Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro ringflits - gewicht . . .

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Macro ringflits - gewicht . . .

Enkele dagen geleden heb ik een Tokina 100mm macrolens besteld voor mijn Nikon.
    Nu vraag ik me af wat het effect van het gewicht van een ringflits, zoals de Metz 15Ms-1, is op het scherpstelmechanisme als de lens verticaal naar beneden wijst om bijvoorbeeld muntstukken te fotograferen.
    Ik ga eerst met andere belichtingstechnieken en/of off-camera flash experimenteren.
    Maar als ik toch een ringflits zou kopen, dan lijkt de Metz me wel interessant vanwege de prijs en de twee afzonderlijk instelbare flitsjes. (dus geen echte ringflits)
    Deze flits weegt echter 190 gram zonder de 2 AAA batterijen.
    Als je horizontaal of onder een niet te grote hoek werkt verwacht ik geen problemen.
    Als je echter verticaal gaat werken hangt er toch een behoorlijk gewicht aan een lens die bij het scherpstellen in- en uitschuift. (roteert niet)
    Heeft hier iemand ervaring mee ?
    Alvast bedankt voor jullie reacties.
    Luc
    Last edited by LucFT; 16 september 2011, 15:31.

Re: Macro ringflits - gewicht . . .

Enig zoekwerk op 't internet heeft me geleerd dat, zoals ik vermoedde, het gewicht niet aan te bevelen is op lenzen die uitschuiven bij het scherpstellen, zoals de Tokina en de Sigma 105. Manueel scherpstellen kan wel omdat je dan de motor niet belast.
    Vraag is of bij verticaal gebruik het beweegbare deel van de lens niet gaat kruipen.

Ik zal zien wat ik kan doen met off-camera flash, met of zonder bracket, naargelang de omstandigheden en/of andere lichtbronnen.

Een goedkoop lichtgewicht ringflitsje, met "commander unit" op de camera is natuurlijk ook een oplossing.

Nog iemand ideeën ??
    Luc
    Last edited by LucFT; 17 september 2011, 12:52. Reden: correctie ivm opmerking Superbamboe

Comment

Bij handmatigscherp stellen heb je tottaal geeen weerstand en zal de lens altijd uitzakken als je die los laat.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LucFT Bekijk bericht
        Enig zoekwerk op 't internet heeft me geleerd dat, zoals ik vermoedde, het gewicht niet aan te bevelen is op lenzen die uitschuiven bij het scherpstellen, zoals de Tokina en de Sigma 105 en 150. Manueel scherpstellen kan wel omdat je dan de motor niet belast.
        Vraag is of bij verticaal gebruik het beweegbare deel van de lens niet gaat kruipen.

Luc
        De Sigma 150mm macro schuift niet uit bij scherpstellen, dat gebeurt intern.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Superbamboe Bekijk bericht
          De Sigma 150mm macro schuift niet uit bij scherpstellen, dat gebeurt intern.
          Sorry, rechtgezet.
          Ik heb je website gezien. Indrukwekkend!
          Heb je nog tips of opmerkingen ivm mijn vraag?
          Alvast bedankt.
          Luc

Comment

Ik heb deze macro ringflitser ook , maar mijn lens is een nikon 105 macro, die stelt intern scherp , dus geen last van .

Dat zijn eigenlijk dingen waar je bij aankoop van zulke lens niet stil bijstaat , maar nadien is het die euro's die je meer betaalt wel waard . Interne focus is gewoon goed bij gebruik voor macro fotografie . Je flitser blijft mooi stil hangen terwijl jij scherstelt .

Ik ben nog volop aan't oefenen , heb de flitser nog maar goei week , maar hij lijkt me wel ok
            2 body's en wat lenzen ..

older and wiser ... my arse

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LucFT Bekijk bericht
              Sorry, rechtgezet.

Heb je nog tips of opmerkingen ivm mijn vraag?
              Alvast bedankt.
              Luc
              Ja, gebruik liever geen ringflitser. Die flitsen alle diepte weg waardoor je foto's te vlak en doods worden. Ik zelf flits zeer weinig en als ik flits doe ik dat met 2 SB600's die ik op een bracket gemonteerd heb.

Comment

Er bestaan ook soort van hulpstukken die je voor een gewone opsteekflitser zet. Deze buigen het licht om in een ring om het objectief. Het probleem van het genoemde gewicht e.d. speelt dan niet. Tevens veel goedkoper!
                Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Superbamboe Bekijk bericht
                  Ja, gebruik liever geen ringflitser. Die flitsen alle diepte weg waardoor je foto's te vlak en doods worden. Ik zelf flits zeer weinig en als ik flits doe ik dat met 2 SB600's die ik op een bracket gemonteerd heb.
                  Ik ben het volkomen met je eens. Daarom ging mijn voorkeur ook uit naar de Metz. Dat is eigenlijk geen echte ringflitser. Volgens wat ik gelezen heb kan je beide flitsbuisjes afzonderlijk regelen qua kracht en ook nog een beetje richten. Ik heb zo al eens een bracket-achtige constructie gemaakt om met 2 flitsen te werken. Dat lukte wel, maar erg handelbaar was het niet. Ik wacht gewoon even tot ik mijn lens heb en zie dan wat ik met het materiaal dat ik reeds heb kan doen. Bedankt om te reageren.

Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
                  Er bestaan ook soort van hulpstukken die je voor een gewone opsteekflitser zet. Deze buigen het licht om in een ring om het objectief. Het probleem van het genoemde gewicht e.d. speelt dan niet. Tevens veel goedkoper!
                  Ik heb die dingen al gezien en zelf zoiets in mekaar geknutseld om eens te zien wat het doet. En ja, het werkt, maar je kan er niet erg creatief mee zijn als je ongelijk wilt belichten. Mijn constructie was los te gebruiken. De verkochte modellen, op de Orbis na, zitten in principe op je flits en deze laatste staat dan -meestal- op je camera. Voor portretfotografie met een niet te lange lens zie ik dat wel lukken. Als je echter een langere lens gebruikt, dan vrees ik, zeker voor onderwerpen dichtbij, dat er wel eens lastige schaduwen zouden kunnen verschijnen. Toch bedankt voor de tip en om even mee te denken.

Oorspronkelijk geplaatst door am-staff Bekijk bericht
                  Ik heb deze macro ringflitser ook , maar mijn lens is een nikon 105 macro, die stelt intern scherp , dus geen last van .

Dat zijn eigenlijk dingen waar je bij aankoop van zulke lens niet stil bijstaat , maar nadien is het die euro's die je meer betaalt wel waard . Interne focus is gewoon goed bij gebruik voor macro fotografie . Je flitser blijft mooi stil hangen terwijl jij scherstelt .

Ik ben nog volop aan't oefenen , heb de flitser nog maar goei week , maar hij lijkt me wel ok
                  Mijn portemonnee heeft er anders over beslist. Ik wens je in ieder geval veel succes en plezier met je lens/flits combo.

Als ik iemand vergeten ben, ook bedankt voor je antwoord!
                  Luc

Comment

Een MicroNikkor AFD 105mm en een Tamron 90mm AF SP Macro lens zakken statisch niet uit met de Metz 15MS-1.
                    Ik weet niet hoe dit tijdens een sessie blijft (door de bewegingen van de spiegel) waarbij je meerdere foto's achter elkaar maakt zonder opnieuw scherp te stellen.

In het ergste geval zou je met een stukje plakband de scherpstellling kunnen fixeren.

Groet Hans.

Comment

Working...
                    X