Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bouwlamp als softbox

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bouwlamp als softbox

    Er wordt veel gesproken over een goedkoper alternatief voor een softbox, namelijk een bouwlamp en bv een stuk douchegordijn als difusor.

    Maar een echte softbox flist toch ook mee, terwijl een bouwlamp dat niet kan. Wat is dan het nut van een meeflitsende softbox?

  • #2
    Re: Bouwlamp als softbox

    Begrijp de vraag niet.

    Een softbox is een lichtmodifier zoals een paraplu er ook een is. Nu een bouwlamp zou ik niet in een softbox steken #fireinthehouse
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: Bouwlamp als softbox

      Zou ik ook niet doen en dat bedoel ik ook niet. Maar veel mensen gebruiken ipv een softbox een gewone bouwlamp, en daar hangen ze een witte doek voor, op 20cm afstand. Maar een bouwlamp kan toch niet meeflitsen, zoals een softbox dat wel doet? Dus waarom gebruikt men dan telkens die bouwlamp?

      Comment


      • #4
        Re: Bouwlamp als softbox

        Oorspronkelijk geplaatst door kleintje Bekijk bericht
        Zou ik ook niet doen en dat bedoel ik ook niet. Maar veel mensen gebruiken ipv een softbox een gewone bouwlamp, en daar hangen ze een witte doek voor, op 20cm afstand. Maar een bouwlamp kan toch niet meeflitsen, zoals een softbox dat wel doet? Dus waarom gebruikt men dan telkens die bouwlamp?
        Als goedkoop alternatief.
        Een studioflitser met softbox kunje in stellen hoe hard geflitst wordt, dat kun je dan weer met een bouwlamp niet
        Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
        Our English website: www.kaichitravel.com
        Breng eens een bezoekje aan Siberie!

        Comment


        • #5
          Re: Bouwlamp als softbox

          Oorspronkelijk geplaatst door kleintje Bekijk bericht
          Er wordt veel gesproken over een goedkoper alternatief voor een softbox, namelijk een bouwlamp en bv een stuk douchegordijn als difusor.

          Maar een echte softbox flist toch ook mee, terwijl een bouwlamp dat niet kan. Wat is dan het nut van een meeflitsende softbox?
          licht moet ook niet flitsen, het moet er gewoon zijn. Een softbox, flitsend of niet, zorgt gewoon voor zacht licht aangezien de lichtbron dan zo groot is dat ze de schaduwen die ze zelf veroorzaakt invult.
          The Knight That Says Ni...kon

          Comment


          • #6
            Re: Bouwlamp als softbox

            Een 500W halogeen bouwlamp geeft eigenlijk niet zoveel licht en met een douchegordijn ervoor gaat het licht nog minder zijn.
            Het douchegordijn gaat ervoor zorgen dat het licht oppervlak groter wordt en je daardoor een zachter licht krijgt.
            Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

            Comment


            • #7
              Re: Bouwlamp als softbox

              Een 500W halogeenlamp geeft vooral erg veel warmte af, als je die te dicht bij brandbare materialen (gordijn) zet, dan zou het wel eens kunnen dat je na een tijdje foto's maakt met verminderd contrast omdat de kamer vol rook hangt.
              Het licht wordt dan vanzelf wel zachter.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Bouwlamp als softbox

                Oorspronkelijk geplaatst door kleintje Bekijk bericht
                Maar veel mensen gebruiken ipv een softbox een gewone bouwlamp
                dat denk ik niet... denk dat je de bouwlamp gebruikers hier op 1 hand kan tellen... velen hebben het geprobeerd... maar zijn er van afgestapt wegens: ontoereikend licht... groot verbruik... warmte ontwikkeling... moeilijke kleur temperatuur... Niet regelbaar... moeilijk om modifiers toe te passen... modellen knijpen de ogen dicht...
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment


                • #9
                  Re: Bouwlamp als softbox

                  Van een klasgenoot kreeg ik deze links doorgestuurd, over hoe je met weinig middelen toch creatief kunt zijn.

                  Steenokkerzeel (Studio), BELGIUM (February 2011)In my search to find my own "voice" in studio photography, I started experimenting with (cheap) continuous li...



                  Je hebt dan wel continue licht, maar je ziet wel op voorhand wat het resultaat gaat zijn

                  Nu, die bouwlamp had ik sowieso nodig.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bouwlamp als softbox

                    Oorspronkelijk geplaatst door kleintje Bekijk bericht
                    Van een klasgenoot kreeg ik deze links doorgestuurd, over hoe je met weinig middelen toch creatief kunt zijn.

                    Steenokkerzeel (Studio), BELGIUM (February 2011)In my search to find my own "voice" in studio photography, I started experimenting with (cheap) continuous li...



                    Je hebt dan wel continue licht, maar je ziet wel op voorhand wat het resultaat gaat zijn

                    Nu, die bouwlamp had ik sowieso nodig.
                    Dat filmpje kennen we allemaal
                    Bert gebruikt daar 2 halogeenlampen (2 x 350 watt) en moet nog zijn camera op statief zetten omdat hij nog steeds met lange sluitertijd moet werken (1/10 bij iso 200 en F/2.8).
                    Dat betekend dat je model wel héél stil moet blijven zitten wil je scherpe foto's hebben.

                    Een gewone reportageflitser geeft véél meer en consistenter licht dan een bouwlamp.
                    Last edited by zunoel; 14 oktober 2011, 11:57.
                    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bouwlamp als softbox

                      Weet je: probeer het en laat je bevindingen weten
                      Heb je een statief voor de bouwlamp?
                      Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bouwlamp als softbox

                        Een bouwlamp wordt veel te warm, pas op dat ge het kot niet in de fik steekt!

                        Comment

                        Working...
                        X