Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Calibratie vraagje

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Calibratie vraagje

Er is al een thread over welk toestel om dit te doen. Mijn vraag is iets anders, ik heb er zelf té lang over zitten redeneren en nu kom ik er niet meer uit.

Stél dat ik een foto maak die qua belichting en kleuren correct is (dus mijn monitor goed gecalibreerd). Vervolgens neem ik die foto mee naar een andere PC die verkeerd gecalibreerd is nl. té licht en té geel. Hoe gaat mijn foto er dan uitzien op die monitor:
    te licht of te donker
    te veel of te weinig geel?

Re: Calibratie vraagje

Als jouw materiaal perfect gekalibreerd is, en de andere is te licht en te geel, dan zullen jouw foto's er op die monitor te licht en te geel uitzien.

De foto's die bewerkt zijn op die monitor die zullen op jouw monitor te donker zijn, en er zal te weinig geel inzitten (als ze er op die niet-gekalibreerde monitor perfect uitzien).
    Als je die foto's laat afdrukken bij een afdrukcentrale die perfect gekalibreerd is, dan worden de afdrukken ook te donker, met te weinig geel.

Een fout die heel wat mensen maken is dat hun monitor veel te licht staat, en dan schrikken ze ervan dat de afdrukken er altijd zo donker uitzien...
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DiEe Bekijk bericht
      té licht en té geel.
      Volgens mij heb je het antwoord al zelf gegeven.

Andersom, zoals BB het hierboven aangeeft, te donker en te weinig geel , te blauw dus.

PJW
      Last edited by pjw; 2 september 2011, 14:57.
      Nikon, Epson Stylus Pro 4900, Epson Perfection V750 Pro, X-Rite i1Publish Pro, www.pwf.be

Comment

Zal binnenkort kunnen controleren. Heb recent mijn scherm gecalibreerd (X-Rite I1 LT) en nu komt mijn monitor-beeld idd bijna perfect overeen met mijn afdrukken (die vroeger te donker waren).
        Zal zien wat het geeft als ik mijn foto's nog eens op de fotoclub projecteer. Daar waren ze vroeger ook altijd te donker. Zij calibreren met een Spider maar ik had gehoord dat deze altijd te licht en te geel calibreert. Vandaar de verwarring dat mijn fotos altijd maar donkerder waren, want dat verwacht je niet als de calibratie te licht zou zijn.

Alvast bedankt voor de reacties.

Comment

Working...
        X