Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beste 35mm zwart/wit filmpjes

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Beste 35mm zwart/wit filmpjes

Hallo!
    Na een paar jaar digitaal te hebben geschoten wil ik nu ook eens analoog proberen. Ik heb een Minolta SR-T101 en een Yashicka Minister III maar gebruik eigenlijk alleen die Minolta. Ik ben nu op zoek naar goede zwart/filmpjes en wou eens weten wat volgens meer ervaren mensen de goede filmpjes zijn. Ik zie graag de foto's van Stefan Vanfleteren en ik weet dat die foto's alleen maar zo goed zijn door zijn ervaring etc... maar het is natuurlijk handig als ik al weet welke de betere zwart/wit filmpjes zijn zodat ik geen geld verspil aan foto's die sowieso een laag contrast gaan hebben of zo.
    Suggesties zijn welkom!!

mvg,
    Jelle
    www.nprowler.blogspot.com
    www.hvtphoto.blogspot.com

Re: Beste 35mm zwart/wit filmpjes

Met keuze fimpje ben je er nog niet. Het is een geheel van ontwikkelaar + film.

Ga je zelf ontwikkelen?

Ik had zelf goede resultaten met Tri X, ontwikkeld in Acu 1 en belciht bij 800 ISO.
    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

Comment

Iedere emulsie heeft zijn eigen eigenschappen. Daarbij heeft elke ontwikkelaar ook zijn eigen eigenschappen. Je hebt ook nog verschillende manieren van ontwikkelen. Zo krijg je een bijna oneindige reeks combinaties van hoe de resultaten er uiteindelijk zullen uitzien.

Het belangrijkste is dat je om te beginnen één soort film en één soort ontwikkelaar gebruikt en deze door en door leert kennen zodat je keer op keer hetzelfde resultaat bekomt als je dat wilt.
      Het contrast van je negatief heb je voor een deel zelf in de hand tijdens het ontwikkelen. Maar waarschijnlijk gebruikt Vanfleteren ook nog enkele technieken tijdens het printen om z'n foto's net dat extra te geven.

Ik ben zelf sinds januari begonnen met analoge zwart-wit fotografie en ik hou een soort logboek bij waarbij ik bij ieder filmpje schrijf hoe ik het ontwikkel. Ik schrijf er ook de kenmerken van de negatieven bij. Korrel, contrast, enz...
      ALs ontwikkelaar heb ik Agfa Rodinal gekozen omdat deze eeuwig goed blijft en je heel weinig nodig hebt om je oplossing te maken.

Zelf heb ik al drie soorten film gebruikt. Fuji Neopan 400, Agfa APX 100 en Kodak Tri-X 400. De laatste twee heb ik in het groot online gekocht en zitten nu in de frigo.
      Fuji Neopan vond ik niet zo super tenzij je het als ISO 100 film ontwikkelt.
      Agfa APX is in combinatie met Rodinal de scherpste combinatie met de fijnste korrel.
      Tri-X is gemakkelijk vanwege z'n veelzijdigheid. Je kan deze ontwikkelen volgens bijna elke ISO, zelf heb ik het al tot ISO 1600 ontwikkeld en dit gaf heel goede resultaten maar geeft iets meer korrel en contrast.

Er zijn fora die speciaal geweid zijn aan analoge fotografie en waar een schat aan informatie te vinden is, om te leren ontwikkelen kan je enkele filmpjes op youtube eens bekijken.
      Canon EOS 7D + EOS 7/33 + Σ 30/1.4 + Canon 85/1.8 + Canon 17-40L + Canon 100-400L IS + 430EX + Leica M4-P + VC 35/1.7 + Leica Elmar 90/4

Comment

Heel erg bedankt! Ik heb zelf geen plaats meer om een donkere kamer te maken en zelf te ontwikkelen dus dat laat ik aan iemand anders over, maar de info over de film is heel bruikbaar. Ik zal de Tri-X 400 eens proberen.

Comment

Tri-x @320 in D76 1:1, 10min
          YMMV Nerdi
          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

de tri x 400 is een zeer goede film!

Comment

Tri-X
              The Knight That Says Ni...kon

Comment

Mijn favoriete z/w film is Ilford HP5+ 400
                Maar zoals reeds aangehaald, hangt veel af van de ontwikkelmethode.
                Een website waar je de resultaten van verschillende films/ontwikkelmethodes kan zien: http://filmdev.org

Trouwens om je negatieven te ontwikkelen heb, je helemaal geen donkere kamer nodig.
                Een Patterson tankje, een "ontwikkelzak" om in te spoelen, ontwikkelaar, stop, fixer, wetting agent en water... Meer is er niet nodig.
                Echt simpel en veel meer controle over je eindresultaat.
                Mvg Tim

Comment

Hartelijk dank! de Tri-X is ondertussen besteld en ik hoop dat ik hem vlug kan gebruiken. Die Patterson tank etc... lijkt me ook heel interessant. Eens opzoeken wat dat allemaal kost en of ergens een plaats vind.

Comment

Working...
                  X