Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Statief (zoveelsste), meningen.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Statief (zoveelsste), meningen.

Even mijn situatie voorleggen.
    Mijn materiaal: Canon 550D, 18-55 IS, 70-300 IS, 50 f1.8. Komt nog de 150mm Sigma macro of de Canon 100mm macro (niet L) bij. Eventueel later ook flitser (430 EX of manuele Yongnuo).

Eens ik men macrolens heb, ga ik tegen de beperkingen van mijn goedkoop statiefje nu aanlopen. Wegens niet laag genoeg, stabiliteit, etc..
    Ik heb al behoorlijk wat rondgeneusd naar verschillende statieven. Merken zoals Manfrotto, Benro, Velbon. Mijn oog viel (met hulp en tips van go4it) op Benro.
    Dit statief: http://www.cameranu.nl/nl/statieven-..._20254_132264/
    Met deze kop: http://www.cameranu.nl/nl/statieven-..._17694_132034/
    Draagkracht dus zo'n 8kg. Mijn materiaal, het zwaarste is zo'n 1,5 a 2kg. Dus het statief + kop kan heel wat meer dragen. Totaalprijs van deze combo kost 268 euro. (Ja, ik zit nog in middelbaar, laatste jaar en daarna verder studeren, dus Gitzo zit er niet in. Hoe goedkoper hoe liever, met toch degelijke kwaliteit.) Ik weet heus wel dat kwaliteit een prijs heeft.. Maar zoals bij lenzen zijn er goedkopere alternatieven.
    Ik kwam daarnet op de site: FotoShop Aalten. Ik zie hier Sirui statieven staan.
    Wat me van dat merk vooral aanspreekt is de balhoofden...
    Spijtig hebben ze bij hun statieven geen middenkolom dat horizontaal ook gebruikt kan worden, of ik zie erover. Ik ga morgen eens hun site bekijken, (Sirui officiele site).

Ik had graag geweten wat de bevindingen zijn van Sirui statieven. Balhoofden doen het volgens mij goed, maar ook hier bevindingen over zijn zeer gewenst.
    Kan misschien iemand me een combo aanbevelen voor wat ik doe?
    Die sirui statieven/koppen lijken me zeer goed qua prijs/kwaliteit.

Wat doe ik? Uiteraard macro, wanneer ik mijn macro lens heb toch, macro van allerlei verschillende dingen, laag tegen de grond en boven de grond. Eigenlijk voornamelijk macro, maar ik had toch graag een max hoogte van zo'n 160 cm gewenst, MET kop erbij op weliswaar.

Als er mensen zijn die me hiermee kunnen helpen, zeer hartelijk bedankt

Grts,

Joren
    Last edited by Nixonn; 5 januari 2012, 08:33.
    Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
    https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

Re: Statief (zoveelsste), meningen.

Ik had al gereageerd op het statieftopic waar je ook al vragen gesteld had , dus ik heb bijna hetzelfde statief waarvan jij hier de linken staan hebt . enkel de de sluitingen op de poten zijn anders . Ik heb wel een andere statiefkop maar daar ben ik zeer tevreden over , makkelijk en snel instelbaar . Als je een statiefcombinatie koopt ben je veel goedkoper af maar dan moet je wel nemen wat ze aanbieden . Studio 73 heeft deze combinatie staan , http://www.studio73.be/foto-promo/be...h-2n-ball-head , dus dan kom je veel goedkoper uit .

Grtz .

Dirk .
    Nikon D90 - 18-105mm - Sigma 150mm Macro

Comment

ik gebruik een Sirui k30x kop en ben dara zonder meer tevreden over.
      Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
      Our English website: www.kaichitravel.com
      Breng eens een bezoekje aan Siberie!

Comment

Waarom steeds een nieuw draadje openen? Er staan op deze pagina al drie draadjes over hetzelfde onderwerp. En op de rest van het forum misschien wel veertig
        We blijven zo wel steeds in herhaling vallen. Maak ook eens gebruik van de zoekfunctie op BD.

Forum voor discussies, vragen en antwoorden over accessoires van digitale camera's. Accessoires zijn zaken die rechtstreeks aan de camera kunnen gekoppeld worden zoals bv. flitsers, statieven, geheugenkaarten en ook fotoprinters maar geen pcs.

Forum voor discussies, vragen en antwoorden over accessoires van digitale camera's. Accessoires zijn zaken die rechtstreeks aan de camera kunnen gekoppeld worden zoals bv. flitsers, statieven, geheugenkaarten en ook fotoprinters maar geen pcs.

Last edited by Binnenuit; 5 januari 2012, 08:22.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
          Waarom steeds een nieuw draadje openen? Er staan op deze pagina al drie draadjes over hetzelfde onderwerp. En op de rest van het forum misschien wel veertig
          We blijven zo wel steeds in herhaling vallen. Maak ook eens gebruik van de zoekfunctie op BD.

http://forum.belgiumdigital.com/f36/...30-346549.html
          Waarom zijn er dan mensen die hier niet moeilijk over doen. Natuurlijk kan ik het in het topic http://forum.belgiumdigital.com/f36/...ef-398905.html vragen. Maar dan komen er nog tientallen reacties op eerdere reacties die er helemaal niet meer toe doen bijvoorbeeld.
          Dan gaat de aandacht niet volledig naar de situatie die ik voorleg, en word er (misschien niet in http://forum.belgiumdigital.com/f36/...ef-398905.html. Maar vaak word dan nog gereageerd op TS zijn vraag, terwijl het soms al een half jaar oud is.

Ik heb trouwens getwijfeld van het in dat topic te vragen, maar vond het ongepast, omdat ik dan ook wat de aandacht afleid voor de TS.

@ jendi: Het statief is idd (ongeveer) hetzelfde, maar die kop lijkt me niet goed. De kop die ik voorstelde is met zo'n fixeer ding ?? En is ook beter.

Is het niet mogelijk van bijvoorbeeld een Sirui G20 of kx20 kop op het Benro A2970/2980 statief te zetten? Die Sirui koppen lijken me namelijk steviger en zijn ook zeer mooi geprijsd.

Grts
          Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nixonn Bekijk bericht
            Is het niet mogelijk van bijvoorbeeld een Sirui G20 of kx20 kop op het Benro A2970/2980 statief te zetten? Die Sirui koppen lijken me namelijk steviger en zijn ook zeer mooi geprijsd.

Grts
            Er zijn hier mensen op het forum die statieven en statiefkoppen van verschillende merken combineren , dus is volgens mij geen probleem . Desnoods in de winkel vragen .

Grtz .

Dirk .
            Nikon D90 - 18-105mm - Sigma 150mm Macro

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jendi Bekijk bericht
              Er zijn hier mensen op het forum die statieven en statiefkoppen van verschillende merken combineren , dus is volgens mij geen probleem . Desnoods in de winkel vragen .

Grtz .

Dirk .
              Ben namelijk in een ander topic overgegaan, aangezien dat al 'bekender' is. Heb daar antwoord gekregen dat het sowieso moet gaan. Khad dit wel gedacht, maar ik wil zeker zijn

Comment

Sorry voor het storen hier, mijn prangende vraag is.
                Wat raden jullie aan voor seascapes? Ik twijfel voor de carbonversie te kopen van de manfrotto 055cxpro. Maar ben een beetje bang voor het systeem op de poten.
                Op de benen zitten nl. clipsluitingen. Ik ben bang dat deze op termijn stuk kunnen gaan, zeker wanneer ik veel het statief ga gebruiken.

Zou het draaisysteem beter zijn in mijn geval? Of doe ik er goed aan om eindelijk de knoop door te hakken en voor het cxpro statief te kiezen?

Gear: D5100, tokina 11-16, ...

Dan 2de vraag:

Balhoofd of 3weg. Ik meen te lezen dat voor landschappen een 3weg beter lijkt te zijn.
                Maar om eerlijk te zijn begin ik het genot van andere vormen van de fotografie ook te ervaren, zoals: stilleven, macro, portret. Ik dank dat ik dan misschien beter ben met een balhoofd.

Als laatste:

Kunnen jullie misschien wat goede combinaties posten. Ik weet dat er hiervoor reeds een topic is, maar wou het toch eens vragen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pkwy Bekijk bericht
                  Sorry voor het storen hier, mijn prangende vraag is.
                  Wat raden jullie aan voor seascapes? Ik twijfel voor de carbonversie te kopen van de manfrotto 055cxpro. Maar ben een beetje bang voor het systeem op de poten.
                  Op de benen zitten nl. clipsluitingen. Ik ben bang dat deze op termijn stuk kunnen gaan, zeker wanneer ik veel het statief ga gebruiken.

Zou het draaisysteem beter zijn in mijn geval? Of doe ik er goed aan om eindelijk de knoop door te hakken en voor het cxpro statief te kiezen?

Gear: D5100, tokina 11-16, ...

Dan 2de vraag:

Balhoofd of 3weg. Ik meen te lezen dat voor landschappen een 3weg beter lijkt te zijn.
                  Maar om eerlijk te zijn begin ik het genot van andere vormen van de fotografie ook te ervaren, zoals: stilleven, macro, portret. Ik dank dat ik dan misschien beter ben met een balhoofd.

Als laatste:

Kunnen jullie misschien wat goede combinaties posten. Ik weet dat er hiervoor reeds een topic is, maar wou het toch eens vragen.
                  1: Zo'n draai (of twist-lock) systeem is normaal gezien (spat)waterdicht en kan dacht ik ook geen vuiligheid (zand bvb) in. Maar meer weet ik niet.
                  2: Tegenwoordig met een goed balhoofd kan je ook panoramafoto's nemen. Naarmate wat ik verneem is een balhoofd veel makkelijker in te stellen, sneller als een driewegshoofd.
                  3: Kan ik helaas niet echt een antwoord op geven.
                  Wat wel:
                  Vraag je dit af:
                  - Is gewicht van het statief zelf belangrijk?
                  - Wat is het gewicht van mijn zwaarste combinatie?
                  - moet ik hoog en/of laag kunnen met men statief? (eventueel horizontaal plaatsbare middenkolom)
                  - Clip of draaisluiting?
                  - als er nog dingen zijn, vul me maar gerust aan.

Voor beste stabiliteit, doe je maximaal gewicht van zwaarste combinatie maal 3, bvb (in mijn geval): 550D, 150mm macro, eventueel flitser. Samen goed voor minder dan 2kg, maar laten we 2 kg nemen. 2 kg x 3 = 6kg
                  Voor mij zou een max draaggewicht van het statief en kop ZEKER 6kg moeten kunnen dragen. Uiteraard is meer draaggewicht altijd mooi meegenomen, je weet nooit naar wat je overstapt.
                  Is gewicht van statief belangrijk, kijk naar de carbon statieven, al vind ik aluminium (dus iets zwaarder) precies beter voor stabiliteit, maar ik kan verkeerd zijn, heb maar een brol statiefje voorlopig.

En dan kijk je wat rond bij www.cameranu.nl of www.fotoshopaalten.nl of www.fotokonijnenberg.be .

Speelt geld geen rol, kijk bij Gitzo's al vind ik dat veel te veel kosten maarja

Ik heb al veel goeds gehoord van de Sirui k..x balhoofden, vooral de k30x dan. Bij fotoshop aalten hebben ze die beschikbaar.

Hopelijk heeft dit wat geholpen,

Grts,
                  Joren

Comment

Denk er aan dat, of je nu een draaisysteem of de clipsluiting kiest, er in beide gevallen bij intensief gebruik vuil zal inkruipen. Belangrijker is dat je het systeem kunt demonteren om proper te maken wanneer je thuiskomt en steeds reservestukken kan bestellen. Ikzelf combineer Gitzo met RRS en wil niets anders meer.
                    Aluminium is niet perse stabieler dan carbon. Beide zijn zeer stabiel, het voordeel van carbon op aluminium is dat ze de trillingen over het algemeen sneller dempen en lichter zijn. Er is genoeg onderzoek hiernaar geweest wat dit uitwijst. Indien je extra stabiliteit wenst bij een tripod hang je best je rugzak of wat balast aan de speciaal hiervoor voorziene haak onderaan het statief of balhoofd.
                    Mvg.
                    Last edited by Tin_tin; 11 januari 2012, 23:41.
                    Mvg, Tin_tin
                    Problems can not be solved by the same level of thinking that created them (Einstein)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nixonn Bekijk bericht
                      1: Zo'n draai (of twist-lock) systeem is normaal gezien (spat)waterdicht en kan dacht ik ook geen vuiligheid (zand bvb) in. Maar meer weet ik niet.
                      2: Tegenwoordig met een goed balhoofd kan je ook panoramafoto's nemen. Naarmate wat ik verneem is een balhoofd veel makkelijker in te stellen, sneller als een driewegshoofd.
                      3: Kan ik helaas niet echt een antwoord op geven.
                      Wat wel:
                      Vraag je dit af:
                      - Is gewicht van het statief zelf belangrijk?
                      - Wat is het gewicht van mijn zwaarste combinatie?
                      - moet ik hoog en/of laag kunnen met men statief? (eventueel horizontaal plaatsbare middenkolom)
                      - Clip of draaisluiting?
                      - als er nog dingen zijn, vul me maar gerust aan.

Voor beste stabiliteit, doe je maximaal gewicht van zwaarste combinatie maal 3, bvb (in mijn geval): 550D, 150mm macro, eventueel flitser. Samen goed voor minder dan 2kg, maar laten we 2 kg nemen. 2 kg x 3 = 6kg
                      Voor mij zou een max draaggewicht van het statief en kop ZEKER 6kg moeten kunnen dragen. Uiteraard is meer draaggewicht altijd mooi meegenomen, je weet nooit naar wat je overstapt.
                      Is gewicht van statief belangrijk, kijk naar de carbon statieven, al vind ik aluminium (dus iets zwaarder) precies beter voor stabiliteit, maar ik kan verkeerd zijn, heb maar een brol statiefje voorlopig.

En dan kijk je wat rond bij www.cameranu.nl of www.fotoshopaalten.nl of www.fotokonijnenberg.be .

Speelt geld geen rol, kijk bij Gitzo's al vind ik dat veel te veel kosten maarja

Ik heb al veel goeds gehoord van de Sirui k..x balhoofden, vooral de k30x dan. Bij fotoshop aalten hebben ze die beschikbaar.

Hopelijk heeft dit wat geholpen,

Grts,
                      Joren

Wow, bedankt voor de adviezen. Ja 't is niet zo makkelijk te kiezen.
                      Ga ik voor de gewone oerdegelijke combinatie (3weg) of kies ik voor de vernieuwing (balhoofd)? Kies ik voor iets zwaarder, of kies ik voor het comfort?

Ik raak er binnenkort wel uit, maar ik begin nu toch echt wel een statief te missen!
                      En met die nieuwe merken zoals, feisol, benro, ... mja, ni makkelijk voorlopig

Comment

Ik ben er denk ik wel uit, alleen gaat mijn vader niet willen dat ik nog eens veel geld uitgeef. (net lens gekocht: 400 euro )

Ook, is transportlengte (dus ingeklapte lengte) liefst zo kort mogelijk, of maakt dit niet veel uit? Een statief uit bvb 3 secties (= betekent in hoeveel delen de poten in elkaar schuiven) gaat op het hoogste punt stabieler zijn als eentje met 4 of 5 secties. Omdat de onderste steeds smaller worden bij meerdere secties. Het voordeel is dan dat die tot kleiner kan ingeschoven worden voor transport.
                        Dat is het enige waar ik nog niet uit ben, 3 of 4 secties

Comment

3 of 4 secties gaat niet zo veel verschil maken in het opgevouwen resultaat : ongeveer 10 cm schat ik.
                          Fotografie is leren kijken.
                          http://johanluyckx.weebly.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tollerke Bekijk bericht
                            3 of 4 secties gaat niet zo veel verschil maken in het opgevouwen resultaat : ongeveer 10 cm schat ik.
                            Bij het statief dat ik wil kopen, is het zo'n 9 cm inderdaad. Apart is dat niet zo veel, maar als dat aan je rugzak bengelt dan is die 9 cm toch wel mooi meegenomen Al ga ik liever voor stabiliteit dan voor opgevouwen lengte, maar kan nog veranderen

Comment

En Nixonn? Je bent er uit blijkbaar? Welk wordt het?
                              Hier ben ik er nog altijd niet uit.

Comment

Working...
                              X