Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Cokin X-PRO set

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Cokin X-PRO set

Hallo,

Ik zou me graag een Cokin X-PRO filterset aanschaffen, vooral voor gebruik op mijn Nikkor 14-24, wat mogelijk zou zijn als ik DIT ARTIKEL mag geloven. Voordeel is dat ik deze set ook kan gebruiken op mijn andere lenzen wat bij de speciaal voor deze lens ontworpen LEE filterhouder niet het geval is.

Mijn vraag is nu of er iemand praktische ervaring heeft met het gebruik van de Cokin set in het algemeen en of er misschien andere praktische ervaringstips zijn mbt het gebruik van filters op de 14-24 specifiek.

Als er iemand weet waar deze set (liefst in de buurt van Limburg) op voorraad is hoor ik het uiteraard ook graag

Thanks,
    Peter
    Sony NEX 7 ... Glaswerk in opbouw

Re: Cokin X-PRO set

Je zou eens een kijkje kunnen nemen op de site van www.foto-express.nl Daar verkopen ze in ieder geval Cokin filters...ook de X-serie. Voor de rest zal het goed zoeken worden naar dit merk, omdat het steeds minder gebruikt werd en vorig jaar is overgenomen door Kenko.
    Deze webshop heeft altijd een ruime collectie Cokin filters gehad, ik heb daar zelf indertijd ook de nodige filters vandaan gehaald.
    Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

Comment

Ik kan je nu al bijna garanderen dat je je objectief nooit op 14mm zal kunnen gebruiken op een fullframebody samen met deze filterhouder. De uitsparingen in de zonnekap zijn er voor een reden.....indien je deze gedeeltelijk afdekt met de filterhouder( wat ook duidelijk op de foto's te zien is) zal je de filterhouder in de vorm van grote zwarte hoeken in de foto kunnen zien. Bij de (veel duurdere) filterhouder van Lee zit de houder volledig achter deze uitsparingen. Enkel de uitsparingen waar de heel brede filters in klemmen zit gelijk met de voorkant van het objectief.

Het accesoire dat de cokin filterhouder op de zonnekap van het objectief bevestigd dmv 4 regelbouten is niet standaard bijgeleverd bij de X- pro houder. Hier nog wat meer leesvoer....blijkbaar zijn er nog wat nadelen met de X-pro houder samen met de universele lensadapter die je moet oplossen met wat extra geknutsel.
      Last edited by RUPSELKOPKE; 31 januari 2012, 17:42.
      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PeLat Bekijk bericht
        Voordeel is dat ik deze set ook kan gebruiken op mijn andere lenzen wat bij de speciaal voor deze lens ontworpen LEE filterhouder niet het geval is.
        Bij de Lee-filterhouder kan je verschillende adapterringen kopen, zodat de houder ook op je andere objectieven past. Ik gebruik hem zowel op mijn tokina 12-24 als op de canon 70-200.
        Geniet van foto's maken

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door chris Bekijk bericht
          Bij de Lee-filterhouder kan je verschillende adapterringen kopen, zodat de houder ook op je andere objectieven past. Ik gebruik hem zowel op mijn tokina 12-24 als op de canon 70-200.
          Bedankt Chris ! Van Robert White heb ik echter een mail gehad met daarin het bericht dat de houder voor de 14-24 echt wel op maat is gemaakt en enkelmop deze lens werkt ... Kost daarbij ook nog eens aardig wat centjes dus wil ik echt wel zeker zijn .. Welke filterhouder heb jij precies ? Heb je een typenummerof zo ?

Peter
          Sony NEX 7 ... Glaswerk in opbouw

Comment

Ik heb de Lee "Holder system foundation kit". Ik vind niet zo direct een typenummer op de verpakking. Er zitten drie geleiders voor 2mm-filters op en een adapterring voor een polarisatiefilter van 105mm. Ik zoek morgen nog wel eens naar de bestelbon, misschien staat er daar wel een typenummer op.
            Geniet van foto's maken

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door chris Bekijk bericht
              Ik heb de Lee "Holder system foundation kit". Ik vind niet zo direct een typenummer op de verpakking. Er zitten drie geleiders voor 2mm-filters op en een adapterring voor een polarisatiefilter van 105mm. Ik zoek morgen nog wel eens naar de bestelbon, misschien staat er daar wel een typenummer op.
              Je antwoorden waren waarschijnlijk met de beste bedoelingen om TS te helpen.....echter met een gewone Lee filterholder en de gewone filters kom je nergens......een polfilter van 105mm is trouwens ook veeeeeel te klein. De houder voor een Nikkor 14-24mm ziet er zo uit.......voor dit systeem bestaat er ook nog geen polfilter. De Foundation kit die jij bezit kan je dan wel op een paar dozijn verschillende objectieven gebruiken via adapterringen.....maar zeker niet op die Nikkor lens van TS
              Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
              http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Bedankt, ook weer iets bijgeleerd : Niet te snel antwoorden.
                Ik had er geen idee van dat die nikkor zo breed was.
                Sorry aan de TS dat ik je op het verkeerde been heb gezet. Al was het met de beste bedoelingen.
                Geniet van foto's maken

Comment

Working...
                X