Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pro of contras

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Pro of contras

    Welke zijn de pro en of contras van
    Een 1.4 extender of een stel tussenringen i.v.m. macrofotografie ?

    Mvg
    Nikon D7100,een hoopje glas en een flitserke

  • #2
    Re: Pro of contras

    Het grote nadeel van een extender is dat het geen enkel effect heeft op de macroeigenschappen van een lens, alleen op het brandpunt.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Pro of contras

      Een stel tussenringen, zal je toelaten om dichter bij het onderwerp scherp te stellen, dan de lens normaal kan, hierdoor krijg je meer vergrotingsfactor.
      Ik gebruik ze wel eens.
      Het nut van een extender voor macro fotografie, is mij niet duidelijk.
      Nikon D7000, en wat glas.
      http://blog.seniorennet.be/pacha/

      Comment


      • #4
        Re: Pro of contras

        Met een teleconverter blijft de minimale scherpstelafstand van de lens hetzelfde, daardoor krijg je met een 1,4x tc ook 1,4x meer vergroting (met een 2x tc wordt dat dus 2x, maar dan gaat de beeldkwaliteit bij de meeste lenzen wel flink achteruit).

        Ik gebruik geregeld een 1,4x teleconverter op de Canon 300mm f4 L IS, en ook op de Sigma 150mm macro.

        Met een teleconverter kan de lens ook op oneindig scherpstellen, dat gaat niet met tussenringen.
        Je zal dan eerst de tussenring(en) moeten verwijderen als je een onderwerp wil fotograferen dat wat verder van de camera zit.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Pro of contras

          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Het grote nadeel van een extender is dat het geen enkel effect heeft op de macroeigenschappen van een lens, alleen op het brandpunt.
          ... maar de kortste scherpstelafstand blijft dezelfde ! Dus...
          Greetz, Kariboe
          * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
          Euh... deze quotering is zeer subjectief !

          Comment

          Working...
          X