Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verschil tussen analoge films

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Verschil tussen analoge films

Dag

Ik ben wat nieuw in de analoge fotografie en nu ik van plan ben nieuwe films te gaan kopen zie ik dat er heel veel verschillende soorten bestaan.
    Ik weet niet echt welke ik moet kiezen, ik zoek een 35mm zwart wit film…
    Wat voorbeelden van wat ik kan kopen: FujiFilm Superia, Instax, Sensia, Neopan, FujiColor Pro, Velvia, FujiChrome, Astia, Provia en Instant.
    Wat is juist het verschil tussen al die films?
    Website[/CENTER]

Re: Verschil tussen analoge films

zoek je nu kleur of zwart wit? want veel van de films die je noemt zijn kleur of zelfs dia...

Tom
    De gustibus et coloribus non est disputandum
    Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

Comment

sommige ervan zijn bekend om hun levendige kleuren, weinig korrel, zachtere werking... maar eerst even kijken wat je nu juist wil, dan antwoord ik wel terug

Comment

Ik zoek een zwart-wit film, iets rond de 400 ISO.

Maar ik wil ook wel het verschil weten daartussen…
        Website[/CENTER]

Comment

Je bent "the One and Only" Ilford vergeten.
          Heb daar jaaaren als erg tevreden klant mee gewerkt ( van 125 universele tot 1000 ) , niets ging daarboven en ze blijven in het nieuws. Perfecte afwerking.
          Ilford is still up and going.
          Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

Comment

T-max 400 van Kodak een film met fijne korrel, let wel kwaliteit hangt af door juist te ontwikkelen ook al heeft deze film veel tolerantie

Comment

de T-max gaf bij mij eerder fletse resultaten (ook na verlenging van de ontwikkeltijd) van de TRI-X (kodak 400 asa) kreeg ik wel de pittigere afdrukken die ik wou (ook met meer ontwikkeling dan aangegeven)
              Wil je zelf ontwikkelen en/of afdrukken? zo neen, dan kan je ook eens kijken bij de CN films, dit zijn kleurenfilms die ontwikkeld worden in de C-41 chemie (kleur-negatief) maar zonder de kleurstoffen te hebben en geeft dus een zwart-wit afdruk (ook af te drukken in de eigen doka.) m.a.w. je kan deze film gewoon binnen brengen waar ze je kleuren films ook ontwikkelen en voor dezelfde prijs heb je dan zwart-wit afdrukken. Als je een echt zwart-wit filmpje moet binnen brengen voor ontwikkelen en afdrukken ga je snel weten wat het kost... (valt meestal zwaar tegen :-/)

Tom
              Last edited by TomStr; 15 januari 2012, 17:32.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                T-max 400 van Kodak een film met fijne korrel, let wel kwaliteit hangt af door juist te ontwikkelen ook al heeft deze film veel tolerantie
                Weet er iemand of de ontwikkeling bij Imageshop in Gent (Mageleinstraat) goed is? Daar betaal je er namelijk maar €7 voor (ontwikkeling en afdruk).
                Website[/CENTER]

Comment

Als je de kwaliteiten van analoge fotografie (zw/w) wil ontdekken moet je zelf ontwikkelen. Alleen dan haal je optimale resultaten. Films laten ontwikkelen en laten afdrukken geeft alleen maar middelmatige resultaten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door photographyfreak Bekijk bericht
                    Weet er iemand of de ontwikkeling bij Imageshop in Gent (Mageleinstraat) goed is? Daar betaal je er namelijk maar €7 voor (ontwikkeling en afdruk).
                    ontwikkelen en afdruk van een zwart-wit film of alleen kleur?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
                      ontwikkelen en afdruk van een zwart-wit film of alleen kleur?
                      Geen idee, van kleur ben ik het zeker, maar van zwart-wit…
                      Staat in het groot op een plakaat buiten, je moet maar eens naar de site gaan…
                      Website[/CENTER]

Comment

ik heb Tri-X nog niet zien passeren. Fantastisch spul gewoon

edit: zie net dat hij toch al vermeld is.

Als de film in een kleurenbad moet kunnen vind ik de Ilford xp II wel aardig.
                        The Knight That Says Ni...kon

Comment

Ik gebruik quasi uitsluitend Tri-X; geweldig contrast, tonen en korrel. Ook zeer flexibele film; kan zonder probleem enkele stops gepusht worden.

Andere films om uit te proberen: Ilford HP5+, Fuji Neopan 400 of Ilford Delta 400. Persoonlijk vind ik Tmax zeer vlakke film, dus die zou ik links laten liggen... maar het zelf eens uittesten kan zeker geen kwaad! Misschien bevalt het u wél

en voorts ga ik akkoord met lucvr.
                          Last edited by pentaprism; 16 januari 2012, 17:34.
                          http://www.flickr.com/photos/pentaprism_/
                          http://blog.bertwynant.net

Comment

Heb zelf altijd de T-max reeks gebruikt. Vond een zeer goede film, als beginnend fotograaf is het nl ook handig dat de pellicule 'dik' is van materiaal. Er is (vind ik) een wezenlijk verschil voelbaar qua 'dikte' met bv een ilford film.
                            Het is dan ook gemakkelijker om de film in de vergroter te plaatsen (persoonlijke ervaring).
                            Heb er nooit slechte ervaringen mee gehad.

MVG

Comment

en? heb je al iets geprobeerd? welke is het geworden? kunnen we ergens resultaten zien?

Tom

Comment

Working...
                              X