Onlangs verving ik het matglas op mijn K5 door een ee-s type van focusingscreen.com.
Voor manueel scherpstellen met lichtsterk glas is dit
Maar voor elk voordeel zijn er ook nadelen:
Bij kleinere diafragma's wordt de zoeker donkerder, daar kan ik mee leven
maar... ook de belichting loopt in het honderd.
Bij f1.8 werkt de belichtingsmeter correct. Bij f5.6 moet ik al -2EV en bij f8 zelfs -3EV belichtingscompensatie toepassen. (zowel bij spot, center als wide meting)
Alvorens tot de aankoop van het matglas over te gaan had ik mij ruimschoots geïnformeerd, maar over dit probleem ben ik niks tegengekomen.
Zijn er mensen die een gelijkaardig probleem hebben of een workaround weten?
Nu zal ik mij toch beraden of dit matglas wel in de camera blijft zitten.
Door manueel te werken ben ik bewuster met fotografie bezig, maar als ik dan voor elke setting nog compensatie moet toepassen, is het spontane moment al lang voorbij tegen dat ik op de ontspanknop duw
mvg,
Bart
Voor manueel scherpstellen met lichtsterk glas is dit
Maar voor elk voordeel zijn er ook nadelen:
Bij kleinere diafragma's wordt de zoeker donkerder, daar kan ik mee leven
maar... ook de belichting loopt in het honderd.
Bij f1.8 werkt de belichtingsmeter correct. Bij f5.6 moet ik al -2EV en bij f8 zelfs -3EV belichtingscompensatie toepassen. (zowel bij spot, center als wide meting)
Alvorens tot de aankoop van het matglas over te gaan had ik mij ruimschoots geïnformeerd, maar over dit probleem ben ik niks tegengekomen.
Zijn er mensen die een gelijkaardig probleem hebben of een workaround weten?
Nu zal ik mij toch beraden of dit matglas wel in de camera blijft zitten.
Door manueel te werken ben ik bewuster met fotografie bezig, maar als ik dan voor elke setting nog compensatie moet toepassen, is het spontane moment al lang voorbij tegen dat ik op de ontspanknop duw
mvg,
Bart
Comment