Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flitser voor Fuji HS20EXR

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Flitser voor Fuji HS20EXR

Hallo allemaal,

Ik hoop vandaag mijn nieuwe camera te mogen ontvangen. Dit is een HS20EXR. Ik wil hier echter binnen afzienbare tijd een externe flitser bij aanschaffen, maar kijk op tegen de prijs van ca € 160,00 voor de originele EF-42 van Fuji.

Nu was er voor de HS10 een mogelijkheid gebruik te maken van een "passieve" Metz flitser en voor de HS20 heeft Metz nog geen alternatief. Ik las elders het gebruik van een Nikon SB-28 op de HS20, maar kan daar naast die plek geen 2e gebruik van vinden.

Heeft iemand nog alternatieven of ervaringen (ook van horen zeggen) voor die Nikon flitser? Ik zag ook dat die Nikon (minimaal) een jaar of 10 oud is, is dat dan nog raadzaam om te doen? Het verschil is ongeveer de helft (€ 80,00 voor de NIkon flash).

Oh ja, ik wil de flitser voornamelijk voor dichtbij gebruiken met een diffuser erop en via bounce.

Groeten,
    Mischa
    Last edited by mischa; 29 december 2011, 10:40. Reden: extra info mbt originele flitser
    Pentax ist DL ; DA 16-45/4 AL ED ; Tamron 28-300 f/3,5-6,3 AF Aspherical XR IF Macro ; Pentax-A SMC 50mm f/1,7 ; Pentax 1,7x AF Conv ; Sigma EF-500 DG ST ; Fujifilm Finepix HS20exr ; Fujifilm Finepix F70EXR

Re: Flitser voor Fuji HS20EXR

ik dacht dat je bijna elke nikon flash kan gebruiken bij uw Fuji HS20EXR
    misschien dat de nieuwste modellen van nikon wel die fuji niet volledig ondersteunen
    maar tot een SB800 en SB600 zou voor zover ik vernomen heb perfect moeten werken
    die flitsen behouden je ttl functie in combinatie met je flits
    maar als je die moet gebruikt worden voor kortbij
    ben je dan niet beter af met een ringflits?
    wat gaan je doeleinden ervoor zijn?
    portret of macro?...

Comment

Bedankt voor je reactie.

Ik wil hem voornamelijk gebruiken om binnenshuis een egaler lichtbeeld te krijgen dan met de onboard flits. Dat is toch meestal heel erg gericht en niet erg natuurlijk. Met een externe kantelbare flitser is mijn ervaring dat het er veel beter uitziet.

Is er overigens ook ergens een soort van time-table te vinden waarop ik kan zien welke flitsers van Nikon uit welke periode komen?

Slijt een flitser eigenlijk? Zijn er zaken waar je op moet letten bij aankoop van een gebruikte flitser?

Edit:
      Even een kleine toelichting hoe ik bij Nikon kom.
      Ik lees hier dat de HS20 goed werkt met een Nikon SB-28. Ik lees echter hier dat het niet goed werkt of dat je het zelfs moet vergeten. Heeft dit te maken met het feit dat men in de 2e link refereert naar het gebruik in combinatie met Nikon DSLR? Maat Fuji dan in principe gebruik van de "oude" Nikon techniek?

Groeten,
      Mischa
      Last edited by mischa; 30 december 2011, 11:24. Reden: toelichting
      Pentax ist DL ; DA 16-45/4 AL ED ; Tamron 28-300 f/3,5-6,3 AF Aspherical XR IF Macro ; Pentax-A SMC 50mm f/1,7 ; Pentax 1,7x AF Conv ; Sigma EF-500 DG ST ; Fujifilm Finepix HS20exr ; Fujifilm Finepix F70EXR

Comment

Fuji gebruikt idd de oudere TTL techniek van Nikon voor oa hun DSLR (S3 en S)
        op die toestellen kon (kan) je de flitsers van Nikon zonder problemen gebruiken tot en met de SB600 en de SB800
        dat van die tijdtabel moet ik eens opzoeken
        mss staat dat ook wel in een handleiding van een S5

Comment

dit staat er bij een Fuji S5

Flash control
          1. TTL : TTL flash control by 1,005-pixel RGB sensor
            Built-in flash: i-TTL balanced fill-flash or standard i-TTL flash (spot metering or mode dial set to [M])
            SB-800, 600 or SB-R200: i-TTL balanced fill-flash for digital SLR and standard i-TTL flash for digital SLR
          2. Auto aperture: Available with SB-800 with CPU lens
          3. Non-TTL Auto: Available with flash such as SB-800, SB-80DX, SB-28DX, SB-28, SB-27, and SB-22s
          4. Range-priority manual: available with SB-800

Ik vermoed dat dit bij uw toestel ongeveer ook zo zal zijn (plus dan de flitsen van Fuji zelf)

Comment

Aha, heel erg bedankt voor het zoekwerk.

Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen het TTL-meten en Auto?
            TTL betekent volgens mij Through The Lens, maar hoe de flits geregeld wordt bij Auto-gebruik weet ik niet.

Ik vind SB-28 wel een mooie flitser, maar volgens bovenstaand overzicht ondersteund die geen TTL.

Zijn er nog tips voor een Nikon flitser met TTL EN een externe accu-aansluiting? Ik wil wel eens een feestje doen en dan heb ik gemerkt dat het wel gemakkelijk is om wat meer power bij je te hebben.

Hoe zit het eigenlijk met de Metz of Sigma flitsers voor Nikon. Zouden die dan ook moeten passen op de HS20?

Groeten,
            Mischa

Comment

Bij auto gebruikt de flits een celletje in de flits om het geretourneerde licht te meten en dan de flits op tijd uit te doen. Je moet diafragma, iso en brandpunt handmatig ingeven en +/- EV moet je met het ingegeven diafragma of iso doen. Werkt perfect met een SB800 op een MFT-camera, maar een Olympus flits is een stuk gemakkelijker dan.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                maar een Olympus flits is een stuk gemakkelijker dan.
                Helemaal helder die uitleg, maar zou je de quote even willen toelichten? Geldt dit voor mijn camera ?

Groeten,
                Mischa

Comment

Ik zou persoonlijk voor zo'n nieuwe Fuji flash gaan als je de ttl ondersteuning wilt behouden.
                  Als je een tweedehands flits koopt moet je er wel rekening mee houden dat die al goed versleten kan zijn
                  flitsbuis kan stuk gaan (die zijn gemaakt om x-aantal mee te flitsen te vergelijken met de branduren van een gloeilamp)
                  de condensators die erin zitten kunnen na zwaar gebruik ook slijten en stuk gaan
                  ...
                  als die flits ouder is dan bv 4jaar dan blijf ik er al zeker af als ze er nog pakweg 80 a 100€ voor vragen
                  dan koop je beter een manuele flits
                  zoals bijvoorbeeld een Yongnuo 560 of een 460

mits wat oefenen kan je met zo'n flits je zeer goed uit de slag trekken
                  vroeger bestonden er enkel maar zo'n soort flitsen en dan minder avanceerd en toen kon men ook mooie foto's maken

Comment

Hm, Ik lees goeie dingen over deze flitsen, maar ook sites die ze niet meer aanbevelen omdat er veel problemen mee zouden zijn.
                    Hoe zit het eigenlijk met TTL flitsers van Metz voor bijvoorbeeld Nikon? Zijn die ook te gebruiken op de HS20? Deze zouden in principe toch dezelfde interface moeten hebben, toch?

Groeten,
                    Mischa

Comment

op zich zijn die oude flitsen niet slecht
                      Maar met een 2dehands flits ben je nooit zeker wat ermee gebeurd is
                      Ikzelf heb al een nieuwe SB800 flits effectief versleten, flitsbuisje versleten
                      kostprijs om dit te laten vervangen was snel richting de 150€
                      dus tel uit als je een flits tweedehands koopt en die begeeft het na een jaartje wat je dan hebt bespaart
                      een sb800 en SB 600 dat zou ik nog tweedehands durven kopen
                      een oudere flits niet , die zijn minimum 5jaar oud
                      wat is daarmee gebeurd dat weet je niet
                      zeker niet meer aan geven dan dan 50€

Comment

Ja, daar heb je ook gelijk in. Als ik € 150,00 moet gaan uitgeven voor het vervangen van een flitsbuisje, kan ik ook € 160-€ 170 uitgeven aan een nieuwe EF-42 van Fuji.

Ik heb geen idee hoe het werkt met een manuele flitser. Heb je daar normaal gesproken lang tijd nodig om daarmee om te leren gaan? Ik zag wel dat die Yongnuo een diffuser en een bouncekaartje heeft, wat het gebruik wel gemakkelijk maakt. Aangezien ik vrijwel altijd gebruik maak van de bounce-functie, zou je de flitser dan gewoon op maximaal kunnen laten staan?

Groeten,
                        Mischa

Comment

Om even te kijken of mijn redenering klopt, ga ik even heel dom rechttoe rechtaan zaken achter elkaar zetten.

Een Nikon SB-600 zou werken op een HS20.
                          Een Nikon SB-600 werkt op een Nikon D60
                          Een Metz mecablitz 44 AF-1 digital werkt op een Nikon D60

Nu mijn vraag:
                          Zal de Metz ook werken op mijn HS20?

Niet dat ik een nieuwe Metz wil gaan aanschaffen, maar het zou mijn zoekveld behoorlijk kunnen verbreden en de kans op een jong exemplaar (de Metz wordt nog nieuw verkocht) aanzienlijk vergroten.

Groeten,
                          Mischa

Comment

Geen reactie meer? Denk ik zo krom of ben ik niet te volgen?

Groeten,
                            Mischa

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mischa Bekijk bericht
                              Om even te kijken of mijn redenering klopt, ga ik even heel dom rechttoe rechtaan zaken achter elkaar zetten.

Een Nikon SB-600 zou werken op een HS20.
                              Een Nikon SB-600 werkt op een Nikon D60
                              Een Metz mecablitz 44 AF-1 digital werkt op een Nikon D60

Nu mijn vraag:
                              Zal de Metz ook werken op mijn HS20?

Niet dat ik een nieuwe Metz wil gaan aanschaffen, maar het zou mijn zoekveld behoorlijk kunnen verbreden en de kans op een jong exemplaar (de Metz wordt nog nieuw verkocht) aanzienlijk vergroten.

Groeten,
                              Mischa

vermoedelijk gaat dat werken
                              maar dat staat nergens zwart op wit
                              dus zal het testen worden
                              als je eens in de buurt van aarschot komt mag je anders eens een sb900 uit testen met je toestel
                              dan weet je ineens of dat uw toestel tot en met de huidige serie flitsen van nikon meekunnen

Comment

Working...
                              X