Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie gebruikt een speedlite mini-softbox ? Idem als diffusor ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Wie gebruikt een speedlite mini-softbox ? Idem als diffusor ?

Ik vroeg me af of dit interessant is of wie dit gebruikt ?
    Page Error, at our shop that sales worldwide the best tripod ballhead, tripod panning head, tripod quick release plate, and other photographic equipment.

Welke zou het verschil zijn met een flash diffusor, dat het licht meer verspreid wordt ofzo? Ik zie wel dat sommige modellen groot zijn en voor de AF assisant beam komen, dan ook weer niet interessant...
    Last edited by 2010; 12 februari 2012, 14:08.

Re: Wie gebruikt een speedlite mini-softbox ? Idem als diffusor ?

Ik gebruik dat soms.
    Het grote voordeel is dat je schaduw véééél minder scherp is.
    Voorbeeld:

Let wel op: als je een korte (breedhoek) lens hebt, dat die niet in het zicht komt omdat die 'softbox' tamelijk naar voor komt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nik Heyden Bekijk bericht
      Ik gebruik dat soms.
      Het grote voordeel is dat je schaduw véééél minder scherp is.
      hoe kan je schaduw nu "scherp" zijn als je flits boven op je camera staat? dan heb je toch helemaal geen schaduw?
      Last edited by d_oracle; 13 februari 2012, 08:30.
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Hier een korte illustratie die ik snel gemaakt heb:

Met mini-softbox is er toch duidelijk een beter resultaat vind ik...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nik Heyden Bekijk bericht
          Hier een korte illustratie die ik snel gemaakt heb:

Met mini-softbox is er toch duidelijk een beter resultaat vind ik...
          da's een leuke test, doch niet erg relevant voor portret fotografie... probeer dit nu eens met een portret?

Het is de grootte van je lichtbron tenopzichte van je onderwerp die bepaalt hoe zacht de schaduwen zijn. click
          Dus als je een effect wilt hebben met dergelijke softbox moet je erg dichtbij je onderwerp staan... Want hoe verder je staat, hoe kleiner de lichtbron wordt tenopzichte van het onderwerp.
          Prima voor voorwerpen en macro, echter niet erg geschikt voor portretten.
          dat betekent ondermeer dat je met een portretlens (85mm, 135mm) nog maar weinig effect zal hebben, want dan sta je al redelijk ver... en dus met een breedere lens moet werken, om zachtere schaduwen te hebben, met als resultaat vertekening in het gezicht...

conclusie: zo'n softbox werkt indien hij dicht bij het onderwerp geplaatst wordt. Op de camera betekent dit, ofwel macro fotografie, productfotografie of portretten nemen met een breedhoeklens. Weet echter dat je met dit laatste vertekening krijgt van het portret (grote neus enzo...)
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
            da's een leuke test, doch niet erg relevant voor portret fotografie... probeer dit nu eens met een portret?

Het is de grootte van je lichtbron tenopzichte van je onderwerp die bepaalt hoe zacht de schaduwen zijn. click
            Dus als je een effect wilt hebben met dergelijke softbox moet je erg dichtbij je onderwerp staan... Want hoe verder je staat, hoe kleiner de lichtbron wordt tenopzichte van het onderwerp.
            Prima voor voorwerpen en macro, echter niet erg geschikt voor portretten.
            dat betekent ondermeer dat je met een portretlens (85mm, 135mm) nog maar weinig effect zal hebben, want dan sta je al redelijk ver... en dus met een breedere lens moet werken, om zachtere schaduwen te hebben, met als resultaat vertekening in het gezicht...
            Is misschien allemaal wel waar, maar met die softbox op z'n flits zal het resultaat toch nog altijd beter zijn dan zonder.
            David Leemans
            Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
              Is misschien allemaal wel waar, maar met die softbox op z'n flits zal het resultaat toch nog altijd beter zijn dan zonder.
              dat denk ik niet... denk dat hij z'n geld niet waard is...

recht-toe-recht-aan flitsen, met externe flits op de camera heeft enkel wat schaduw onder de neus en kin... da's verwaarloosbaar... daar zal die mini-softbox nieks aan verhelpen, want die staat op dezelfde plaats...

de enige manier waarop de softbox wel kan helpen is los-van-de-camera! maar dan dicht genoeg bij het onderwerp zodat de lichtbron groot is...

Comment

Zo'n softbox maakt de lichtbron groter in oppervlakte....hoe meer verspreid de lichtbron en hoe zachter de schaduwen. V.b in de natuur rechtstreeks zonlicht harde schaduwen......zonlicht achter een grijze wolkenlucht zachte schaduwen. Veel macrofotografen gebruiken een softbox of grote diffuser op hun flits om het harde licht van rechtstreekse flits te verspreiden/verzachten. Veel info over softboxen en diffusers kan je hier vinden
                Last edited by RUPSELKOPKE; 15 februari 2012, 06:47.
                Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Ik heb de Lumiquest 3, en die komt net niet voor de beam van de 580ex2.
                  Voor een portret (in portretstand) met een 35mm op een 5D2, en een kleine neus, zie: http://forum.belgiumdigital.com/f36/...or-401643.html.
                  Enfin, ik bedoel dat hij niet voor het pilot light komt... voor de AF assisant beam zou ik het niet laten.
                  Last edited by Poza; 15 februari 2012, 07:17.

Comment

Ik volg d_oracle volledig, mede uit ervaring.
                    Om zachte, natuurlijke schaduwen te krijgen moet het flitslicht als het ware het onderwerp kunnen omhelzen (gisteren was het Valentijn...). Dat kan alleen maar gebeuren als de lichtbron groot is i.v.g. met het onderwerp. Hoe verder de lichtbron van het onderwerp hoe kleiner die lichtbron wordt t.o.v. het onderwerp en hoe harder de schaduwen zullen worden. Kijk naar de zon. Veel groter dan de aarde maar door de grote afstand is het een relatief kleine lichtbron die 's middags harde schaduwen geeft.
                    Wanneer het bewolkt is krijg je zachte schaduwen omdat het wolkendek groot is en het licht verstrooid wordt.

Comment

Hier zijn nog een paar portretten: http://strobist.blogspot.com/2008/09...ftbox-iii.html

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
                        ja, en de voorbeelden zijn allemaal off-camera, erg dicht bij het onderwerp, want dan is de lichtbron het grootst

Whether you are using an off-camera flash cord, remotes or using CLS /eTTL, the flash/SB-III combo makes for a very easy setup to hand hold. If you use it on a stand, you'll want to bring it in close to your subject. You can always move the camera back and shoot with a longer portrait lens, but a light this size excels at close distances.

Comment

ja, en de voorbeelden zijn allemaal off-camera, erg dicht bij het onderwerp, want dan is de lichtbron het grootst
                          Dat kan niet genoeg worden benadrukt, maar er word behalve de ietsje softere schaduwen ook gewag gemaakt van betere beheersing van de soft spots, in vergelijking met een bare flash.
                          En ze roepen ook niet zo snel dat ze blind gaan worden, als je het harde zonlicht wilt compenseren met een naakte flash vlak in hun gezicht, want de box is in het midden wat dikker,... zeggen ze.

Comment

Working...
                          X