Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER! Deze stadswandeling is inmiddels VOLGEBOEKT!
Iemand ervaring met het draadloos aansturen van je flits(ers), en welk apparaat raad je daar dan voor aan. De draadloze aansturing van canon kost veel, maar zijn er goedkopere alternatieven die net zo goed werken met ttl?
Iemand ervaring met het draadloos aansturen van je flits(ers), en welk apparaat raad je daar dan voor aan. De draadloze aansturing van canon kost veel, maar zijn er goedkopere alternatieven die net zo goed werken met ttl?
je hebt gelijk... wat ik eigenlijk wilde zeggen is dit:
TTL bepaald het licht (gemeten door de lens), zoals de ingenieurs van de camera dat gewild hebben. Dit heeft een consistente outcome, voor geprogrameerd.
Dat impliceert dat TTL enkel kan meten op het globale beeld, vanuit het standpunt van de camera... maar wat doen met licht van een snoot? van een grid? hairlight? Rimlight? etc... TTL kan daar nieks mee... dat moet je manueel doen!
Dus moeten wij compenseren, naar gelang we een andere outcome willen. Door één of meerdere flashes een hogere of lagere exposure te geven.
Gelukkig kan je via dit TTL signaal ook manueel werken. En zet je elke flitser, op de gewenste kracht (1/1, 1/2, 1/4,...) Dat is is dus onze geprefereerde methode. Want dan hebben we exacte controle over de outcome die we wensen.
Dus ofwel misbruiken we TTL en gaan we compenseren... (die ingenieur weet immers niet wat ik precies wil)
Ofwel gebruiken we de eTTL of iTTL signalen (dus als signaaldrager) en werken we manueel. Dit heeft als voordeel dat we onze flitsers manueel kunnen instellen vanop de camera, we moeten niet naar onze flash toe om flits kracht te wijzigen.
Maar als we toch manueel werken, en we zien er niet op tegen om naar onze flits te lopen om die aan te passen... dan kunnen we evengoed met veel goedkopere triggers werken. Trouwens dat lopen naar de flits toe is erg beperkt. Bij de setup van je eerste shot doe je dat even, en daarna neem je gewoon foto's...
je hebt gelijk... wat ik eigenlijk wilde zeggen is dit:
TTL bepaald het licht (gemeten door de lens), zoals de ingenieurs van de camera dat gewild hebben. Dit heeft een consistente outcome, voor geprogrameerd.
Dat impliceert dat TTL enkel kan meten op het globale beeld, vanuit het standpunt van de camera... maar wat doen met licht van een snoot? van een grid? hairlight? Rimlight? etc... TTL kan daar nieks mee... dat moet je manueel doen!
Dus moeten wij compenseren, naar gelang we een andere outcome willen. Door één of meerdere flashes een hogere of lagere exposure te geven.
Gelukkig kan je via dit TTL signaal ook manueel werken. En zet je elke flitser, op de gewenste kracht (1/1, 1/2, 1/4,...) Dat is is dus onze geprefereerde methode. Want dan hebben we exacte controle over de outcome die we wensen.
Dus ofwel misbruiken we TTL en gaan we compenseren... (die ingenieur weet immers niet wat ik precies wil)
Ofwel gebruiken we de eTTL of iTTL signalen (dus als signaaldrager) en werken we manueel. Dit heeft als voordeel dat we onze flitsers manueel kunnen instellen vanop de camera, we moeten niet naar onze flash toe om flits kracht te wijzigen.
Maar als we toch manueel werken, en we zien er niet op tegen om naar onze flits te lopen om die aan te passen... dan kunnen we evengoed met veel goedkopere triggers werken. Trouwens dat lopen naar de flits toe is erg beperkt. Bij de setup van je eerste shot doe je dat even, en daarna neem je gewoon foto's...
Je geeft het antwoord zelf wat ttl betreft.
Proefopname maken en dan de flits of meerdere flitsers compenseren.
Maar het geeft je zo wel een basis, van waaruit je kan gaan aanpassen, niet?
Je geeft het antwoord zelf wat ttl betreft.
Proefopname maken en dan de flits of meerdere flitsers compenseren.
Maar het geeft je zo wel een basis, van waaruit je kan gaan aanpassen, niet?
manueel is veel consistenter... bij de minste wijziging, als je TTL gebruikt, verandert ook je outcome... bijvoorbeeld je frame wijzigen... herkaderen, of zomen... kan een totaal andere belichting geven met TTL
met manueel heb je dat niet...
hoe zal TTL tegenlicht situaties beoordelen?
ik gebruik TTL alleen als ik m'n flash op m'n camera zet, voor snelle shots waar ik geen tijd heb om m'n belichting te bepalen... ook voor bounce belichting...
doch alle andere momenten... verkies ik manueel te werken.
manueel is veel consistenter... bij de minste wijziging, als je TTL gebruikt, verandert ook je outcome... bijvoorbeeld je frame wijzigen... herkaderen, of zomen... kan een totaal andere belichting geven met TTL
met manueel heb je dat niet...
hoe zal TTL tegenlicht situaties beoordelen?
ik gebruik TTL alleen als ik m'n flash op m'n camera zet, voor snelle shots waar ik geen tijd heb om m'n belichting te bepalen... ook voor bounce belichting...
doch alle andere momenten... verkies ik manueel te werken.
je hebt gelijk... wat ik eigenlijk wilde zeggen is dit:
TTL bepaald het licht (gemeten door de lens), zoals de ingenieurs van de camera dat gewild hebben. Dit heeft een consistente outcome, voor geprogrameerd.
Dat impliceert dat TTL enkel kan meten op het globale beeld, vanuit het standpunt van de camera... maar wat doen met licht van een snoot? van een grid? hairlight? Rimlight? etc... TTL kan daar nieks mee... dat moet je manueel doen!
Dus moeten wij compenseren, naar gelang we een andere outcome willen. Door één of meerdere flashes een hogere of lagere exposure te geven.
Gelukkig kan je via dit TTL signaal ook manueel werken. En zet je elke flitser, op de gewenste kracht (1/1, 1/2, 1/4,...) Dat is is dus onze geprefereerde methode. Want dan hebben we exacte controle over de outcome die we wensen.
Dus ofwel misbruiken we TTL en gaan we compenseren... (die ingenieur weet immers niet wat ik precies wil)
Ofwel gebruiken we de eTTL of iTTL signalen (dus als signaaldrager) en werken we manueel. Dit heeft als voordeel dat we onze flitsers manueel kunnen instellen vanop de camera, we moeten niet naar onze flash toe om flits kracht te wijzigen.
Maar als we toch manueel werken, en we zien er niet op tegen om naar onze flits te lopen om die aan te passen... dan kunnen we evengoed met veel goedkopere triggers werken. Trouwens dat lopen naar de flits toe is erg beperkt. Bij de setup van je eerste shot doe je dat even, en daarna neem je gewoon foto's...
nu ben ik mee, en klopt volledig wat je neerschrijft
Comment