Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Polarisatie filters

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Polarisatie filters

Besten,

Ik heb nood aan een nieuwe polarisatiefilter (49mm draad).

Het is voor op reis te gaan en vroeg me een paar zaken af.

Ik twijfel tussen een 3tal filters:

Een hoya regular voor +- 30 euro
    Een Heliopan Slim voor +-70 euro
    een rodenstock HR voor +- 80 euro

Nu de laatste twee hebben een multi-coating tegen vuil, etc.
    De laatste heeft versterkt glas dat volgens de reclames "onbreekbaar" zou moeten zijn (hoewel ik dit sterk betwijfel).

Het gaat mij vooral om de beeldkwaliteit, zou deze hetzelfde zijn tussen de filter van 30 euro en 70-80 euro.
    Of toch voor één van de laatste twee gaan?

Groeten,

Christophe.
    Canon 550D - DZ Kitlenzen

Re: Polarisatie filters

Heb een paar weken geleden reeds dit geschreven :

Ik heb de Hoya CPL HD en heel tevreden over. Laat meer licht door, beschermd door verschillende coatings, sterker glas....
    Staan zelfs filmpjes op Youtube waar ze met dit filter hard op een tafelrand slaan...... maar dat ga ik toch niet proberen hoor

Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.

En hier kun je er alles over lezen :

PS Mijn zoon heeft er eens wat foto's mee gemaakt en hij vindt het 'toveren' wat je ermee kunt.... Ik was heel sceptisch over polarisatiefilters, maar heb mijn mening moeten herzien.

Heb ook een exemplaar van de veel duurdere B+W (is ondertussen terug verpatst, en ik zie/zag geen verschil bij identieke foto's waar ik eerst de dure B+W op schroefde, en nadien de Hoya.....
    Over Heliopan en/of Rodenstock kan ik je helaas niks vertellen.

Groetjes

Comment

ja in die reeks is er geen 49mm editie.

Comment

en ik vind eigenlijk het meer licht doorlaten zelf een beetje overbodig, ik gebruik de polarisatie filter namelijk niet in het donker en voor landschapsfotografie maakt dat ook niet zoveel uit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door christophehoboken Bekijk bericht
          en ik vind eigenlijk het meer licht doorlaten zelf een beetje overbodig, ik gebruik de polarisatie filter namelijk niet in het donker en voor landschapsfotografie maakt dat ook niet zoveel uit.
          Is integendeel héél belangrijk. Heeft nul komma nul met donker te maken, natuurlijk gebruik je het niet in het donker. Een goed licht doorlatend polafilter doet wat het moet doen en laat toch voldoende licht door om een deftige sluitersnelheid te behouden bij lage isowaarde en dichtgeknepen diafragma. Waarom denk je dat veel merken er mee uitpakken dat hun pola filter nog zoveel licht doorlaat ?
          Groetjes

Comment

Ok thx voor het advies, dus misschien toch een iets duurder type nemen, in dit geval een rodenstock (al de andere vind ik niet in het 49mm formaat, of uit stock).

Zou ik ook nog magen vragen aan ieder, wat is beter voor je lens te beschermen, een goede uv filter (die tevens meer licht doorlaat) of een gewone protector filter?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door christophehoboken Bekijk bericht
              Ok thx voor het advies, dus misschien toch een iets duurder type nemen, in dit geval een rodenstock (al de andere vind ik niet in het 49mm formaat, of uit stock).

Zou ik ook nog magen vragen aan ieder, wat is beter voor je lens te beschermen, een goede uv filter (die tevens meer licht doorlaat) of een gewone protector filter?
              Ik heb voor mijn lenzen een UV filter, maar moet toegeven dat ik meer en meer zin heb om het er af te laten en gewoon de zonnekap als bescherming te beschouwen. Niet dat ik een verschil in kwaliteit zie op de foto's als ik wel of niet het UV filter gebruik. Ik maak echter nogal wat landschapfoto's en gebruik dan veel het pola filter. Ik gebruik echter nooit het pola filter bovenop de UV. Om al dat op- en afschroeven te vermijden denk ik er dus aan geen UV filter meer te gebruiken.... maar voorlopig zit het er nog op.

Groetjes

Comment

Working...
              X