Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Polafilter voor standaard en UWA

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Polafilter voor standaard en UWA

Oorspronkelijk geplaatst door Fritzer Bekijk bericht
    Hmmm...nou maak je het me toch weer moeilijk, want ik had zelf ook het idee dat die Hoya HD een mooie keus was...idd dunner en ook wat meer licht doorlatend volgens mij. Nog meer teleurgestelde gebruikers van de Hoya HD? of een van de andere 3 die ik noem?
    Ik heb mijn Hoya nu al 3 jaar, is nog nooit uit elkaar gevallen hoor.
    David Leemans
    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Ik heb ook de Hoya HD :

- nog geen problemen mee gehad qua kwaliteit : ik zou het zelf niet proberen maar kijk hier maar eens :

Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.

- draaien gaat zonder problemen, wel een beetje priegelen wanneer zonnekap er op staat (kap desnoods eventjes afnemen en terugplaatsen)
      - lensdop gaat er goed op en is er bij mij nog nooit afgevallen
      - laat ook meer licht door als een 'gewone'
      - mocht je hem te vast geschroefd hebben... gewoon een dun elastiekje rond de vaste ring en draaien.. komt zo los

Nadelen : weet er geen (tot nu toe).

Groetjes

Comment

Ik heb de B&W MRC slim circ.pol. filter, 77mm. Ik gebruik die meestal op de EF-s 17-55 (ook omdat ik dat objectief >80% van mijn tijd gebruik).
        Geen problemen buiten de reeds genoemde:
        - rubber lensdop valt er makkelijk af;
        - soms raakt de pol. filter zo vast dat het wat moeilijker wordt ze te verwijderen. Totnogtoe is dat altijd gelukt.

Op de EF-s 10-22 gebruik ik dezelfde filter eerder uitzonderlijk:
        - ik gebruik dat objectief een stuk minder;
        - het resultaat is inderdaad niet altijd voorspelbaar bij zeer korte brandpunten (10-15mm): het effect van de circ.pol filter manifesteert zich soms als onregelmatig verspreide donkere vlekken in het beeld.

Natuurlijk speelt bij een circ.pol. filter ook de "hoek" t.o.v. van de zon ook een belangrijke rol.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

keuzes, keuzes...
          bedankt voor al jullie adviezen...ik ga er nog maar eens een nachtje over slapen
          Canon EOS 500D / 17-50 f2.8 OS HSM / EF 70-200 f4 IS / EF 50 f1.8 II
          Canon powershot s120

Comment

Nog bedankt voor al jullie reacties;
            uiteindelijk is het de Hoya HMC Pro 1 geworden...ik ben met de dichte mist en nachtdiensten nog niet veel mee op stap geweest
            Canon EOS 500D / 17-50 f2.8 OS HSM / EF 70-200 f4 IS / EF 50 f1.8 II
            Canon powershot s120

Comment

Working...
            X