Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wide angle filters

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Wide angle filters

Ik ben van plan om binnenkort de tokina 11-16mm aan te schaffen.
    Op fotokonijnenberg raden ze als combipacket een 'wide angle' filter aan.

Deze raden ze mij aan in combopacket:
    http://www.fotokonijnenberg.be/product/10778/tiffen-77mm-wide-angle-uv-protectie.html

Heeft iemand hier ervaringen met 'wide angle' filters?
    Uit mijn zoekwerk hier op het forum heb ik al gelezen dat een UWA lens best niet gebruikt wordt met een polarisatie filter, geld dit ook voor een UV filter?

(Ik gebruik een UV filter vooral voor de bescherming, maar indien die 'wide angle' UV filter negatieve resultaten geeft tijdens opnamens kan ik evengoed een goedkoper 'non wide angle' alternatief aanschaffen voor bescherming)
    Mijn YouTube kanaal || Fotografische uitstapjes in België? Een overzicht per provincie vind je hier.

Re: Wide angle filters

Ik heb er geen ervaring mee, maar als deze filter negatief resultaat geeft, zou ik gewoon geen filter gebruiken, maar zonnekap. WA filter is om geen of zo weinig mogelijk vignettering te geven.. Als je dan een goedkoper 'gewoon' filter koopt als bescherming, is je vignettering groter, en dit heeft dan volgens mij toch vaker negatief resultaat dan zo'n WA-filter lijkt mij.
    Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
    https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door G-rar Bekijk bericht
      Ik ben van plan om binnenkort de tokina 11-16mm aan te schaffen.
      Op fotokonijnenberg raden ze als combipacket een 'wide angle' filter aan.

Deze raden ze mij aan in combopacket:
      http://www.fotokonijnenberg.be/product/10778/tiffen-77mm-wide-angle-uv-protectie.html

Heeft iemand hier ervaringen met 'wide angle' filters?
      Uit mijn zoekwerk hier op het forum heb ik al gelezen dat een UWA lens best niet gebruikt wordt met een polarisatie filter, geld dit ook voor een UV filter?

(Ik gebruik een UV filter vooral voor de bescherming, maar indien die 'wide angle' UV filter negatieve resultaten geeft tijdens opnamens kan ik evengoed een goedkoper 'non wide angle' alternatief aanschaffen voor bescherming)
      Indien je het op een extreme breedhoek gebruikt kan een polarisatiefilter kleurverloop geven in de lucht bij horizontale foto's.Een polarisatiefilter polariseerd licht en maakt hierdoor de kleuren sterker en verminder erdoor ook reflecties. Een goed uv filter geeft op een digitale camera geen enkel effect mee aan een foto......een slecht uv filter kan echter voor scherpte verlies zorgen. Zo'n uv filter dient tegenwoordig enkel en alleen nog ter bescherming. Op een breedhoeklens plaats je best een filter met een dunne/smalle filterrand(slim filter) omdat een bredere filterrand zichtbaar kan zijn in de uithoeken van je foto.
      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nixonn Bekijk bericht
        Als je dan een goedkoper 'gewoon' filter koopt als bescherming, is je vignettering groter, en dit heeft dan volgens mij toch vaker negatief resultaat dan zo'n WA-filter lijkt mij.
        Mss was ik niet zo duidelijk, maar ik bedoelde dus enkel een goedkope uv filter kopen voor bescherming als ik de lens niet 'gebruik'.
        Zodra ik dan effectief foto's begin te maken, zou ik in die situatie de UV filter verwijderen.
        Mijn YouTube kanaal || Fotografische uitstapjes in België? Een overzicht per provincie vind je hier.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door G-rar Bekijk bericht
          Mss was ik niet zo duidelijk, maar ik bedoelde dus enkel een goedkope uv filter kopen voor bescherming als ik de lens niet 'gebruik'.
          Zodra ik dan effectief foto's begin te maken, zou ik in die situatie de UV filter verwijderen.
          Maar dan zit je lensdopje er toch gewoon op? Een goedkoop, of minder goed uv filter zal, zoals RUPSELKOPKE zegt, scherpte beetje kunnen afnemen. Volgens velen is een zonnekap goed genoeg als bescherming, ookal heb ik graag filter als bescherming, voor de zekerheid. Maar denk dat je het beste bent met zo'n slim filter ofzo, of zoals ik zei (omdat ik dit al zeer vaak gelezen heb) een zonnekap. Ofwel gaan voor een goed filter, of geen zou ik zeggen. Ookal kan ik erin komen dat je filtertje wilt als bescherming. Eventueel misschien een gewoon filter gebruiken/lenen van iemand die je kent, en dan zien?
          Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
          https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nixonn Bekijk bericht
            ... ookal heb ik graag filter als bescherming, voor de zekerheid.
            Zo redeneer ik dus ook , ook al zou er dan een lensdopje opzitten.
            Toch al bedankt voor de enige feedback iedereen, bij de informatie van de wide angle filters staat er dat deze 'extra smal uitgevoerd' zijn.
            Ik zal dan even wachten en zo eentje bestellen eens hij terug in stock is

Comment

Ik heb die Tokina, alsook normale (i.e., niet "slim") filters, en die vignetteren niet op die lens. Ik zou mij dus de meerprijs van een slim filter besparen. Plus, op zo'n slim filter kan je je lensdop niet meer vastklikken (!), dus 't is helemaal niet zo handig als een gewone.
              flickr

Comment

Ik heb de Sigma 10-20 4-5.6 en heb daar een standaard 77mm UV/protection filter opzitten. Die zie ik niet, zelfs op 10mm. soms gebruik ik Cokin P filters, op een wide ofte low profile filterhouder. Wanneer ik korter dan 13mm ga, dan zie ik de houder, zonder de UV win ik een mm groothoek.

Ik gebruik steeds UV/beschermingsglas, en haal het er enkel af als het storend wordt (lichtinval, flare...) Ik heb er geen moeite mee om met een zakdoek (snotvrij, dat wel...) over een VERVANGBAAR vlak stuk glas te wrijven om snel wat vuil of vochtspatjes te verwijderen.

Maar een filter gebruiken als "lensdop" ? steeds af- en opschroeven, dat is traag, en je riskeert je schroefdraad te beschadigen. Mijn lensdoppen zijn allemaal centerpinch, zodat ik ze eraf kan halen met de zonnekap op zijn plaats.

Voor mechanische bescherming (tegen stoten en zo) is de zonnekap wel de beste oplossing, na voorizchtigheid, en een hand voor je lens doet ook wonderen.
                D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

De bestelling is geplaatst.
                  Ik heb de "B+W Slim 010 UV 77 E" besteld samen met "B+W Slim lensdop 77E"
                  We zullen wel zien wat het geeft.

Comment

Working...
                  X