Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

LG, Dell of een ander merk IPS monitor ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: LG, Dell of een ander merk IPS monitor ?

Oorspronkelijk geplaatst door Dirk007 Bekijk bericht
    Eigenlijk zou er een sticky moeten zijn, met een vermelding van de laatste nieuwe geschikt monitoren..
    Zoals het gewoonlijk gaat met elektronische apparatuur: de dure toestellen met de nieuwste technologie, dat worden de betaalbare toestellen in de toekomst.
    Ondertussen vinden ze weer iets nieuws uit om de mensen die altijd het nieuwste (= meestal ook het duurste) willen kopen. Daardoor blijven de fabrieken draaien.
    Als je het beste wil, dan zal je altijd de hoogste prijs betalen.

Als ik mijn eerste TFT monitor naast deze LG zet, dan is het verschil in kleurweergave heel groot, de kijkhoek van deze monitor is ook veel groter. Ik heb die Fujitsu Siemens 19" nog als back-up, en die is gekalibreerd op een andere pc, ik kan ze dus vergelijken (de HP L1925 is al wat beter dan die Fujitsu Siemens).
    Een paar jaar geleden moest je veel meer geld uitgeven voor een monitor met dezelfde kleurweergave als de LG die ik nu gebruik.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Iedereen bedankt voor de tips en info !!
      Het is moeilijker vind ik om een scherm te vinden naar mijn smaak dan bvb een body of lens uit te zoeken

Persoonlijk vind ik de verhouding van 16/9 een tegenvaller voor fotobewerking, kwestie van gewoonte en smaak uiteraard.
      De volgende schermen hieronder genieten ook wel wat m'n voorkeur ;

en

grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Voor mij is die 16/9 beeldverhouding heel wat beter voor fotobewerking dan de 4/3 beeldverhouding die ik vroeger altijd had.
        Op een breder scherm is er tenminste nog wat plaats over voor de foto als je aan het werk bent met een fotobewerkingsprogramma.

De monitors die je voorkeur genieten zijn wel 120 pixels hoger dan een Full HD scherm, dat is nog beter.
        Let er wel op dat je computer (vooral de grafische kaart) in staat is om het maximum uit die monitors te halen, anders heb je er ook niet veel aan.
        BD0338BE

Comment

Bedankt Bart !

De grafische kaart zal geen problemen geven vermoed ik, het is een Asus 9500 GT met 512 Mb on board en 800 Mhz. Het is wel al een ouder model dus weet het niet zeker.
          Het gaat om deze !

In verband met calibratie gebruik ik een Spyder3 Pro, dus normaal gezien zou dat ook voldoende moeten zijn toch ?

grts
          Sieg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
            Bedankt Bart !

De grafische kaart zal geen problemen geven vermoed ik, het is een Asus 9500 GT met 512 Mb on board en 800 Mhz. Het is wel al een ouder model dus weet het niet zeker.
            Het gaat om deze !

In verband met calibratie gebruik ik een Spyder3 Pro, dus normaal gezien zou dat ook voldoende moeten zijn toch ?

grts
            Sieg
            Volgens de gegevens kan die grafische kaart ruim de resolutie van de monitor aansturen, dat zou geen problemen mogen geven.
            En met de Spyder3 pro zal je de monitor wel kunnen kalibreren.

Uit je eerste post had ik eigenlijk begrepen dat je een betaalbare monitor zocht met een goede beeldkwaliteit.
            Maar je wou eigenlijk het verschil weten tussen een dure monitor met IPS paneel en de recente in de lagere prijsklasse waarin tegenwoordig ook een IPS paneel gebruikt wordt.
            De professionele Eizo monitors zullen zeker beter zijn dan een monitor van zo'n 200 euro.
            BD0338BE

Comment

Iedereen bedankt voor de tips en info !!
              Het is moeilijker vind ik om een scherm te vinden naar mijn smaak dan bvb een body of lens uit te zoeken

Persoonlijk vind ik de verhouding van 16/9 een tegenvaller voor fotobewerking, kwestie van gewoonte en smaak uiteraard.
              De volgende schermen hieronder genieten ook wel wat m'n voorkeur ;

en

grts
              Sieg
              Wij gebruiken het eerste model op school.
              Zeer goede monitor.
              Ik vind echter dat mijn S-IPS scherm van HP er niet moet voor onder doen en veel beterkoop is. Mijn monitor is namelijk een HP ZR24w. (Zie)

Succes met je zoektocht.
              Jacques
              BD0681BE -
              Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Volgens de gegevens kan die grafische kaart ruim de resolutie van de monitor aansturen, dat zou geen problemen mogen geven.
                En met de Spyder3 pro zal je de monitor wel kunnen kalibreren.

Uit je eerste post had ik eigenlijk begrepen dat je een betaalbare monitor zocht met een goede beeldkwaliteit.
                Maar je wou eigenlijk het verschil weten tussen een dure monitor met IPS paneel en de recente in de lagere prijsklasse waarin tegenwoordig ook een IPS paneel gebruikt wordt.
                De professionele Eizo monitors zullen zeker beter zijn dan een monitor van zo'n 200 euro.
                Inderdaad Bart, infeite mijn vraag wat verkeerd geformuleerd !
                Dus m.a.w. is het zinnens om bvb 1099 €, in het geval van mijn eerste link, uit te geven aan een Eizo met IPS paneel als je daarentegen ook al een LG of DELL hebt met IPS paneel voor 1/4de van die prijs ?

grts
                Sieg
                Last edited by Sieg; 17 december 2011, 17:40.

Comment

Inderdaad Bart, infeite mijn vraag wat verkeerd geformuleerd !
                  Dus m.a.w. is het zinnens om bvb 1099 €, in het geval van mijn eerste link, uit te geven aan een Eizo met IPS paneel als je daarentegen ook al een LG of DELL hebt met IPS paneel voor 1/4de van die prijs ?

grts
                  Sieg
                  Je zou ze naast elkaar moeten kunnen zetten, op dezelfde manier gekalibreerd, om te zien of de verschillen werkelijk groot genoeg zijn om het verschil in kostprijs te rechtvaardigen.
                  Voor professionele toepassingen zal die keuze sneller gemaakt zijn dan voor een hobbyfotograaf, omdat een professional werk moet afleveren dat aan een bepaalde standaard voldoet (afdrukken van een modeshoot moeten bijvoorbeeld zo goed mogelijk de oorspronkelijke kleuren weergeven).

Voor mij is het belangrijk dat de afdrukken die ik laat maken, dat die er goed uitzien, en dat is hier het geval.
                  Met een duurdere monitor kan het misschien nog een tikje beter, maar zal je de afdrukken ook al naast elkaar moeten hangen om ze te vergelijken.

Elke gekalibreerde monitor zou ongeveer de juiste kleuren moeten weergeven, maar een monitor met een grotere kleurruimte zal daarin net iets beter zijn omdat die kleinere verschillen van kleurtinten kan weergeven.
                  Toen ik hier testprints maakte met mijn nieuwe printer (Epson P50 met 5 verschillende kleuren/kleurtinten + 1 zwart), toen zag ik ook kleurtinten op de afdrukken die mijn vorige printer nooit kon weergeven (Canon IP5000 met drie kleuren + 2 zwart).
                  Dat zijn waarschijnlijk ook de verschillen in kleurweergave die je zou kunnen verwachten van een duurdere monitor.

Ik heb pas een nieuwe tv gekocht, in de winkel zie je er misschien 50 tegelijk die allemaal "hetzelfde beeld" geven. Ik denk dat er geen twee tv's bijzitten die exact hetzelfde beeld geven, tenzij ze van hetzelfde merk en type zijn, en dat ze dan ook nog 100% hetzelfde afgeregeld zijn.
                  Zet eender welke van die tv's in je woonkamer, en met een beetje prutsen aan de instellingen zal je elke tv wel aanvaardbaar (naar jouw zin) afgeregeld krijgen.
                  Maar of die dan goed afgeregeld is voor iedereen, dat is een andere zaak.
                  Als ik mijn tv met de huidige instellingen terug naar de winkel zou brengen, en die dan tussen alle andere zet, dan zal er wel een verschil te zien zijn, maar het is niet zeker of mijn tv in die omstandigheden ook nog een goed beeld zal geven.
                  Voor mij is het beeld nu goed, maar smaken verschillen.

Het is dus allemaal relatief, als alles echt 100% juist moet zijn, dan moet je alles kunnen controleren vanaf het moment dat je op het knopje drukt tot het eindresultaat dat uiteindelijk op het papier terecht komt.
                  Dan moet je dus ook rekening houden met de afdrukcentrale, als ze daar een rol papier steken van een nieuwe batch, dan is het nog niet zeker dat de afdrukken er werkelijk 100% hetzelfde uitzien (tenzij ze telkens alles weer kalibreren, maar dat zal alleen maar bij de duurste afdrukcentrales het geval zijn, want daar steekt veel tijd en geld in).
                  BD0338BE

Comment

Even terug naar je vraag.
                    Sinds een paar weken zit ik achter DEZE 23" IIyama IPS monitor , en ik vind het echt een prima apparaat. Ik heb er wel een Datacolor Spyder bijgekocht, wat ik je in ieder geval aan zou raden, want de meeste merken worden toch net iets te "knallend" afgeleverd.
                    Ik ben tot deze beslissing gekomen door een afspraak te maken met de winkelier, om met een USB-stick met foto's(die ik goed ken,cq zelf gemaakt en bewerkt heb) naar zijn winkel te komen, en verschillende monitoren even goed te bekijken.
                    Groeten,
                    Johan
                    Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

Vriendelijke groeten, Johan

Comment

Bedankt iedereen nog voor de verdere info !

grts
                      Sieg

Comment

Iedereen bedankt voor de recties !!
                        De kueze is ondertussen reeds gemaakt en aangekocht, zit op dit moment te kijken op m'n nieuwe Eizo SX2462W
                        Gecalibreerd met een Spyder 3Elite

Er gaat een andere wereld voor mij open

grts
                        Sieg

Comment

Dat is een mooie ! Gefeliciteerd met de aankoop.
                          Groeten,
                          Johan
                          Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

Vriendelijke groeten, Johan

Comment

in de makro staat deze in de aanbieding: LG IPS231P.

blijkbaar toch geen slechte monitor, toch niet als je het zal vergelijken met mijn
                            oud scherm LG E700B...

mijn huidige grafische kaart is een Nvidia Geforce 8600 GT met 'n maximale resolutie van 1280 - 1024.

negeer dit maar, heb toch voor de Lg gekozen, en na installatie bleek dat de grafische kaart de monitor perfect herkende. hele aanpassing na mijn oude crt 17inch!
                            Last edited by guido1956; 4 januari 2012, 18:56.
                            Sony RX10 Mark IV
                            nog een fijne dag verder!
                            Guido

Comment

Working...
                            X