Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Manfrotto 055XPROB

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Manfrotto 055XPROB

Hallo iedereen,

Ik zou mij een nieuwe statief willen aanschaffen maar ik ben er nog niet volledig uit maar ik heb deze in mijn gedachten
    "Manfrotto 055XPROB" Samen met de "496RC2 Ball head "

Heeft er iemand goede of slechte ervaringen met deze statief en of balhoofd? Of nog tips voor een ander statief of balhoofd?
    Ik hoor het graag

Mvg
    Robin
    Last edited by el_cottino; 27 februari 2012, 07:03.
    Sony α77 -Sony 50mm F1.4- Sony 18-200mm F3.5-6.3 DT - Sony 70-300G SSM- Sony 16-50mm F2.8 SSM ,Tamron 28-75mm f/2.8 XR Di LD ASP IF-Tamron SP AF 90MM F/2.8 Di Macro -Sony HVL-F42AM Manfrotto 055cxpro4 + ballhoofd

Re: Manfrotto 055XPROB

Ik heb dezelfde combi en ben er zeer tevreden over.
    Heel stabiel als je normale lenzen (70-200, ...) gebruikt.
    Voor macro-fotografie geschikt, maar het kan beter. De middenzuil zorgt voor een beetje speling soms.
    Ik gebruik het zelden op de hoogste stand, misschien was een 190 X-ProB ook voldoende geweest. (Dat kan je in de winkel wel uitmaken denk ik)
    Het is ook geen erg lichte combi, als je er een dagje mee moet rondslepen, weet je wat je bij hebt. (maar dat is een probleem bij veel statieven)

Het balhoofd is goed, houd ook goed vast, maar durft na het vastzetten wel eens een beetje terugzakken. Hier is ook weer beter te krijgen, maar dan moet je een veelvoud gaan uitgeven.

Zo, nu weet je al wat meer en ik ben zeker dat er hier nog gaan reageren.
    Dit is een statief dat veel wordt gebruikt hier op BD (of beter: door BD-leden en lezers).
    Via de zoekfunctie moet je zeker nog voldoende info vinden.
    Nikon D7000 en wat lenzen.
    http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

Comment

Het balhoofd is niet zo fantastisch. Voor wide angle valt er nog wel mee te werken, maar als je er een telelens of macrolens op wilt zetten, ga je snel last hebben van het wegzakken. Je wilt niet altijd moeten anticiperen op hoe ver gaat hij weg zakken Ik had dat met mijn vorig balhoofd en handig was dat niet echt...

Ik raad je aan eens te kijken Sirui K10x, K20x of K30x koppen. Ik heb de K30x en deze kan zonder problemen (en zonder creep) een Sigma 400mm f5.6 APO Tele Macro HSM dragen. Wat moet het kunnen dragen?

Ivm het statief, dat is een stevig en stabiel statief dat hoog genoeg gaat. Er is wel een minpunt aan, waardoor ik hem niet zou willen, het gewicht. Dat wordt toch al snel zeulen met een statief.
      70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

Comment

Ik heb na veel opzoekwerk het zelfde statief gekocht. Ja het is niet het lichtste maar prijs-kwaliteit wel een toppertje! Balhoofd heb ik een anderen, deze zal ik me dus niet over uitspreken
        Webstek in opbouw

Comment

Heb een Manfrotto 055XPro-B statief,
          heb gekozen voor een Manfrotto 327RC2 Joystick Balhoofd, omdat dit makkelijk te bedienen is.
          Ben over het geheel erg tevreden, goeie prijs/kwaliteit verhouding naar mijn gevoel.

Het statief dient vooral voor macro/close-up fotografie,
          zet er af en toe ook eens een 70-300 mm. lens op.
          Voor erg zware lenzen is het niet echt geschikt, denk ik.

Om mee te nemen in de vrije natuur, valt het gewicht best mee, ik ga er vaak mee op stap.
          Nikon D7000, en wat glas.
          http://blog.seniorennet.be/pacha/

Comment

Zelf vond ik 2.4Kg (zonder balhoofd!) te zwaar om mee op stap te nemen. Voor het bedrag bij konijn heb je elders een 190CX3 (carbon, 1.3Kg, iets minder hoog, zonder kantelbare kolom), dat is voor mij en mijn budget het perfecte wandelstatief. Het 496 balhoofd past hier goed bij, maar voor precisiewerk zal een beter balhoofd nodig zijn.
            Fuji X-T3 | 12 f2 | 23 f1.4 | 35mm f2 || Canon in de kast

Comment

Lees ook zeker mijn (en andermans) ervaringen in deze topic:
              Forum voor discussies, vragen en antwoorden over accessoires van digitale camera's. Accessoires zijn zaken die rechtstreeks aan de camera kunnen gekoppeld worden zoals bv. flitsers, statieven, geheugenkaarten en ook fotoprinters maar geen pcs.

Manfrotto-statieven hebben over het algemeen een goede naam. De 055XProB is zeer in trek bij BD-ers. Wel redelijk zwaar. Doet nu bij mij dienst als "studio-statief" op de zolder; om mee te nemen verkies ik de veel lichtere en kleiner opvouwbare 190CXPro4.
              Manfrotto-statiefkoppen hebben over het algemeen niet zo'n goede naam. Het woord "creep" valt al wel eens een keer, zeker als het balhoofd wat ouder wordt. Manfrotto gebruikt ook een ander type van camera- en lensplaatjes (die niet direct "Arca-style" zijn).
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                Lees ook zeker mijn (en andermans) ervaringen in deze topic:
                Forum voor discussies, vragen en antwoorden over accessoires van digitale camera's. Accessoires zijn zaken die rechtstreeks aan de camera kunnen gekoppeld worden zoals bv. flitsers, statieven, geheugenkaarten en ook fotoprinters maar geen pcs.

Manfrotto-statieven hebben over het algemeen een goede naam. De 055XProB is zeer in trek bij BD-ers. Wel redelijk zwaar. Doet nu bij mij dienst als "studio-statief" op de zolder; om mee te nemen verkies ik de veel lichtere en kleiner opvouwbare 190CXPro4.
                Manfrotto-statiefkoppen hebben over het algemeen niet zo'n goede naam. Het woord "creep" valt al wel eens een keer, zeker als het balhoofd wat ouder wordt. Manfrotto gebruikt ook een ander type van camera- en lensplaatjes (die niet direct "Arca-style" zijn).
                Iedereen bedankt om jullie reactie
                En inderdaad LesC, ik was blijkbaar ietsje te rap om te posten want een minuut erna kwam ik uit op uw topic waar heel veel over het statief beschreven staat.
                Blijkbaar is het wel een goed statief met wel 1 groot nadeel en dat is te zwaar.
                Ik zou er ook voornamelijk veel macrofotografie mee uitvoeren en daarvoor is het wel geschikt maar dat gewicht val mij een beetje tegen.
                Mss dat ik uitkijk naar een carbon versie maar daar hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan.
                Al heel erg bedankt nogmaals voor jullie reactie. Ik ben er al heel veel mee
                Mvg
                Robin
                Sony α77 -Sony 50mm F1.4- Sony 18-200mm F3.5-6.3 DT - Sony 70-300G SSM- Sony 16-50mm F2.8 SSM ,Tamron 28-75mm f/2.8 XR Di LD ASP IF-Tamron SP AF 90MM F/2.8 Di Macro -Sony HVL-F42AM Manfrotto 055cxpro4 + ballhoofd

Comment

Ik heb hier ook nog een oud Velbon VEF 3 statief liggen en gebruik dat graag voor macro.
                  Heb is niet echt zwaar, kan vrij hoog uitgeschoven worden.(3 secties + middenzuil)
                  Je kan het heel plat leggen (mits je een stuk van de middenzuil afvijst)
                  En als je aan 1 been trek om te openen gaat de rest mee open.

2 nadeeltjes: het is een driewegkop en die is volgens mij niet wisselbaar.
                  En oud = geen snelwissel (maar aangezien je niet veel van lenzen wisselt bij macro is dat geen groot probleem.

Je ziet, soms kan een 2dehandsje ook volstaan. Ik ben er nog zo eens een tegengekomen voor 25 euro. Daar kan je dus niet voor gekl**t zijn.
                  (alleen wil iedereen graag zo een nieuw, .... ook ik heb me daaraan laten vangen )
                  Nikon D7000 en wat lenzen.
                  http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

Comment

Het is beslist,
                    Ik heb gisteren de Manfrotto 055cxpro4 carbon statief besteld met de 498rc2 ballhead.
                    Ik ben benieuwd
                    Nogmaals allemaal bedankt voor jullie reacties

Mvg Robin

Comment

Ik heb juist over half uur mijn statief "manfrotto 055cxpro4" aan de deur gekregen. Maandagnacht (dinsdag) besteld op ebay en nu donderdag (vandaag) al aan mijn deur.
                      Op het eerste zicht een echt degelijk statief, en goed licht
                      Spijtig genoeg zal de ballhead maar in de loop van volgende week toekomen hier, dus
                      over het praktische van de statief etc. kan ik nog niet echt een mening geven.
                      Een volledig review met voor en eventuele nadelen schrijf ik later wel.

Mvg
                      Robin

Comment

Bedankt om dit te willen rapporteren. Doe dat liefst in de "grote" topic waarnaar ik boven verwijs. Zelf heb ik de 190cxpro4, en ik vermoed dat die een maatje kleiner (en lichter) is dan de 55.
                        Volgens mij heb je een uitstekende keuze gemaakt, met dien verstande dat je altijd moet beseffen dat een statief met:
                        - 4 secties minder stabiel is dan 3
                        - 4 secties kleiner opvouwt dan 3
                        Carbon is sowieso lichter dan alu en zou ook de trillingen beter "geleiden" (of wat moet er precies gebeuren met die trillingen, want zo'n techneut ben ik nu ook weer niet )
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                          Bedankt om dit te willen rapporteren. Doe dat liefst in de "grote" topic waarnaar ik boven verwijs.
                          Ok, geen probleem Sorry dat ik dat in mijn "eigen" topic over mijn "eigen" statief iets vermeld
                          Vanaf ik alles heb en alles goed kan uittesten maak ik zeker een review op jou topic.
                          Ik zal hier niets meer vermelden.

Mvg
                          Robin

Comment

Working...
                          X