Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flitser 430 EX II - batterijen leeg?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Flitser 430 EX II - batterijen leeg?

    Ik heb 2 weken geleden deze flitser gekocht en maar 2x gebruikt (ongeveer 100 keer geflitst). Heb er nieuwe batterijen van Sony ingestopt. Wel geen AA-Alkaline batterijen maar gewone.

    Sinds gisteren kan ik niet meer flitsen. Als ik de flitser aan zet, krijg ik even contact maar dan valt hij uit.

    Zouden de batterijen al leeg zijn , of komt het door een slecht contact (in mijn boekje staat vermeld dat niet AA-Alkalinde batterijen soms voor problemen kunnen zorgen,
    maar vorige week kon ik wel flitsen?

    Graag feedback.

    Welke batterijen kopen jullie? Heroplaadbare?
    Canon 5D Mark III, 24-70mm f2.8, 70-200 mm f2.8 IS, 50mm f1.8 - EOS 7D, 18-200mm f3.5-5.6, 18-55mm f3.5-5.6

  • #2
    Re: Flitser 430 EX II - batterijen leeg?

    batterijen lopen steeds leeg, hier dien je rekening mee te houden

    dus de kans dat ze leeg zijn is vrij reeël idd

    daarbij komt dan ook, je zegt wel 100 flitsen maar op welke kracht? dat maakt ook een groot verschil in het verbruik van je batterijen

    de omgevingstemperatuur waar je je batterijen in bewaart, speelt ook een rol in de levensduur / capaciteit

    er zijn dus een heel pak factoren

    nu ik gebruik zelf heroplaadbare batterijen en zelfs hier zit veel verschil in.

    ik heb de gekende GP batterijen (witte van 2700 mah) bvb maar gp heeft ook nog een reeks die ze reycko noemen.
    Deze laatste zijn dan wel 'maar' 2100 mah maar toch m.i. beter en krachtiger.
    Dit zijn zogenaamde LSD-batterijen. LSD staat voor Low Self Discharge. Dit wilt dus zeggen dat de batterijen gedurende een langere periode hun capaciteit behouden.
    De gewone 'witte' GP's kunnen bvb al na een week of 2 niet gebruikt geweest te zijn, leeg zijn waar die reycko's na een jaar veelal nog een 70 tot 80% van hun capaciteit hebben. Een andere benaming voor deze reycko's is ENELOOP's. Sanyo maakt ook bvb batterijen van die type, zij zijn er zelfs mee begonnen dacht ik. Ook heb ik nu zelfs bvb ook duracell batterijen in LSD-type in mijn zak zitten. In de aldi zijn er ook regelmatig promo's met deze speciale batterijen in hun topcraft-merk. Doch wens ik je dan veel succes om ze te bemachtigen want mensen die dit weten en ze in de folder zien staan, zulle ook vermoedelijk de dag zelf aan den aldi staan om ze in te kopen.
    Website: http://www.svisimaging.be

    Comment


    • #3
      Re: Flitser 430 EX II - batterijen leeg?

      Een goed jaar geleden heb ik er 4 van Duracell ingestoken, nu na zo'n 1000 foto's later met flits, werken deze nog steeds.
      Fotografie is leren kijken.
      http://johanluyckx.weebly.com

      Comment


      • #4
        Re: Flitser 430 EX II - batterijen leeg?

        Oorspronkelijk geplaatst door Tollerke Bekijk bericht
        Een goed jaar geleden heb ik er 4 van Duracell ingestoken, nu na zo'n 1000 foto's later met flits, werken deze nog steeds.

        Na 1000 foto's nog kunnen flitsen, dat moeten superboost zijn
        Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

        Comment


        • #5
          Re: Flitser 430 EX II - batterijen leeg?

          Oorspronkelijk geplaatst door Bloatenaas Bekijk bericht
          Na 1000 foto's nog kunnen flitsen, dat moeten superboost zijn
          da dacht ik er oek van ofwel op 1/128ste power zou da nog kunnen lukken
          Website: http://www.svisimaging.be

          Comment


          • #6
            Re: Flitser 430 EX II - batterijen leeg?

            Oorspronkelijk geplaatst door Tollerke Bekijk bericht
            Een goed jaar geleden heb ik er 4 van Duracell ingestoken, nu na zo'n 1000 foto's later met flits, werken deze nog steeds.
            Dat wil ik nog wel eens zien, 1000 x flitsen op 4 AA batterijtjes

            Comment


            • #7
              Re: Flitser 430 EX II - batterijen leeg?

              Oorspronkelijk geplaatst door Userke Bekijk bericht
              da dacht ik er oek van ofwel op 1/128ste power zou da nog kunnen lukken
              Dan zouden de batterijen in principe 128 x langer moeten meegaan, en dan is dat vlot haalbaar...

              Maar een setje gewone AA batterijen (geen alkaline, dus zijn het zink-koolstof batterijen) heeft een véél lagere capaciteit dan alkalinebatterijen.
              Zeker met de hoge piekbelastingen die een flitser vraagt uit de batterijen zal er al heel snel te weinig vermogen in de batterijen overblijven, en dan is het helemaal normaal dat ze maar 100 flitsen meegaan (dat moeten dan zelfs nog geen flitsen aan 100% zijn).

              Een ander probleem met zink-koolstof batterijen is dat ze, als ze leeg zijn, nog veel sneller uitlopen dan alkalinebatterijen. Maar als je pech hebt met alkalinebatterijen, en er zit één slechte in een setje, dan komt daarover een negatieve spanning te staan en dan loopt ze ook heel snel uit. Daarbij maakt het niet uit over welk merk het gaat, want ik heb op internet al foto's gezien van apparaten waarin accu's van bekende merken in uitgelopen waren (ik noem geen merk, want het kan dus bij elk merk voorkomen, het is een eigenschap van de gebruikte materialen in zo'n batterij).

              In een flitser gebruik je best herlaadbare nimh accu's, liefst LSD (low selfdischarge, of lage zelfontlading). Een flitser steek je in een fototas, en die gebruik je waarschijnlijk niet dagelijks. Gewone nimh-accu's hebben veel last van zelfontlading, daardoor is het best mogelijk dat de flitser al niet meer werkt als de accu's een maand geleden opgeladen zijn.
              Daarom zijn de LSD accu's (Eneloop, GP Recyko, Aldi Top Craft Precharged en Ready to Use, en nog vele andere merken, want ik heb er nog geen slechte gezien van deze soort) een véél betere keuze. Als je zo'n setje in de flitser steekt, en je hebt die een jaar later pas nodig, dan kan je er zeker van zijn dat de flitser nog steeds prima werkt.

              Een ander voordel van nimh-accu's, is dat ik nog nooit ergens gelezen heb dat dat type accu uitloopt. Met niet-herlaadbare batterijen is het altijd mogelijk dat ze uitlopen als je ze "vergeet" in een elektrisch apparaat. Meestal kan je dat apparaat dan wel wegwerpen, want uitlopende batterijen tasten alle metalen delen aan.

              Kijk even in de gebruiksaanwijzing van die flitser, het is bijna zeker dat er instaat dat je best geen gewone batterijen (zink-koolstof) gebruikt, en dat je er minstens alkaline's moet insteken, en dat je er eigenlijk bij voorkeur nimh's in gebruikt voor de beste werking.
              Nimh's, ook de LDS types, kunnen veel grotere stroomsterktes leveren dan gewone en alkalinebatterijen, en daardoor herlaadt de flitscondensator veel sneller.
              Last edited by Black B@ndit; 20 november 2011, 06:54.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Flitser 430 EX II - batterijen leeg?

                Bedankt voor jullie duidelijke uitleg. Hiermee ben ik echt geholpen en heb ik mijn lesje geleerd betreft batterijen.
                Canon 5D Mark III, 24-70mm f2.8, 70-200 mm f2.8 IS, 50mm f1.8 - EOS 7D, 18-200mm f3.5-5.6, 18-55mm f3.5-5.6

                Comment


                • #9
                  Re: Flitser 430 EX II - batterijen leeg?

                  Oorspronkelijk geplaatst door wimpieken Bekijk bericht
                  Zouden de batterijen al leeg zijn
                  Een toestelletje om de toestand van accu's te meten kan handig zijn, zoals bijvoorbeeld:

                  Comment


                  • #10
                    Re: Flitser 430 EX II - batterijen leeg?

                    Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                    Dat wil ik nog wel eens zien, 1000 x flitsen op 4 AA batterijtjes
                    Ik vraag me ook af wanneer ze plat gaan zijn.
                    Het zijn Duracell procell AA batterijen.
                    Fotografie is leren kijken.
                    http://johanluyckx.weebly.com

                    Comment

                    Working...
                    X