Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een A3 printer: help mij een keuze maken

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Een A3 printer: help mij een keuze maken

Altijd gezegd "Ik druk nooit digitale foto's, wie ze wil krijgt ze op CD en doet er mee wat hij/zij er mee wil."
    Nu, in een fotoclub terecht gekomen, en ja, het begint toch te kriebelen als ik de resultaten zie.
    De beslissing om een A3 te kopen is genomen op basis van enkele overwegingen die hier nu niet tersprake komen.
    Dus kom niet af dat er heel goede A4 printers zijn, en dat die meer dan voldoen.
    Dat weet ik ook
    Ik heb besloten: een A3!
    Nu sta ik hier voor een moeilijke keuze tussen deze 3 printers:
    - Canon PIXMA Pro9000 Mark II
    - Epson Stylus Photo R2000
    - Epson Stylus Photo 1400

De volgorde waarin ik ze geplaatst heb speelt niet mee in mijn voorkeur.
    Prijs speelt in mindere mate een rol. (voor de aanschaf v/d printer)
    Ik wil vooral een printer die een zeer goede kwaliteit aflevert.
    Waar ik het eerder moeilijk mee heb is wat uiteindelijk een afdruk gaat kosten.
    en daarmee bedoel ik het papier: kwaliteit en soorten bv. bij Epson zie ik het bos niet meer door de bomen. Welk velletje voor welke soort print??
    Bij Canon kan ik kiezen uit "een aantal ondersteunde media van andere leveranciers, waaronder marktleiders als Hahnemuhle, Innova, Arches, Canson en Pictorico."
    (nog nooit van gehoord!, ik ben maar een leek hé) en waar vindt je dat allemaal?

Dan de cartridges, het is niet mijn bedoeling om met deze printer alle dagen afdrukken te maken.
    Gaan ze niet uitdrogen of aan kwaliteit verliezen als ik ze niet binnen een bepaalde tijdspanne verbruik?

Nog zoveel vragen... help!! .... iemand?
    Dirk

Re: Een A3 printer: help mij een keuze maken

Waarom niet meteen voor de beste kwaliteit gaan? Zeker als je afdrukken in een fotoclub beoordeeld gaan worden.

Zelf heb ik net mijn Epson R2400 vervangen door een R3000. Met de R2400 heb ik bijna 2 jaar een ciss gebruikt met dye inkt gebruikt (erg goed voor kleur, minder voor zwart wit). Toen ik dan terug naar de originele pigment cartridges overschakelde (die al meer dan een jaar in de schuif lagen, gebruikte en nieuwe) had ik geen enkel probleem die terug aan het werk te krijgen. De inhoud van deze cartridges is wel erg klein, wat vaak wisselen noodzaakt. Die van de R3000 hebben dubbel zo veel inhoud. De prijs per afdruk is niet echt goedkoop te noemen. Ik gebruik meestal Ilford galerie smooth gloss papier. Die fabrikant biedt gratis profielen aan (download) die erg goed werken. Dan hoef je zelf geen profielen te (laten) maken.

Comment

ik gebruik de canon pixma pro 9500 markII met pigmentinkten.
      Volgens de gebruiksaanwijzing zou je minstens om de twee weken iets moeten printen om problemen te voorkomen. Ik zelf ben in juni vier weken in vakantie geweest en na de vakantie kon ik gewoon verder printen zonder problemen, ze houden hun voorschriften dus wel aan de veilige kant.
      Wat kosten betreft die gaan bij mij voor een A3+ ergens tussen de vijf en de zes euro liggen waarvan twee euro voor het papier.
      Ik zie dat je in Mechelen woont, je mag altijd eens langskomen kijken maar misschien is het voor je makkelijker om eens af te spreken met iemand in de fotoclub.
      Albums
      Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
        tussen de vijf en de zes euro liggen waarvan twee euro voor het papier.
        Wow... Ik ben ook al een tijdje met dit dilemma bezig, maar dit klinkt toch duur hoor...

Een vergroting laten maken die groter is dan A3 kost ongeveer 4 euro bij Spector...

Comment

Het dilemma, zelf afdrukken heeft voordelen, ge moet nooit wachten en de kwaliteit kan gemakkelijk boven die van een normaal labo uitstijgen. Der zijn ook nadelen, zoals de investering, en dan de kostprijs per afdruk. En de oplage die je gaat maken, of die je denkt te maken die moet voldoende zijn, je koopt geen printer om stil te staan !

Koop je een redelijk dure printer, dan ga je normaal goedkoper afdrukken, kies je voor een amateurprinter dan hoef je minder te investeren, maar zit je met kleine inktpatronen die steeds duurder zijn in gebruik.

Je moet het eigenlijk zelf willen, en ook de moeite doen om het goed te doen, de behaalde resultaten zijn zeer goed, maar je moet niet op één Euro kijken.

Als je wil kan je is op bezoek komen, ik woon in Kontich en U woont in Mechelen dus niet echt ver hé. Ik werk zelf met een Epson Stylus Pro 3800, en print in kleur en zwart-wit voor deelname aan wedstrijden.

MVG, Jeff C.
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Ik heb zowel met de Epson 2880 als de 3000 gewerkt.
            Het grote voordeel van de 3000 is dat beide zwarten er in zitten, bij de 2880 moet je handmatig wisselen + langdurig inktspoelen.

De inktcatridges van de 3000 zijn groter maar ik kwam niet op lagere inktkosten uit.

Als je een prijskoper bent is het niet handig zelf te gaan printen.

Als je haast hebt en als je printen ziet als eindpunt van je creatieve proces dan wil je printen juist niet uitbesteden.
            Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

Comment

Ik zat een paar jaar terug ook met het zelfde dilema. Toen evt voor de duurdere A2 epson 3800 model gekozen vanwege de groter cartridges. Achteraf géén moment spijt van gehad. Het verschil in prijs had ik binnen een jaar terug verdiend door de lagere inktprijzen.

Wat print kosten betreft doe je het zelf niet om kosten te sparen, maar eerder voor de konstantheid, accuraatheid en tijdswinst.
              vriendelijke groeten, Helen
              Updated WWW.HELENICA.NL
              ---- DE INHOUD VAN EEN BEELD IS TOCH VAN GROTER BELANG DAN DE AANTAL PIXELS ----

Comment

De kogel is door de kerk.
                Het is de Canon Pixma Pro 9500 Mark II geworden.

Canon Pixma Pro 9500 Mark II - 4800 x 2400 dpi - € 598.95 in aanbieding (kost normaal € 698.95)
                Epson Stylus Photo R3000 - 5760 x 1440 dpi - € 699

De reden waarvoor ik voor de Canon gekozen heb is eigenlijk het verschil in dpi, en omdat ik gevoelsmatig net dat ietsje meer vertrouwen heb in Canon.
                Verder kan ik je vertellen dat deze 2 printers voor mij als leek allebei schitterende printers zijn en hun geld meer dan waard.
                Iets wat uit de reakties ook bij mij een belangrijke rol speelt is dat het niet echt gaat om de prijs van de afduk wel over de controle van het geheel ik druk af wanneer en hoe ik het wil.
                Beter of slechter ze zijn volgens mij aan elkaar gewaagd.
                In ieder geval, er staat hier een doos naar mij te blinken om geopend te worden. En dat is wat ik nu ga doen.

Bedankt aan iedereen.
                Groetjes,
                Dirk

Comment

Succes met je nieuwe printer.

MVG, Jeff C.
                  Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

ik hoop dat je er evenveel plezier gaat van hebben dan ik.
                    succes
                    Albums
                    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Comment

Working...
                    X