Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Polafilter voor standaard en UWA

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Polafilter voor standaard en UWA

    Ik wil graag een polarisatiefilter aanschaffen voor mijn standaard zoom (sigma 17-50...77mm filtermaat) die ik in de toekomst ook op een UWA lens kan gebruiken. Aangezien de meeste UWA's die ik interessant vind ook 77mm filtermaat hebben, leekt het mij wel nuttig om nu al een extra dunne (slim) polafilter te kopen.

    Zijn er nog nadelen aan de slim filters?
    Ik begrijp dat standaard lensdoppen hier niet op kunnen...
    Is het bijvoorbeeld een gepriegel om aan het filter te draaien? of valt dit wel mee?

    Kan iemand mij nog overtuigen om wel of geen gecoate versie te kopen...is dit alleen marketing? of heeft het echt een meerwaarde?

    alvast bedankt
    Canon EOS 500D / 17-50 f2.8 OS HSM / EF 70-200 f4 IS / EF 50 f1.8 II
    Canon powershot s120

  • #2
    Re: Polafilter voor standaard en UWA

    Oorspronkelijk geplaatst door Fritzer Bekijk bericht
    Ik wil graag een polarisatiefilter aanschaffen voor mijn standaard zoom (sigma 17-50...77mm filtermaat) die ik in de toekomst ook op een UWA lens kan gebruiken. Aangezien de meeste UWA's die ik interessant vind ook 77mm filtermaat hebben, leekt het mij wel nuttig om nu al een extra dunne (slim) polafilter te kopen.

    Zijn er nog nadelen aan de slim filters?
    Ik begrijp dat standaard lensdoppen hier niet op kunnen...
    Is het bijvoorbeeld een gepriegel om aan het filter te draaien? of valt dit wel mee?

    Kan iemand mij nog overtuigen om wel of geen gecoate versie te kopen...is dit alleen marketing? of heeft het echt een meerwaarde?

    alvast bedankt
    Draaien aan een slim filter is geen probleem al is de buitenrand wat smaller dan bij een normaal filter. De coatings hebben meer dan één doel. Ze helpen reflecties verminderen...maken het filter krasbestendiger...er zijn coatings die zelfs beter water en vuil afstoten waardoor reinigen makkelijker gaat. De Hoya Pro 1 Digital Circular Polarizer is een slim filter wat je toelaat om lensdop rechtstreeks erop te klikken.....ik denkt dat deze laatste één van de enige slim filters op de markt zijn die dat toelaten.
    Last edited by RUPSELKOPKE; 27 oktober 2011, 12:28.
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

    Comment


    • #3
      Re: Polafilter voor standaard en UWA

      Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
      Draaien aan een slim filter is geen probleem al is de buitenrand wat smaller dan bij een normaal filter. De coatings hebben meer dan één doel. Ze helpen reflecties verminderen...maken het filter krasbestendiger...er zijn coatings die zelfs beter water en vuil afstoten waardoor reinigen makkelijker gaat. De Hoya Pro 1 Digital Circular Polarizer is een slim filter wat je toelaat om lensdop rechtstreeks erop te klikken.....ik denkt dat deze laatste één van de enige slim filters op de markt zijn die dat toelaten.
      Ik heb zo'n slim-line Hoya CP filter. De lensdop kan erop maar valt er ook makkelijk weer af . Verder vind ik dat slimline ontwerp vooral lastig: lastig om de filter vast of los te schroeven (er is weing "pak" aan), en in gebruik is de draairing nogal dunnetjes. Als ik ooit nog een 77mm CP filter koop, zal het toch geen slim-line meer zijn.
      David Leemans
      Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

      Comment


      • #4
        Re: Polafilter voor standaard en UWA

        Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
        Ik heb zo'n slim-line Hoya CP filter. De lensdop kan erop maar valt er ook makkelijk weer af . Verder vind ik dat slimline ontwerp vooral lastig: lastig om de filter vast of los te schroeven (er is weing "pak" aan), en in gebruik is de draairing nogal dunnetjes. Als ik ooit nog een 77mm CP filter koop, zal het toch geen slim-line meer zijn.
        De grip op zo'n slimline modelletje is inderdaad een stuk minder. Zit een filter vast, dan is het in sommige gevallen een hoop gehannes om dat ding er weer af te krijgen. Ik gebruik zelf een Hoya HD 77 mm pola, werkt goed, maar is niet altijd even lekker vast te pakken.
        Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

        Comment


        • #5
          Re: Polafilter voor standaard en UWA

          Op een Sigma 10-20(var diafrag) kon ik een normale Hoya pro gebruiken en met B+W moest ik een slim hebben.

          Ik zou niet te veel alten afwegen van de UWA, want het effect verloopt nogal door het beeld vanwege de grote hoek. Ik heb hem enkele keren gebruikt op mijn Sigma, omdat ik hem had.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Polafilter voor standaard en UWA

            Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
            Ik heb zo'n slim-line Hoya CP filter. De lensdop kan erop maar valt er ook makkelijk weer af . Verder vind ik dat slimline ontwerp vooral lastig: lastig om de filter vast of los te schroeven (er is weing "pak" aan), en in gebruik is de draairing nogal dunnetjes. Als ik ooit nog een 77mm CP filter koop, zal het toch geen slim-line meer zijn.
            Ik heb zelf geen Hoya pol filter...maar ik dacht dat er twee versies slim filters waren in hun assortiment....5 mm en de hele dunne 3 mm filters. Is het misschien de 3 mm versie die je hebt??
            De B+W slim versie die ik gebruik is ergens iets van 4mm dik...maar de originele lensdop past hier niet meer op , en de bijgeleverde cap van B+W zelf valt er gemakkelijk af.
            Last edited by RUPSELKOPKE; 27 oktober 2011, 15:41.
            Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
            http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

            Comment


            • #7
              Re: Polafilter voor standaard en UWA

              Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
              Ik heb zelf geen Hoya pol filter...maar ik dacht dat er twee versies slim filters waren in hun assortiment....5 mm en de hele dunne 3 mm filters. Is het misschien de 3 mm versie die je hebt??
              Dat moet ik vanavond es nakijken.
              David Leemans
              Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

              Comment


              • #8
                Re: Polafilter voor standaard en UWA

                bedankt voor al jullie reacties...

                die hoya filters zijn toch iets meer betaalbaar dan b+w
                voor zover ik kan vinden zijn er van Hoya 3 soorten:
                -regular
                -pro
                -HD

                Als ik jullie goed begrijp is een pola niet zo handig bij een UWA? of is dat alleen bij extreem UWA? Is er een brandpuntsafstand vanaf waar pola niet meer werkt? ik dacht dat dat juist het idee was van een slim filter...dat je die ook op UWA kon gebruiken...
                Canon EOS 500D / 17-50 f2.8 OS HSM / EF 70-200 f4 IS / EF 50 f1.8 II
                Canon powershot s120

                Comment


                • #9
                  Re: Polafilter voor standaard en UWA

                  Idee van een slimfilter is dat je geen vignetering hebt of het effect het juiste is een andere zaak.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Polafilter voor standaard en UWA

                    Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                    Dat moet ik vanavond es nakijken.
                    De draairing is inderdaad zo'n 3 mm. Eigenlijk valt dat nog mee.
                    Maar het is vooral het vaste stuk van de filter, daar waar je het filter vastneemt om te schroeven, dat extreem smal is, hooguit 1 mm.
                    David Leemans
                    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                    Comment


                    • #11
                      Re: Polafilter voor standaard en UWA

                      Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                      De draairing is inderdaad zo'n 3 mm. Eigenlijk valt dat nog mee.
                      Maar het is vooral het vaste stuk van de filter, daar waar je het filter vastneemt om te schroeven, dat extreem smal is, hooguit 1 mm.
                      Zo'n smalle rand kan inderdaad wel problemen geven wanneer je het filter er net wat te vast opgeschroefd hebt.De ring die het dichtst bij je objectief zit zou eigenlijk beter net wat groter van diameter mogen zijn en geribbeld. Losjes opschroeven is het enige wat je kunt doen.
                      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Polafilter voor standaard en UWA

                        Zijn er nog mensen die ervaring hebben met de Hoya pro (119 euro) en HD (124 euro) of de B+W MRC (129 euro) filters? enig verschil? ...en even voor de zekerheid...zijn deze bruikbaar over het hele bereik van mijn 17-50? of moet ik dan toch echt een slim filter hebben????
                        Ik ga toch maar voor een van deze drie.
                        Een slim filter is met toch wat te duur, zeker aangezien ik hem zou kopen voor een lens die ik nog niet heb .
                        En nog tips voor een internetwinkel? ik heb nu gezocht bij cameranu.
                        Last edited by Fritzer; 28 oktober 2011, 18:33.
                        Canon EOS 500D / 17-50 f2.8 OS HSM / EF 70-200 f4 IS / EF 50 f1.8 II
                        Canon powershot s120

                        Comment


                        • #13
                          Re: Polafilter voor standaard en UWA

                          Ik heb sinds Augustus een Hoya 82mm HD Circulair Polarisatie filter voor op m'n 16-35II. Ik heb speciaal voor deze gekozen omdat het filter een slag dunner is dan de (veel duurdere en nogal dikkere) B+W pola en er kan dan zonder vignettering een filterhouder op (in tegenstelling tot de slimfilters die geen schroefdraad hebben). Echter, de bouwkwaliteit van dit filter is zo abominabel dat je hem zonder al te veel kracht van elkaar losdraait... Dan valt je filter met ringveer in 2 stukken. Als je het trucje doorhebt, draai je hem zo weer inelkaar maar in het veld is dit niet te doen. Waarschijnlijk heb ik een slecht exemplaar getroffen (ik mag hem niet inruilen bij de winkel want ze beweren dat dit komt door het te vast aandraaien e.d.) maar de volgende keer ga ik gewoon weer voor een B+W. Dan maar wat meer betalen voor degelijke kwaliteit (ik gebruik de 77mm alweer zo'n 3 jr zonder enig probleem) Wat betreft kwaliteit heb ik in bepaalde omstandigheden wel last van banding/vlekken (op 16mm met een 1d3) maar heb de Hoya te weinig gebruikt om eigenlijk echt tot een goed oordeel te komen.

                          Grtn, Michael

                          Comment


                          • #14
                            Re: Polafilter voor standaard en UWA

                            Oorspronkelijk geplaatst door Fritzer Bekijk bericht
                            Zijn er nog mensen die ervaring hebben met de Hoya pro (119 euro) en HD (124 euro) of de B+W MRC (129 euro) filters? enig verschil? ...en even voor de zekerheid...zijn deze bruikbaar over het hele bereik van mijn 17-50? of moet ik dan toch echt een slim filter hebben????
                            Ik ga toch maar voor een van deze drie.
                            Een slim filter is met toch wat te duur, zeker aangezien ik hem zou kopen voor een lens die ik nog niet heb .
                            En nog tips voor een internetwinkel? ik heb nu gezocht bij cameranu.
                            17mm op een crop camera is ongveer 28mm op FF. Dan heb je vziw geen slim filter nodig.
                            David Leemans
                            Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                            Comment


                            • #15
                              Re: Polafilter voor standaard en UWA

                              Oorspronkelijk geplaatst door michaelbacteria Bekijk bericht
                              Ik heb sinds Augustus een Hoya 82mm HD Circulair Polarisatie filter voor op m'n 16-35II. Ik heb speciaal voor deze gekozen omdat het filter een slag dunner is dan de (veel duurdere en nogal dikkere) B+W pola en er kan dan zonder vignettering een filterhouder op (in tegenstelling tot de slimfilters die geen schroefdraad hebben). Echter, de bouwkwaliteit van dit filter is zo abominabel dat je hem zonder al te veel kracht van elkaar losdraait... Dan valt je filter met ringveer in 2 stukken. Als je het trucje doorhebt, draai je hem zo weer inelkaar maar in het veld is dit niet te doen. Waarschijnlijk heb ik een slecht exemplaar getroffen (ik mag hem niet inruilen bij de winkel want ze beweren dat dit komt door het te vast aandraaien e.d.) maar de volgende keer ga ik gewoon weer voor een B+W. Dan maar wat meer betalen voor degelijke kwaliteit (ik gebruik de 77mm alweer zo'n 3 jr zonder enig probleem) Wat betreft kwaliteit heb ik in bepaalde omstandigheden wel last van banding/vlekken (op 16mm met een 1d3) maar heb de Hoya te weinig gebruikt om eigenlijk echt tot een goed oordeel te komen.

                              Grtn, Michael
                              Hmmm...nou maak je het me toch weer moeilijk, want ik had zelf ook het idee dat die Hoya HD een mooie keus was...idd dunner en ook wat meer licht doorlatend volgens mij. Nog meer teleurgestelde gebruikers van de Hoya HD? of een van de andere 3 die ik noem?
                              Canon EOS 500D / 17-50 f2.8 OS HSM / EF 70-200 f4 IS / EF 50 f1.8 II
                              Canon powershot s120

                              Comment

                              Working...
                              X