Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Weer negatievenscanner in Lidl ...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Weer negatievenscanner in Lidl ...

Volgende week is er weer een negatievenscanner verkrijgbaar bij Lidl. Volgens mij is het hetzelfde toestel dat ze enkele weken geleden ook bij Aldi hadden, alleen heet het nu Silvercrest, da's de merknaam die Lidl op z'n spullen zet, denk ik.
    Nu, ik heb slechte ervaringen gehad met de vorige scanner die van Aldi kwam. Het ding heeft nooit gewerkt. Ik weet wel dat ik geen topkwaliteit moet verwachten, maar heeft iemand toevallig ervaring met dat toestel dat ze nu hebben ?

Re: Weer negatievenscanner in Lidl ...

De negatiefscanner die ze vorige maand in den Aldi hadden, daar zat een schermpje op, en die werkt zonder computer (er moet een SD-kaartje in, en daar worden de bestanden op opgeslagen).

Die heb ik na een testje terug naar de winkel gebracht, en ik heb mijn geld terug gekregen.

Dat was ook een scanner met een 5 megapixel cmos sensor, ik vermoed dat de beeldkwaliteit van die van de Lidl ook niet veel beter zal zijn.

De bestanden zijn nog net geschikt voor een 10x15cm afdruk, op een grotere afdruk zal je duidelijk zien dat er te weinig detail in het gescande bestand zit, ook al is het 5 megapixels groot.
    Dezelfde foto op 10x15cm (afgedrukt bij een afdrukcentrale) met een flatbedscanner scannen geeft een veel beter resultaat dan het origineel (negatief of dia) te scannen met die goedkope scanners, met zichtbaar meer detail.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Ha, merci voor de info. Ik denk dat het krak hetzelfde toestel is. Ik heb vorig jaar die Zolid scanner gekocht (afin, gekregen voor kerst) en dat toestel was onder verschillende merknamen verkrijgbaar, maar identiek.
      Ja, ergens is het normaal dat je voor dat geld geen kwaliteit in huis haalt, maar 't is verleidelijk.
      Ik heb een hele hoop oude negatieven van mijn vader uit de jaren 50-60 die ik zou willen digitaliseren. Eigenlijk is hoeft de kwaliteit niet super te zijn, want de uiteindelijke bedoeling is vooral ander artistiek werk (collage enzo), maar het is zonde om al dat werk er in te steken en dan toch slechte kwaliteit te hebben.
      Enig idee hoeveel je zou betalen voor een scanner die een iets beter resultaat geeft, maar daarom nog geen echte topkwaliteit ?
      Ik had bij mijn flatbedscanner ook een speciaal onderdeel om negatieven in te steken voor het scannen, maar dat gaf erbarmelijk resultaat.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sunne Bekijk bericht
        Ik had bij mijn flatbedscanner ook een speciaal onderdeel om negatieven in te steken voor het scannen, maar dat gaf erbarmelijk resultaat.
        Is die flatbedscanner voorzien van een lampje in het deksel, zodat er licht door het negatief schijnt?
        Als je een negatief langs onder belicht zoals een blad papier, dan krijg je nooit goede resultaten.
        Maar zelfs met zo'n lampje zullen de goedkopere scanners gewoonlijk nog geen topresultaten afleveren als je er negatieven of dia's mee scant.
        Ik heb ooit zo'n scanner gehad, en die gaf een redelijk resultaat, maar een degelijke negatiefscanner is toch veel beter.

Je kan eventueel een scanner huren, dat is misschien de goedkoopste oplossing om je negatieven te digitaliseren.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

je moet eens kijken bij HAMA of een ander merk naar een apparaatje dat je voor je lens zet met een licht achter en je zo de negatieven, dia's fotografeert. Met de resolutie van de meeste digitale camera's, zelfs compacte, ga je veel beter en zeker aanvaardbaar resultaat halen.
          Albums
          Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Comment

Working...
          X