Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentax K5 overbelicht met nieuw matglas

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Pentax K5 overbelicht met nieuw matglas

Onlangs verving ik het matglas op mijn K5 door een ee-s type van focusingscreen.com.

Voor manueel scherpstellen met lichtsterk glas is dit

Maar voor elk voordeel zijn er ook nadelen:
    Bij kleinere diafragma's wordt de zoeker donkerder, daar kan ik mee leven

maar... ook de belichting loopt in het honderd.
    Bij f1.8 werkt de belichtingsmeter correct. Bij f5.6 moet ik al -2EV en bij f8 zelfs -3EV belichtingscompensatie toepassen. (zowel bij spot, center als wide meting)

Alvorens tot de aankoop van het matglas over te gaan had ik mij ruimschoots geïnformeerd, maar over dit probleem ben ik niks tegengekomen.

Zijn er mensen die een gelijkaardig probleem hebben of een workaround weten?

Nu zal ik mij toch beraden of dit matglas wel in de camera blijft zitten.
    Door manueel te werken ben ik bewuster met fotografie bezig, maar als ik dan voor elke setting nog compensatie moet toepassen, is het spontane moment al lang voorbij tegen dat ik op de ontspanknop duw

mvg,
    Bart

Re: Pentax K5 overbelicht met nieuw matglas

Normaal zou dit niks te maken hebben met je lichtmeting?
    Kun je testen met het oude matglas of het dan terug normaal werkt?
    https://www.naturephotoportal.com/

Comment

En zijn dat oude M42-, K-, A-, of recentere lenzen waar dat probleem zich mee voordoet?
      Vanaf de A-lenzen (de lenzen waarmee u het diafragma regelt via het instelwieltje op de camera) zou dat vlekkeloos moeten werken.
      Bij de A-lenzen (de eerste reeks met contactjes in de lensvatting) kan je dacht ik alleen centrum-gewogen werken, ongeacht de instelling van de lichtmeter.
      Groetjes van tozumi

Bezoek hier mijn webstek

Comment

De lichtmeter van de K5 zit boven in het pentaprisma-gedeelte van de camera, dus de lichtstralen gaan eerst door het matglas alvorens de lichtmeter te bereiken, enige verandering in deze stralengang zal dan ook de lichtmeting beinvloeden.
        Is het een origineel Pentax matglas, zit het wel helemaal mooi vlak in zijn vatting ? Enige kleine afwijking kan een grote invloed hebben op de hoeveelheid licht die de sensor kan bereiken, en zeker bij een kleinere diafragmaopening.
        Best het oude matglas terugplaatsen en lichtmeter testen, dan terug het nieuwe en kijken of de afwijking nog aanwezig is.
        Voor wie wacht komt alles veel te laat ...

Comment

Je lichtmeter ziet een scene met een grote zwarte vlek in het midden. Probeer met je normale matglas eens een beeld met een grote zwarte stip in 't midden te maken en een zonder die zwarte stip, en je zal een merkelijk verschil in lichtmeting merken.

Dit is een perfect normaal verschijnsel bij matglazen met een zgn split screen, i.e. een centraal gedeelte waarvan je twee helften moet aligneren. Hoe "donkerder" je objectief (=kleiner de maximale diafragma-opening voor automatische belichting of ingestelde diafragma-opening voor stop down metering) hoe sneller één van die helften zal uitzwarten, waardoor de lichtmeter (die boven het matglas zit achter het prisma, zoals gebruikelijk bij een reflex) minder licht krijgt en de scene als te donker in verhouding met de werkelijkheid inschat. Minder licht aanwezig denkt de lichtmeter, dus meer licht binnenlaten voor een foto. Eindresultaat: een overbelichte opname.

Onafhankelijk van modern of oud objectief, wel van de f-stop aan dewelke de camera de lichtmeting uitvoert. Een f/1.4 met automatische belichting zal nauwelijks last hebben, maar kitobjectieven is al andere koek. En als je objectieven gebruikt waarvoor je stop down metering gebruikt (o.a. M42) op hun sweet spot (bvb f/8) dan ga je pas echt in problemen komen. In lijn met wat je beschrijft dus...

Niets mis met de camera... Dergelijke matglazen zijn nu eenmaal niet gemaakt voor moderne camera's. Enige oplossing om hiermee te werken is manueel licht gaan meten... Back to basics met manueel glas *is* back to basics hé...

Wim
          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Allemaal bedankt om te helpen meedenken
            Het ging uiteindelijk om een onachtzaamheid van ondergetekende

Korte uitleg:
            Samen met het plaatsen van het nieuwe matglas (aangepaste canon ee-s type zonder prisma maar met een fijnere diamantstructuur waardoor veel kleinere verschillen in dof zichtbaar worden), had ik ook de lenscontacten kortgesloten.
            Zo heb ik met mijn m42 (smc pentax 1.8/85) en smc-k 1.4/50mm zelfs p-ttl meting om te flitsen, en dit werkt perfect

Natuurlijk moet het diafragma op de body dan altijd op de kleinste waarde (grootste diafrafma) blijven staan, in dit geval f1.2, ongeacht het diafragma ingesteld op het objectief. Blijkbaar had ik per abuis i.p.v. de iso het diafragma op de body aangepast, daardoor was de lichtmeting van slag.

Kort samengevat:
            het ee-s matglas van www.focusingscreen.com is ongelooflijk om manueel scherp te stellen met als enige nadeel dat de zoeker iets donkerder wordt bij kleinere diafragma's.

P-ttl flitsen met m42 objectieven werkt perfect mits de lenscontacten op de body dmv een heel dun metalen plaatje of zilverpapier worden kortgesloten. Het diafragma op de body dient ten allen tijde op f1.2 te blijven staan.

Nogmaals dank aan allen en excuses voor de onoplettendheid

Bart

Comment

Working...
            X