Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

580 EX - kapot?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 580 EX - kapot?

Beste medefotografen,

Ik heb het volgende voor: ik was laatst een dansvoorstelling aan het fotograferen toen ineens mijn flitser het niet meer deed. Ik dacht dat het aan de batterijen lag, maar toen ik die eruit haalde, waren ze kokend heet. Sindsdien kan ik hem nog instellen als vanouds - het LCD-scherm toont alle normale meldingen, maar flitsen doet hij niet meer. Ik vrees dus dat de lamp kapot zal zijn.

Wat zijn mijn opties? Kan daar een nieuwe lamp in, of kan ik dan evengoed een nieuwe flitser gaan halen?

Alvast bedankt voor deskundige feedback!
    ______
    www.vue.photo

Re: 580 EX - kapot?

In principe kan je alles laten repareren. Maar het zou best zijn dat je vooraf weet hoe duur die herstelling is, want soms komt die kostprijs vrij dicht in de buurt van een nieuwe.

Waarschijnlijk is het de flitscondensator die in kortsluiting ligt, maar daardoor kunnen er nog andere onderdeeltjes doorgebrand zijn.

Ik ken iemand die hetzelfde heeft voorgehad met een 430 EX, ik had hem net een setje accu's geleend en die waren ook te heet om vast te nemen. Maar die flitser gaf wel een flinke knal toen die het opgaf.
    Die flitser was nog in garantie, over de kostprijs van zo'n herstelling kan ik dus ook niet meer vertellen...
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Die knal wijst op een (electrolytische) condensator die uit zijn dak gegaan is

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Zahra Bekijk bericht
        Die knal wijst op een (electrolytische) condensator die uit zijn dak gegaan is
        Ik heb al een paar keer gezien dat een startcondensator van een enkelfasige koelcompressor uit elkaar knalt, als dat gebeurt binnen in de flitser, dan zit er zoveel rotzooi (papier en aluminiumsnippers gedrenkt in olie) in de flitser dat geen enkele technieker het nog ziet zitten om daaraan te beginnen. (Waarschijnlijk hebben ze toen gewoon een nieuwe flitser geleverd.)
        Maar zo'n startcondensator is wel wat groter dan de condensators in een flitser.

De flitser van de topicstarter heeft niet geknald, die heeft het gewoon opgegeven.
        Zo'n flitsbuisje gaat heel lang mee, en ik weet niet of het er op het einde van de levensduur plots mee stopt, of dat het geleidelijk in sterkte vermindert.
        Tot nu toe heb ik nog geen flitser versleten (ik gebruik die liefst zo weinig mogelijk).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Inderdaad, bij de TS geen knal. Kan nog evengoed de condensator zijn, ze gaan niet allemaal even luidruchtig.
          Maar in dit geval wijst er niks naar de condensator specifiek, alhoewel dat door het onlaadprincipe deze
          component het wel erg te verduren krijgt. Als een electrolytische condensator uiteenspat is het wel
          uitkijken, er kunnen schadelijke stoffen vrijkomen. Indien geen professionele herstelling overwogen
          wordt kan de flitser wel eens opgemaakt worden, het kan om een probleem gaan dat met een kritische blik
          vstgesteld kan worden, zoals bijvoorbeeld een gebroken soldering.

Comment

Inderdaad geen knal, en geen zichtbare rotzooi voor zover ik kan zien, zelfs geen verkleuring.
            Ik heb die flitser een jaar of drie geleden via BD gekocht, en die was niet of nauwelijks gebruikt tot dan, dus ik vermoed dat het echt brute pech is. Ik gebruikte hem wel veel eerlijk gezegd. Nu die kapot is, overweeg ik om een lichte studioset te kopen. Ik fotografeer veel dansvoorstellingen en dergelijke, dus ik denk dat meerdere flitsers en/of softboxen de resultaten nog verder kunnen verbeteren.

Als iemand het ziet zitten om uit interesse te proberen de flitser te herstellen, dan mag die dat altijd proberen. Een professionele herstelling loont hoogstwaarschijnlijk niet de moeite.
            ______
            www.vue.photo

Comment

Ik wil er altijd wel eens een blik op werpen, maar er het halve land voor
              doorkruisen lijkt me (voor beiden) er een beetje over.
              Ik woon ten noorden van Antwerpen bij de grens met Nederland.

Comment

En als ik hem nu eens opstuur en ik betaal jouw kosten om het terug te sturen?
                Of eventueel als je in de buurt van Brussel zou werken of er wel eens komen?

Ik heb nog eens gekeken, en ik zie niks raars in de flitskop qua verkleuring of zo, en ook al de rest werkt naar behoren: flitskop verplaatst bij uittrekken groothoekreflector, en het motortje werkt ook bij het indrukken van 't knopke om de kop te draaien, enzovoort. Het enige is dat de lamp dus niet werkt.

Zou het enorm waarderen!

Oorspronkelijk geplaatst door Zahra Bekijk bericht
                Ik wil er altijd wel eens een blik op werpen, maar er het halve land voor
                doorkruisen lijkt me (voor beiden) er een beetje over.
                Ik woon ten noorden van Antwerpen bij de grens met Nederland.
                ______
                www.vue.photo

Comment

Working...
                X