubber stukje los of een beetje opgeschoven filtertje onder de lijm. Als het enkel de benodigde tijd is wat TS moet weerhouden om een circulair filter te plaatsen en te verwijderen bij elke nieuwe compositie.....misschien moet hij dan ook geen super lange opnames beginnen maken.

Maar goed, meningen zullen nu eenmaal verschillen.

Comment

Vroeger had ik die insteekfilters ook....eigenlijk nu nog steeds , ik gebruik ze als onderleggers(coasters) voor bierglazen of om mijn autoruit open te krabben bij vriesweer.
              Een circulair filter plaatsen duurt 10 seconden....hoelang duurt het om een doekje op de lichtspleten te leggen telkens opnieuw na het omhoog en omlaag schuiven van het filter? Beetje wind... doekje een stukje voor de lens ....fotoke opnieuw maken...camera 90° kantelen doekje op de grond. Filter zelf voorzien van schuimrubber..filter paar keer in tasje/zakje steken schuimrubber houd wat tegen in tasje... schuimrubber stukje los of een beetje opgeschoven filtertje onder de lijm. Als het enkel de benodigde tijd is wat TS moet weerhouden om een circulair filter te plaatsen en te verwijderen bij elke nieuwe compositie.....misschien moet hij dan ook geen super lange opnames beginnen maken.

Allemaal goed en wel Rupsel, maar wat doe je dan met de "grijsverloopfilters".
              Daar ben je met 'circulaire' filters toch niet gebaat ? Het komt toch zelden voor dat de horizon knal in het midden van het beeld komt ?
              Dan moet je toch sowieso kiezen voor een voorzetfilter zoals het Lee-systeem. En zeker al als je wilt combineren ?
              Of zie ik dat verkeerd ?
              Greetz, Kariboe
              * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
              Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

Zo kan je alles uitleggen natuurlijk, troost je met geen enkel van deze zaken heb ik met mijn insteekfilters problemen , doekjes en lijm heb ik niet van doen, maar zoals ik al zei je moet goede kopen en het nadeel dat daar aan vastzit is de prijs...
                Met grijsverloopfilters om op te schroeven ben je al helemaal niks. Akkoord er zijn softwarematige oplossingen maar soms kunnen ze toch heel leuk zijn om bij te hebben.
                Los daarvan zijn insteekfilters op termijn misschien niet zo duur, ik kan al mijn filters op al mijn lenzen ( met uitzondering van mijn 500F4 en 300F2.8...) gebruiken mits een eenvoudige adapterring van 25 euro. Een ander probleem zijn filters vinden in de juiste filtermaat, zoek bvb maar eens achter een 8 of 10 stops in maat 82mm...( en het kostenplaatje die daar aan vastzit ).
                1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
                  Allemaal goed en wel Rupsel, maar wat doe je dan met de "grijsverloopfilters".
                  Daar ben je met 'circulaire' filters toch niet gebaat ? Het komt toch zelden voor dat de horizon knal in het midden van het beeld komt ?
                  Dan moet je toch sowieso kiezen voor een voorzetfilter zoals het Lee-systeem. En zeker al als je wilt combineren ?
                  Of zie ik dat verkeerd ?
                  Greetz, Kariboe
                  Grijsverloop filters zijn inderdaad best insteek filters omdat je moet kunnen bepalen waar de overgang moet komen. Maar ook deze laatste gebruik ikzelf al lang niet meer omdat er ook heel wat nadelen bij gebruik van deze filters zijn.Zelf heb ik dus helemaal geen behoefte meer aan insteek filters en houders en gebruik enkel nog meerdere belichtingen. De enige echte filters die ik nu nog wel gebruik zijn een circ polfilter en een paar circ.nd filter..... Ik wil door hier mijn persoonlijke mening te geven helpen voorkomen dat ts een filterhouder met adapterring, een paar nd's , een paar gradueel filters een speciaal polfilter welke in een houder gebruikt kan worden gaat kopen. Indien je investeert in de glazen filters van Lee welke optisch gelijkwaardig en krasvrij zijn zoals andere circulaire filters. Dan ga je voor die ganse kit snel aan 700 euro en meer geraken.....daar waar een goeie circ polfilter en 2 nd's( 3stop en 9-10stops) misschien 250 a 300 euro kosten. Appelen met appelen en peren met peren vergelijken.

Maar zoals ik reeds zei meningen verschillen hé.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                    Zo kan je alles uitleggen natuurlijk, troost je met geen enkel van deze zaken heb ik met mijn insteekfilters problemen , doekjes en lijm heb ik niet van doen, maar zoals ik al zei je moet goede kopen en het nadeel dat daar aan vastzit is de prijs...
                    Met grijsverloopfilters om op te schroeven ben je al helemaal niks. Akkoord er zijn softwarematige oplossingen maar soms kunnen ze toch heel leuk zijn om bij te hebben.
                    Los daarvan zijn insteekfilters op termijn misschien niet zo duur, ik kan al mijn filters op al mijn lenzen ( met uitzondering van mijn 500F4 en 300F2.8...) gebruiken mits een eenvoudige adapterring van 25 euro. Een ander probleem zijn filters vinden in de juiste filtermaat, zoek bvb maar eens achter een 8 of 10 stops in maat 82mm...( en het kostenplaatje die daar aan vastzit ).
                    Ts gebruikt lenzen met 77mm filterdraad...geen 82mm. Adapterringen die van een groot naar een klein formaat gaan bestaan ook voor circulaire filters en kosten geen 25 euro per stuk.
                    Ik durf zelfs te stellen dat ik met max 2 in extremis 3 belichtingen softwarematig verder kom dan iemand die één enkele belichting maakt met een gradueel filter. Ik kan echt nog alle kanten op en er zit geen filtereffect in mijn opnames gebakken. Ik hoef niet te investeren in duurdere(degelijke kwaliteit) graduele filters...ze nemen dus ook geen plaats in mijn tas....ik kan ze niet krassen of breken of laten vallen.

Comment

Grijsverloop filters zijn inderdaad best insteek filters omdat je moet kunnen bepalen waar de overgang moet komen. Maar ook deze laatste gebruik ikzelf al lang niet meer omdat er ook heel wat nadelen bij gebruik van deze filters zijn.Zelf heb ik dus helemaal geen behoefte meer aan insteek filters en houders en gebruik enkel nog meerdere belichtingen. De enige echte filters die ik nu nog wel gebruik zijn een circ polfilter en een paar circ.nd filter..... Ik wil door hier mijn persoonlijke mening te geven helpen voorkomen dat ts een filterhouder met adapterring, een paar nd's , een paar gradueel filters een speciaal polfilter welke in een houder gebruikt kan worden gaat kopen. Indien je investeert in de glazen filters van Lee welke optisch gelijkwaardig en krasvrij zijn zoals andere circulaire filters. Dan ga je voor die ganse kit snel aan 700 euro en meer geraken.....daar waar een goeie circ polfilter en 2 nd's( 3stop en 9-10stops) misschien 250 a 300 euro kosten. Appelen met appelen en peren met peren vergelijken.

Maar zoals ik reeds zei meningen verschillen hé.
                      Nee hoor, ik volg je volkomen... ik heb trouwens tot op heden zelf ook nog niet echt de behoefte gevoeld om grijsverloopfilters te gaan gebruiken - ik werk ook tot volle tevredenheid via meervoudige belichtingen (alleen bij 'seascapes met felle branding' of landschappen bij veel wind zit ik met 'n probleem).

Maar ik ben voor 't ogenblik een beetje aan spelen met 'time-lapse-fotografie' en daar werkt de meervoudige belichting uiteraard niet... grijsverloop is hier wel degelijk een oplossing. Door je eerste opmerkingen dacht ik dat ik i.v.m. circulaire verloopfilters 'iets' over het hoofd gezien had. Niet dus...
                      Het zal dus Lee worden, maar die leveren slechts mondjesmaat en er zijn er geen te vinden En... ze zijn inderdaad reteduur !
                      Rupeselkopke, bedankt voor je antwoord !
                      Greetz, Kariboe
                      * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                      Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

De discussie al dan niet grijsverloopfilters is al verschillende keren gevoerd. Er zijn voor en tegenstanders.

De methode om eerst op hoge isowaarde te gaan meten is al even omslachtig of even 10 stops uit te rekenen. Bij LEE zit trouwens een handig tabelletje en er zijn ook genoeg apps op ipad, iphone, smart phone die dat kunnen berekenen.
                        Ik wou alleen maar zeggen dat zo'n ding wel wat ervaring vereist, het is geen filtertje die je er zomaar eventjes voor steekt en opnieuw een fotootje mee neemt. Je zit vaak in Bulb te werken en je hebt dan ook best een remote release.
                        Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

Comment

Ts gebruikt lenzen met 77mm filterdraad...geen 82mm. Adapterringen die van een groot naar een klein formaat gaan bestaan ook voor circulaire filters en kosten geen 25 euro per stuk.
                          Ik durf zelfs te stellen dat ik met max 2 in extremis 3 belichtingen softwarematig verder kom dan iemand die één enkele belichting maakt met een gradueel filter. Ik kan echt nog alle kanten op en er zit geen filtereffect in mijn opnames gebakken. Ik hoef niet te investeren in duurdere(degelijke kwaliteit) graduele filters...ze nemen dus ook geen plaats in mijn tas....ik kan ze niet krassen of breken of laten vallen.
                          Klopt wel, maar beweging in water of hemel kan je zo toch niet vastleggen, behalve als je het beeld zwaar manipuleert in PS?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DRK77 Bekijk bericht
                            Klopt wel, maar beweging in water of hemel kan je zo toch niet vastleggen, behalve als je het beeld zwaar manipuleert in PS?
                            Heb je deze beweging al ooit kunnen vaststellen in één van mijn foto's
                            Water is meestal in de voorgrond....daar waar de hemel meestal bleker en op de achtergrond zit. Voor beide heb je bijna zeker een aparte belichting in de blend nodig.
                            AEB van 3 opnames gaat redelijk snel indien je via de timer werkt (op Canon body's althans). Omschrijf es wat voor u zwaar manipuleren is....99,9% van de fotografen hier op BD gebruiken software om hun foto's te ontdoen van stof .... contrast ,witbalans,croppen ,scherpte, kleuren aan te passen. Voor mij is het het eindresultaat wat telt en niet de manier waarop je dat eindresultaat bekomt.Laat de illusie dat sommige fotografen achteraf niet nabewerken vallen.......ik ken er verschillende die zulks beweren. Maar als je hen dan vraagt of je hun originele raw eens mag bekijken....dan zijn ze niet thuis, of hebben ze geen tijd.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door * Fuse * Bekijk bericht
                              De discussie al dan niet grijsverloopfilters is al verschillende keren gevoerd. Er zijn voor en tegenstanders.

De methode om eerst op hoge isowaarde te gaan meten is al even omslachtig of even 10 stops uit te rekenen. Bij LEE zit trouwens een handig tabelletje en er zijn ook genoeg apps op ipad, iphone, smart phone die dat kunnen berekenen.
                              Ik wou alleen maar zeggen dat zo'n ding wel wat ervaring vereist, het is geen filtertje die je er zomaar eventjes voor steekt en opnieuw een fotootje mee neemt. Je zit vaak in Bulb te werken en je hebt dan ook best een remote release.
                              Inderdaad er is enige ervaring vereist......maar die ervaring zal je ook nodig hebben om je camera te kunnen instellen, je compositie te maken, je belichting in te stellen.
                              Wat is er nog prettig aan fotograferen indien er geen leercurve of uitdaging meer is.....niks. De lange weg van beginneling tot volleerd fotograaf mag voor mij part tot oneindig doorgaan.

Comment

Working...
                              X