Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Statief (zoveelsste), meningen.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Statief (zoveelsste), meningen.

Oorspronkelijk geplaatst door alca535 Bekijk bericht
    Op welke manier zijn maximale draagkracht en creep gerelateerd?

Ik begrijp het toch juist dat 'creep' het lichtjes verplaatsen is terwijl of kort nadat je het balhoofd vastzet?
    Ligt de oorzaak van creep dan niet eerder bij het spanmechanisme en de kwaliteit van afwerking (precisie)?

Ik lees hier bv over Manfrotto balhoofden die 7kg aankunnen en niemand (altijd uitzonderingen) klaagt over creep met toestellen van bv 3kg.
    Hier heb je het over een balhoofd dat 20 en 30kg aankan en je maakt je zorgen over creep met een toestel < 2kg ??

Of ben ik naast de kwestie aan het lullen
    Naast wat ThierryM vertelt, wil ik hier nog aan toevoegen dat als het om 30 euro verschil gaat, je voor het beste moet gaan in mijn ogen. De Manfrotto balhoofden hebben ook last van creep, vooral bij macrovergrotingen of icm grotere telelenzen. De Manfrotto balhoofden zijn ook op een andere manier getest, je zou de sites eens moeten uitpluizen om te weten hoe deze precies getest worden.

Indien je het balhoofd kan testen, dan zou ik het geen probleem vinden om 30 te besparen, zolang je zeker bent dat je er niets zwaarders op gaat zetten. De Sirui balhoofden kun je (voor zover ik weet) niet in België krijgen dus wordt testen al wat moeilijker. Dan zou ik voor de zekerheid wat meer uitgeven om zeker te zijn. Ik weet niet hoe lang je van plan bent om je balhoofd bij te houden, maar stel dat je het 5 jaar bijhoudt, dan kost je dat 6 euro meer per jaar... Verwaarloosbaar dus.

Het voordeel van een groter balhoofd zoals de K30x tov de K10x is het grotere balhoofd waardoor je meer stabiliteit hebt, de `bal' is gewoon groter wat het gemakkelijker maakt om composities te bepalen
    70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

Comment

Mja, ik ga er vanuit dat ik voorlopig met de k20x genoeg heb. Ik zie wel welke prijzen er zijn als ik daar ben. Wie weet wordt het de grote broer. Btw, er is nog een grotere k40x
      Als ik een mooie aanbieding zie bij ons, dan koop ik het hier, maar voorlopig enkel maar een aanbieding van dit statief in combi met de K10X.
      Reken daarbij de koers dollar euro en vergelijk eens op ebay.com dan is er een verschil van 100euro.
      Douane trek ik me niets van aan. Daar uit de verpakking halen en wat stickers op kleven.
      Last edited by pkwy; 17 januari 2012, 16:59. Reden: fout in de zinsbouw

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
        Creep slaat het op het doorzakken van de camera/lens wanneer de statiefkop al vastgedraaid is. I

In ieder geval, ik merk het ook op mijn Markins en die heeft toch wel een heel hoge load capacity.

Een "geared head" is eigenlijk interessanter voor precisiewerk.
        Wat is en hoe werkt een" geared head" ?
        Flickr PBase
        Nikon D700 Nikkor 70-300mm Tamron 28-75mm.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pkwy Bekijk bericht
          Mja, ik ga er vanuit dat ik voorlopig met de k20x genoeg heb. Ik zie wel welke prijzen er zijn als ik daar ben. Wie weet wordt het de grote broer. Btw, er is nog een grotere k40x
          Als ik een mooie aanbieding zie bij ons, dan koop ik het hier, maar voorlopig enkel maar een aanbieding van dit statief in combi met de K10X.
          Reken daarbij de koers dollar euro en vergelijk eens op ebay.com dan is er een verschil van 100euro.
          Douane trek ik me niets van aan. Daar uit de verpakking halen en wat stickers op kleven.
          Je kan de Sirui producten kopen in Nederland, Duitsland en Polen. Dus je moet het niet via ebay kopen. Dan heb je ook geen last met de douane waar je voor moet bijbetalen en een tijdje extra moet wachten. Ik heb zelf besteld bij Foto Booms vanwege de uitstekende, snelle levering.
          Nederland: http://www.fotoshopaalten.nl/statief...58859526c91bbe en http://fotobooms.nl/cat/0/276/1003/0...ras-sirui.html
          Duitsland: http://www.meinfoto.com/Suche/sirui.htm?VL=sirui en http://www.traumflieger.de/shop/inde...acturers_id=52
          Polen: http://www.foto-tip.pl/sklep/sirui-c-58_164.html

Die douane zou ik toch mee opassen, je kan geluk hebben, en dan is het prijsverschil idd redelijk groot. Als je pech hebt, gaat het behoorlijk lang duren voor je je statief hebt en bovendien ga je waarschijnlijk gewoon meer betalen dan dat je betaald had als je via ebay besteld had.

Ik ben voor de K30x gegaan ipv de K40x vanwege het gewicht. De K10x vond ik te licht, de K20x was in orde maar als ik voor 10 euro en 100 gram meer een beter balhoofd kan hebben, dan neem ik liever dat. En waarom niet de K40x dan? Dat is nog eens 200 gram extra, dat komt al op een 700 gram... Dat vond ik wat veel worden en ik denk niet dat zo'n zwaar balhoofd nodig heb. Er komt geen 500mm f4 oid op
          70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door EdDu Bekijk bericht
            Wat is en hoe werkt een" geared head" ?
            Da's een 3-weg kop die je heel precies in verschillende assen kunt instellen. Over het algemeen zijn ze vrij duur (zoek maar eens op "arca cube"), maar Manfrotto maakt er wel een betaalbare (410 junior geared head). Jammer genoeg is die niet arca-swiss compatibel, anders had ik er al een gekocht.
            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Re: Statief (zoveelsste), meningen. Geared head

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
              Da's een 3-weg kop die je heel precies in verschillende assen kunt instellen. Over het algemeen zijn ze vrij duur (zoek maar eens op "arca cube"), maar Manfrotto maakt er wel een betaalbare (410 junior geared head). Jammer genoeg is die niet arca-swiss compatibel, anders had ik er al een gekocht.
              Bedankt,ik heb het eens opgezocht maar goed dat ik vast op mijn stoel zat want de prijs deed me even schrikken.

Zie maar ,het is een fijn machien maar de prijs!!
              Flickr PBase
              Nikon D700 Nikkor 70-300mm Tamron 28-75mm.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LaurentS Bekijk bericht
                Je kan de Sirui producten kopen in Nederland, Duitsland en Polen. Dus je moet het niet via ebay kopen. Dan heb je ook geen last met de douane waar je voor moet bijbetalen en een tijdje extra moet wachten. Ik heb zelf besteld bij Foto Booms vanwege de uitstekende, snelle levering.
                Nederland: http://www.fotoshopaalten.nl/statief...58859526c91bbe en http://fotobooms.nl/cat/0/276/1003/0...ras-sirui.html
                Duitsland: http://www.meinfoto.com/Suche/sirui.htm?VL=sirui en http://www.traumflieger.de/shop/inde...acturers_id=52
                Polen: http://www.foto-tip.pl/sklep/sirui-c-58_164.html

Die douane zou ik toch mee opassen, je kan geluk hebben, en dan is het prijsverschil idd redelijk groot. Als je pech hebt, gaat het behoorlijk lang duren voor je je statief hebt en bovendien ga je waarschijnlijk gewoon meer betalen dan dat je betaald had als je via ebay besteld had.

Ik ben voor de K30x gegaan ipv de K40x vanwege het gewicht. De K10x vond ik te licht, de K20x was in orde maar als ik voor 10 euro en 100 gram meer een beter balhoofd kan hebben, dan neem ik liever dat. En waarom niet de K40x dan? Dat is nog eens 200 gram extra, dat komt al op een 700 gram... Dat vond ik wat veel worden en ik denk niet dat zo'n zwaar balhoofd nodig heb. Er komt geen 500mm f4 oid op
                Hallo Laurents,

Eerst en vooral bedankt voor de toelichting. Na dit bericht denk ik toch ook wel voor de K30X te gaan. Wat betreft de douane, ik heb zo een beetje mijn eigen trukendoos, die altijd helpt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LaurentS Bekijk bericht
                  Het voordeel van een groter balhoofd zoals de K30x tov de K10x is het grotere balhoofd waardoor je meer stabiliteit hebt, de `bal' is gewoon groter wat het gemakkelijker maakt om composities te bepalen
                  Het gaat bij de grote van het balhoofd niet alleen om het gewicht die het kan dragen: je kan door die grotere bal nauwkeuriger en soepeler bewegen wat vooral voordelen heeft bij macro opnamen en werken met lange objectieven.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                    Het gaat bij de grote van het balhoofd niet alleen om het gewicht die het kan dragen: je kan door die grotere bal nauwkeuriger en soepeler bewegen wat vooral voordelen heeft bij macro opnamen en werken met lange objectieven.
                    En zal ook gewoon minder 'creepen' dan een bal diameter van 30 i.p.v 44 (ong?) bij de k30x ?
                    Denk nog even te wachten voor ik overga tot de koop van een statief, en nog beetje spaar.

Bedankt voor de info mensen
                    Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
                    https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

Comment

Gasten, ik heb beslist! Ik ga mezelf niet zot maken voor de aankoop van een carbon- statief en een goed balhoofd. Het wordt dus de N2204 met de K30x.
                      Genoeg gezocht, overwogen en getwijfeld. . . Ja, ik heb het statief gekocht zonder het eerst te bekijken, maar mocht het mij na aankomst niet aanstaan, dan zal ik in ieder geval zeker gebruik maken van het retourneerrecht.
                      Ik kan nog niet zeggen of ik een goede keus heb gemaakt, daarom moet ik het eerst uitvoerig kunnen testen. Maar, volgens de specs zou dit statief en het balhoofd aan mijn verwachtingen moeten voldoen.

De hoogte zonder de middenkolom zou 139cm moeten zijn, reken daarbij 10cm voor het balhoofd en nogmaals 6cm voor de camera. Dit maakt een totaal van 155mm zonder middenkolom. Met mijn lengte van 182cm hoef ik me dan niet zo veel te bukken en ik heb nog ruimte adh van de middenkolom welke dan nog niets werd uitgeschoven.
                      Voor de rest gaat dit statief laag genoeg zijn, althans dat hoop ik toch. Op de benen koos ik voor draaiers ipv snelspanners, waarom? Ik heb meer vertrouwen hierin op de langere termijn. Van zodra het statief geleverd wordt kunt u hier een uitgebreide review lezen.

Nog eraan toevoegen dat ik niet lang meer kon wachten met de aankoop, aangezien je zonder statief bijna volledig vast zit.
                      Ik wil zeer graag groeien in de fotografie en door altijd gebruik te moeten maken van de tafel, de trap, de vensterbank en de bloembakken van de stad, schoot ik geen meter meer op.
                      Nu ga ik eindelijk hetgeen kunnen doen wat ik al lang wou doen: Nachtfotografie!!! Dus langere sluitertijden.

Mvg
                      Last edited by pkwy; 20 januari 2012, 12:00. Reden: toevoeging

Comment

laat zeker weten wat je van het statief vind. Ik heb ook interesse in deze combinatie

Comment

Zal ik zeker doen.

Comment

En laat ook maar weten of je balhoofd afzakt als je je camera in een hoek ofzo vastzet

Grts
                            Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
                            https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

Comment

Zal ik ook doen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pkwy Bekijk bericht
                                Gasten, ik heb beslist! Ik ga mezelf niet zot maken voor de aankoop van een carbon- statief en een goed balhoofd. Het wordt dus de N2204 met de K30x.
                                Genoeg gezocht, overwogen en getwijfeld. . . Ja, ik heb het statief gekocht zonder het eerst te bekijken, maar mocht het mij na aankomst niet aanstaan, dan zal ik in ieder geval zeker gebruik maken van het retourneerrecht.
                                Ik kan nog niet zeggen of ik een goede keus heb gemaakt, daarom moet ik het eerst uitvoerig kunnen testen. Maar, volgens de specs zou dit statief en het balhoofd aan mijn verwachtingen moeten voldoen.

De hoogte zonder de middenkolom zou 139cm moeten zijn, reken daarbij 10cm voor het balhoofd en nogmaals 6cm voor de camera. Dit maakt een totaal van 155mm zonder middenkolom. Met mijn lengte van 182cm hoef ik me dan niet zo veel te bukken en ik heb nog ruimte adh van de middenkolom welke dan nog niets werd uitgeschoven.
                                Voor de rest gaat dit statief laag genoeg zijn, althans dat hoop ik toch. Op de benen koos ik voor draaiers ipv snelspanners, waarom? Ik heb meer vertrouwen hierin op de langere termijn. Van zodra het statief geleverd wordt kunt u hier een uitgebreide review lezen.

Nog eraan toevoegen dat ik niet lang meer kon wachten met de aankoop, aangezien je zonder statief bijna volledig vast zit.
                                Ik wil zeer graag groeien in de fotografie en door altijd gebruik te moeten maken van de tafel, de trap, de vensterbank en de bloembakken van de stad, schoot ik geen meter meer op.
                                Nu ga ik eindelijk hetgeen kunnen doen wat ik al lang wou doen: Nachtfotografie!!! Dus langere sluitertijden.

Mvg
                                Ik ben benieuwd naar je bevindingen Ik heb al het K30x balhoofd, maar ik gebruik het met het een goedkoop 20 jaar oud statief dat aan vervanging toe is.

Oorspronkelijk geplaatst door Nixonn Bekijk bericht
                                En laat ook maar weten of je balhoofd afzakt als je je camera in een hoek ofzo vastzet

Grts
                                Bij mij creept het niet met 450D+grip+430exii flits+sigma 400mm f5.6 dus ik denk niet dat je je zorgen moet maken met je macro lens

Comment

Working...
                                X