Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke UV filter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: welke UV filter

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
    Onbeschadigd oppervlakte is voor mij ruim voldoende en hoe dat komt...who cares.

Een lens mag nogal wat beschadigd zijn voordat je iets ziet.
    Is wel waar, maar het gebruik van een filter zegt, althans voor mij, ook iets over de zorgzaamheid van een persoon...iemand met filter zal zijn lens ook minder snel op de straatstenen leggen om zijn veter te knopen. En neem dit nu niet te letterlijk, uiteraard zijn er ook zorgzame mensen ZONDER filter en mensen die een filter nemen om misschien net niet zorgzaam te (hoeven) zijn

Maar goed, daar zijn genoeg threads over volgeschreven, mijns inziens kan het nooit kwaad van een optionele, demonteerbare filter op je lens te zetten als de filter van "de beste kwaliteit" is...

Comment

Ik gebruik geen UV-Filter. Heb je helemaal niet nodig, zorgt zelfs soms voor minder goede kwaliteit !
      Gebruik gewoon je zonnenkap ter bescherming van je glas
      Respect Animals/Nature... and people
      Believe in Mother Nature.!!
      Huygens Peter

Comment

It is time to present the results of our tests. In the chart below we present the filters’ ranking according to the points they achieved in all the categories. Overall ranking Filter Result Result [%] Price[PLN] 1 Hoya 72 mm HMC UV-0 36 90 79 ...

Comment

als je een uv-filter wenst te gebruiken raad ik B&W en Hoya aan, zijn niet goedkoop maar doorgaans toch wel van zeer goede kwaliteit, maar let op je hebt bij deze producenten ook duurdere en de goedkopere versies . Maar de betere filters binnen hun aanbod tonen weinig of geen kwaliteitsverlies, dit kan niet gezegd worden van alle filters.

Comment

In een discussie over UV-filters als bescherming van je lenzen kom je altijd dezelfde voor- en tegenstanders tegen, met telkens dezelfde argumentatie. Ik dus ook, en ik behoor tot de voorstanders, al gaat de filter d'eraf in een paar welbepaalde gevallen.
            Nu heb ik UV-filters op al mijn objectieven staan, behalve op mijn 100-400, waarop een Nikon 77mm NC is gemonteerd. Klinkt gek niet, een Nikon filter op een Canon objectief? Niet dat het enig verschil maakt, maar het "zou" beter zijn. Was alleszins ook duurder, dacht ik.
            Het kan zijn dat een krasje op de lens niet meteen betekent dat je het op de foto's zult zien, maar persoonlijk wil ik zo'n objectief niet.
            Ik ga akkoord met Portmixus dat het wellicht iets over de zorgzaamheid van de gebruiker zegt, en weet dat het een stevig verkoopsargument is. Wees ervan overtuigd dat als iemand een objectief zou aanbieden en daarbij vermeldt "altijd een UV-filter op gezeten", dat ik naga of die persoon zich ooit in een discussie als deze gemengd heeft, en wat zijn standpunt was.
            Met andere woorden: ik ben er zeker van dat zelfs tegenstanders hun tweehandsobjectieven durven aanbieden als "altijd met filter gebruikt".
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
              ......... al gaat de filter d'eraf in een paar welbepaalde gevallen.
              mee eens, en bij mij er juist op bij motorcross.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Ik heb ook een nikon-filter op 1 van m'n canon-lenskes steken, miste trouwens canon en nikon wel in die test van filtertjes die gepost werd ...
                Webstek in opbouw

Comment

Ik heb UV'tjes cq protectives zitten op al mijn lenzen, en haal die eraf wanneer ik het nodig acht (inderdaad kan flare een probleem zijn, afhankelijk van de lichtinval).
                  Maar ik haal soms snel wat vuil weg met kleenex en longenbalg, bij gebrek aan beters en/of tijd. Dan heb ik liever een beschadigde filter dan een dito lens.
                  Het is me slechts één keer overkomen dat ik een kras had, in de Sinai 1980. Scherp zandkorreltje in de schroefdraad, kwam los bij het schoonmaken... Maar ik was "blij" dat ik er een filter ophad.

Voor mij geldt bij fotograferen hetzelfde als bij vrijen: "zet 'm op"
                  D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
                    Ik heb UV'tjes cq protectives zitten op al mijn lenzen, en haal die eraf wanneer ik het nodig acht (inderdaad kan flare een probleem zijn, afhankelijk van de lichtinval).
                    Maar ik haal soms snel wat vuil weg met kleenex en longenbalg, bij gebrek aan beters en/of tijd. Dan heb ik liever een beschadigde filter dan een dito lens.
                    Het is me slechts één keer overkomen dat ik een kras had, in de Sinai 1980. Scherp zandkorreltje in de schroefdraad, kwam los bij het schoonmaken... Maar ik was "blij" dat ik er een filter ophad.

Voor mij geldt bij fotograferen hetzelfde als bij vrijen: "zet 'm op"
                    als je dus mooie baby's wil maken ( mooie foto's ) zal dit niet lukken hoor

Ik grap maar wat, ikzelf gebruik ook geen filters ( enkel CP filters ) UV filters komen er bij mij niet op, ik schiet dan ook niet op motorcross of bij zaken waar het vuil naar je toe vliegt.
                    UnicornPictures on Facebook & Flickr

Comment

Ja ik ga binnenkort naar motorcross kijken en oefenen ook, en ik ben net naar zee geweest voor enkele dagen en ik zie er precies toch zo een schijn op en een paar vlekjes.. wss van de zoute lucht ofzo. Ik durf er gewoon nog maar amper aankomen uit schrik dat er krassen op komen (heb hem nu 6 dagen en hij is heilig!) Ik denk dat ik er gewoon een ga aanschaffen en als ik denk dat het nodig of beter is dan zet ik hem er op. Beste keus?

Comment

Buiten die ene Nikon (NC) zijn mijn filters hoofdzakelijk B&W.
                        Zet ook maar een lenspen op je winkellijstje!
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Working...
                        X