Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

B+W ND filter van 10 stoppen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• B+W ND filter van 10 stoppen

Ik heb hier op het forum al héél wat discussies gelezen over dit topic. Maar ik heb eigenlijk nog een vraag. Waarschijnlijk een domme vraag maar k ben dan ook niet gewoon van met filters te werken. Op mijn lens zit een skylight filter van b+w ter bescherming van mijn lens. Nu is mijn vraag ik wil mij zo een ND filter aanschaffen van 10 stoppen. Kan ik deze gewoon op mijn bestaande filter schroeven? of ben ik verplicht van telkens mijn skylightfilter er af te halen?
    Alvast bedankt!

Re: B+W ND filter van 10 stoppen

Volgens mij hangt dit vooral van 2 elementen af :
    - welke is de beeldhoek van je lens : bij een groothoek loop je namelijk al snel risico op vignettering wanneer je meerdere filters op elkaar schroeft
    - ga je tegen het licht in foto's nemen, meer bepaald met een lichtbron in je beeldvlak : hoe meer filters hoe meer gevaar voor interne reflecties tussen de filters (ondanks alle coatings ...)
    Tenslotte : aangezien elk filter toch "enig" verlies van kwaliteit met zich mee brengt, krijg je bij meerdere filters natuurlijk minstens de som van het kwaliteitsverlies door elk van de filters ...
    Buiten bovenstaande overwegingen ben je zeker niet "verplicht" je beschermingsfilter er af te halen.
    Master the craft, and the art will follow.
    Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
    http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

Comment

waarom zou je 2 filters ( in dit geval 3 eigenlijk ) op je lens willen schroeven? 2x kwaliteitverlies!!?? lijkt me niet verstandig......

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door aras Bekijk bericht
        waarom zou je 2 filters ( in dit geval 3 eigenlijk ) op je lens willen schroeven? 2x kwaliteitverlies!!?? lijkt me niet verstandig......
        Akkoord. Moest je het toch willen overwegen om budgettaire reden bijvoorbeeld, kan het dan ook nog eens zijn dat dit helemaal niet mogelijk is..
        Sommige - vooral de ultradunne filters - hebben gewoon geen schroefdraad aan de voorkant.
        Canon 7D gripped + Canon EF-S 17-55 f/2.8 IS USM + Canon EF 50mm f/1.8 II + Sigma 30mm f/1.4 EX + Metz 44 AF-1

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door florholvoet Bekijk bericht
          Akkoord. Moest je het toch willen overwegen om budgettaire reden bijvoorbeeld, kan het dan ook nog eens zijn dat dit helemaal niet mogelijk is..
          Sommige - vooral de ultradunne filters - hebben gewoon geen schroefdraad aan de voorkant.
          Idd mijn uv filters hebben die niet bijvoorbeeld, of ik heb het niet opgemerkt lol zal "s naar kijken dadelijk

Marie rorse, laat we ff weten wat je vindt van de b+w filter als je die aanschaft, neb benieuwd. Als budget geen grote probleem is zijn singh ray en heliopan de beste zover ik weet

Comment

Wel de reden dat ik dit vroeg was gewoon:
            1) telkens vast filter afschroeven en andere er opschroeven dacht ik dat er vlug slijtage zou optreden?
            2)ne mens kan nogal eens onhandig zijn (ale ik toch lol ) en er per ongeluk eens eentje laten vallen.
            Het lijkt me ergens wel beetje logisch zoals je zegt dat je wel enig kwaliteitsverlies zal hebben als je 2 filters op je lens plaats

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DominiekC Bekijk bericht
              Volgens mij hangt dit vooral van 2 elementen af :
              - welke is de beeldhoek van je lens : bij een groothoek loop je namelijk al snel risico op vignettering wanneer je meerdere filters op elkaar schroeft
              - ga je tegen het licht in foto's nemen, meer bepaald met een lichtbron in je beeldvlak : hoe meer filters hoe meer gevaar voor interne reflecties tussen de filters (ondanks alle coatings ...)
              Tenslotte : aangezien elk filter toch "enig" verlies van kwaliteit met zich mee brengt, krijg je bij meerdere filters natuurlijk minstens de som van het kwaliteitsverlies door elk van de filters ...
              Buiten bovenstaande overwegingen ben je zeker niet "verplicht" je beschermingsfilter er af te halen.
              Deze filter komt op de 18-200mm lens van nikon

Comment

Idd mijn uv filters hebben die niet bijvoorbeeld, of ik heb het niet opgemerkt lol zal "s naar kijken dadelijk

Marie rorse, laat we ff weten wat je vindt van de b+w filter als je die aanschaft, neb benieuwd. Als budget geen grote probleem is zijn singh ray en heliopan de beste zover ik weet
                De merken die je hier opnoemt ken ik niet echt. Ik maak niet veel gebruik van Filters eigenlijk en als ik er nodig heb, ga ik normaal naar het merk B+W
                Wanneer ik deze in mijn bezit heb en ik er wat kan mee experimenteren dan laat ik je zeker iets weten!

Allemaal bedankt voor de reacties!
                mvg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Marie-Rose Bekijk bericht
                  2)ne mens kan nogal eens onhandig zijn (ale ik toch lol ) en er per ongeluk eens eentje laten vallen.
                  Als je dit van te voren weet, kun je je voorbereidingen nemen, zoals de camera boven je tas houden bv..
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik heb UV-filters voor al mijn objectieven; als ik een circulaire polarisatiefilter wil gebruiken, gaat telkens de "beschermende" filter eraf. Heb niet eens gemerkt dat je er twee zou kunnen opdraaien.
                    De UV-filter verwijderen en plaatsen is geen probleem; het is de circ.polfilter die soms vast komt te zitten. Ook ik ben niet van de handigste, en doe meestal zoals HJ aangeeft; bovendien ga ik zitten als ik dat ergens kan, want dan kan ik de camera op mijn schoot leggen.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Marie-Rose Bekijk bericht
                      Wel de reden dat ik dit vroeg was gewoon:
                      1) telkens vast filter afschroeven en andere er opschroeven dacht ik dat er vlug slijtage zou optreden?
                      Het lijkt me ergens wel beetje logisch zoals je zegt dat je wel enig kwaliteitsverlies zal hebben als je 2 filters op je lens plaats
                      Eén filter per keer gebruiken...de kans op vignettering,flare en verlies van beeldkwaliteits wordt alleen maar groter indien je gaat stacken.

Slijtage....ik heb lenzen waar ik 100den keren van filter heb gewisseld zonder enig probleem.

Een onhandige en/of normaal mens laat inderdaad al eens wat vallen, of struikelt, of rijd met zijn auto ergens tegen aan enz enz.. Als dat uw grootste angst is blijf je best thuis in je zetel zitten. Ongelukjes gebeuren nu af en toe eenmaal......en dan nog ,tis niet omdat zo'n filter eens valt dat het ook direct stuk is hé. Zo'n filter kan redelijk wat hebben alvorens het breekt.... krassen in het filter zal je in de foto niet kunnen terugvinden, tenzij je extreem diepe krassen maakt.
                      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                        ...Een onhandige en/of normaal mens laat inderdaad al eens wat vallen, of struikelt, of rijd met zijn auto ergens tegen aan enz enz.. Als dat uw grootste angst is blijf je best thuis in je zetel zitten. Ongelukjes gebeuren nu af en toe eenmaal......en dan nog ,tis niet omdat zo'n filter eens valt dat het ook direct stuk is hé. Zo'n filter kan redelijk wat hebben alvorens het breekt.... krassen in het filter zal je in de foto niet kunnen terugvinden, tenzij je extreem diepe krassen maakt.
                        Doe inderdaad de moeite om te zorgen dat je filter "veilig" valt, in je schoot, boven je fototas, laag bij de grond....

Zeker niet boven water
                        Heb onlangs in Shanghai mijn UV-filter diep in de Huangpu river zien duikelen... Tijdens het wisselen naar polafilter.

Heb er ook mijn lesje uit geleerd !
                        www.damafoto.be
                        Facebook Damafoto

Comment

Zo'n filter kan redelijk wat hebben alvorens het breekt.... krassen in het filter zal je in de foto niet kunnen terugvinden, tenzij je extreem diepe krassen maakt.
                          die ND10 filters wel hoor! die raak je best niet aan met je handen en wees heel voorzichtig om ze te reinigen... de donkere laag is er makkelijk te beschadigen... (heb er hier zo eentje liggen, een hoya ND400)
                          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht

Heb onlangs in Shanghai mijn UV-filter diep in de Huangpu river zien duikelen... Tijdens het wisselen naar polafilter.

Heb er ook mijn lesje uit geleerd !
                            Goed zo...dan ben je meteen ook verlost van dat totaal nutteloos uv filter. Het was zeker een teken van God...om u aan uw verstand te brengen dat het tot niets diende. Ik zal nooit een uv filter verliezen,beschadigen of laten vallen....ik gebruik ze niet.
                            Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                            http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Ik gebruik het als beschermfilter.

Zou het toch niet willen geweten hebben dat er krassen op mijn frontlens komen door een zandkorreltje dat je meewrijft bij het reinigen van de lens...

Met een filter ervoor blijft je lens toch als nieuw ?
                              Goed zo...dan ben je meteen ook verlost van dat totaal nutteloos uv filter. Het was zeker een teken van God...om u aan uw verstand te brengen dat het tot niets diende. Ik zal nooit een uv filter verliezen,beschadigen of laten vallen....ik gebruik ze niet.
                              www.damafoto.be
                              Facebook Damafoto

Comment

Working...
                              X