Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

accesoires sensorreiniging

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• accesoires sensorreiniging

hallo,

eerst en vooral, ik heb het zo lang mogelijk proberen uit te stellen, maar nu is de tijd echt wel gekomen om m'n sensor te reinigen.

dit is nieuw voor mij dus heb er totaal geen ervaring mee.
    mijn plan was om een blaaspeertje te kopen, en hopen dat dit voldoende is.

moest dit echter niet zo zijn, welk accesoire raden jullie dan aan om de sensor te reinigen(liefst op een veilige, makkelijke manier)

(heb hier al dingen gelezen over de scotch-methode, maar zou dit liever als 'last resort' gebruiken)

mvg

Re: accesoires sensorreiniging

Oorspronkelijk geplaatst door c123 Bekijk bericht
    .......(liefst op een veilige, makkelijke manier)
    dan zou ik het laten doen en niet zelf gaan prutsen.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Naast een blaaspeertje (eerstelijnszorg!), heb ik een VisibleDust Arctic Butterfly.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Delkin_sensor_reiniging, werkt prima
        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
        Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

ik heb hier ooit een zeer goed uitgelegd draadje gelezen van één van onze BD-ers, over hoe en met wat je de sensor kan reinigen, maar ik vind het niet meer terug is er iemand die dit nog weet?
          Als je dat gezezen hebt weet je prcies wat er allemaal aan te pas komt!
          Canon 60D, Canon Rebel XT,wat geslepen glas, een driepikkel en een hoop dromen....

Comment

heel simpel.
            Eerst zorgen voor een volle batterij. Daarna via menu camera spiegel naar omhoog laten gaan voor reiniging.
            Haal van deze sensorreinigingsstaafjes (34 €). Maak deze vochtig met een busje "Eclipse" (sensorreiniging 15€).
            Er zullen wel goedkoper alternatieven zijn, maar ik hou vast aan deze.

Ga van links naar rechts over de sensor met zo een staafje. Eénmalig. Plaats je objectief en maak een testfoto.
            Testfoto doe ik door voor de lens een blad te bewegen. Instellingen fototoestel, manueel, geen af, 3 seconden opening, diafragma op 11.
            Daarna bekijk ik de foto op donkere plekken. Herhaal dit tot alle donkere plekken weg zijn.

Een blaaspeertje is soms voldoende, maar meestal niet.

Mijn sensor reinig ik voor elke belangrijke opdracht. Als je foto's maakt op diafragma 2.8 zie je die stofjes vrijwel nooit. Maak je foto's met een kleinere diafragma, is de kans groter dat je ze ziet.
            http://johnnyfotografie.wordpress.com/

Comment

om droog te reinigen spreekt de arctic butterfly mij momenteel het meest aan, blijkbaar veel goede ervaringen, en simpel in gebruik...
              om nat te reinigen lijken de sensor swabs+eclipse de beste en betrouwbaarste oplossing(maar wel een van de duurdere)

vraag aan jullie, is het ook aan te raden zo'n blaaspeertje te kopen, of heb je aan de butterfly genoeg?
              Last edited by c123; 5 oktober 2011, 14:52.

Comment

waar in welke winkel doen ze de sensor reiniging meteen?
                heb bestek van studio73 , prijs 75€ en 6 weken toestel weg, moet
                opgestuurd worden naar canon.
                SoNy NeX3-n

Comment

Informeer 'ns bij Fotokonijnenberg. Alweer een tijdje geleden dat ik daar geweest ben, maar ik meen te weten dat men daar sensorreiniging terplaaatse uitvoert.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

thx heb ik juist gedaan se, ff afwachten
                    SoNy NeX3-n

Comment

Bij Fotokonijnenberg reinigen ze de sensor niet direct op de drukke dagen van de week.
                      In deze periode kan je inderdaad best vooraf vragen wanneer je mag langskomen om de sensor van je camera te laten reinigen.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

Comment

Als het 6 weken en 75 euro per keer zou kosten was ik de afgelopen 8 jaar al 10 jaar een camera kwijt geweest.
                        Intussen hebben de inmiddels verbruikte rolletjes Scotch tape t.w.v. 10 euro mij intussen al zo ongeveer 6.500 uitgespaard?

Oorspronkelijk geplaatst door c123 Bekijk bericht
                        hallo,

eerst en vooral, ik heb het zo lang mogelijk proberen uit te stellen, maar nu is de tijd echt wel gekomen om m'n sensor te reinigen.

dit is nieuw voor mij dus heb er totaal geen ervaring mee.
                        mijn plan was om een blaaspeertje te kopen, en hopen dat dit voldoende is.

moest dit echter niet zo zijn, welk accesoire raden jullie dan aan om de sensor te reinigen(liefst op een veilige, makkelijke manier)

(heb hier al dingen gelezen over de scotch-methode, maar zou dit liever als 'last resort' gebruiken)

mvg
                        Sony en Olympus
                        Fotoseries

Comment

idd bij konijnenberg is het een 21€, elke dag van de week , behalve zaterdag,
                          duurt ongeveer een 15min
                          SoNy NeX3-n

Comment

Ga vooral NIET naar Konijnenberg.
                            Heb er een goeie maand mijn sensor laten reinigen en mijn toestel vuiler teruggekregen.
                            Totaal weggesmeten geld.

Ok, je kan altijd achteraf gaan klagen, maar als je zoals ik ver moet rijden, dan rijd je alleen aan brandstof al meer op en mag je eventueel nog eens teruggaan als ze het niet direct kunnen doen, zoals bij mij het geval was. Dan betaal ik liever wat meer, met deftig resultaat en ergens in de buurt.

Intussen ook al op een aantal plaatsen geďnformeerd, maar nog geen gevonden waar ze een redelijke prijs hebben en vooral je je toestel niet wekenlang kwijt bent.

Ik overweeg om het dan toch maar zelf te doen, dus als iemand dat draadje weet staan waar RichKE het over heeft, graag even linkje plaatsen want interessert me ook.

Mvg,
                            Ann
                            Sony Nex6 - Powerzoom 16-50mm - SEL18-200mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mouseketeer
                              Ga vooral NIET naar Konijnenberg.
                              Heb er een goeie maand mijn sensor laten reinigen en mijn toestel vuiler teruggekregen.
                              Totaal weggesmeten geld.

Ok, je kan altijd achteraf gaan klagen, maar als je zoals ik ver moet rijden, dan rijd je alleen aan brandstof al meer op en mag je eventueel nog eens teruggaan als ze het niet direct kunnen doen, zoals bij mij het geval was. Dan betaal ik liever wat meer, met deftig resultaat en ergens in de buurt.

Intussen ook al op een aantal plaatsen geďnformeerd, maar nog geen gevonden waar ze een redelijke prijs hebben en vooral je je toestel niet wekenlang kwijt bent.

Ik overweeg om het dan toch maar zelf te doen, dus als iemand dat draadje weet staan waar RichKE het over heeft, graag even linkje plaatsen want interessert me ook.

Mvg,
                              Ann
                              Ik had de mijne binnengebracht bij de lokale fotoboer om op te sturen naar een repair center, om sensor en camerahuis te laten reinigen. Zou het maximum 2 weken kwijt zijn. Het zijn er uiteindelijk ruim 7 geworden. En bij controle blijkt dat er niet alleen evenveel, maar ook nog eens DEZELFDE stofjes op de sensor zitten. Heb nu uiteindelijk, na nog eens weken zagen, de contactgegevens van het repair center gekregen. Ik ga het zelf uitzoeken. Volgens mij zijn ze, in hun enthousiasme om ook de spiegel en dakkantprisma te vervangen, gewoon vergeten om sensor en camerahuis te reinigen...

Pas dus ook maar op met opsturen naar repair centers...
                              Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Comment

Working...
                              X