Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoya, Tiffen of B+W filter?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hoya, Tiffen of B+W filter?

Hoi iedereen,

binnenkort vertrek ik op vakantie naar het zonovergoten zuiden
    en uiteraard neem ik mijn foto gear mee.
    Aangezien er toch zowel op en rond het water als landschapsfoto's gemaakt zullen worden
    heb ik besloten om een polarisatie filter aan te kopen voor enkele onlangs aangekochte lenzen.
    Omdat er toch wel enkele merken zijn die zulke filters op de markt brengen is mijn vraag;
    bestaat er nu daadwerkelijk zoveel verschil in kwaliteit?

Ik had gedacht aan eentje van Hoya, Tiffen of B+W, welk zijn jullie ervaringen en welke raden jullie aan?

Alvast bedankt!
    "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
    Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

Re: Hoya, Tiffen of B+W filter?

http://www.lenstip.com/115.1-article...ters_test.html
    Sony en Olympus
    Fotoseries

Comment

Bedankt voor de link/tip!

Nog mensen met ervaringen/links?
      "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
      Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
        Bedankt voor de link/tip!

Nog mensen met ervaringen/links?
        De link van Rob(Spanjaart) had ik een tijdje geleden reeds gelezen om een kwalitatieve CPL te kopen voor op mijn Sony 70-400mm G en ik heb de Marumi 77mm Super DHG CPL gekocht voor ongeveer 50 Euro(wel via Ebay en vanuit de VS) en hij voldoet aan alle verwachtingen.

Sven
        Sony A58 met glas, Fuji X-E1
        Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
        Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

Comment

Ik was tot voor kort niet voor (om niet te zeggen tegen) CPL filters. Naar aanleiding van een discussie hier op forum waar mij verweten werd enkel te spreken/schrijven naar 'van horen en van lezen', heb ik er de laatste weken twee gekocht (kan er eentje kwijt aan mijn zoon ).

Eerst de B+W slim versie : is goed maar duur (rond de 155 euro betaald)
          Dan de Hoya HD versie : is even goed maar kostte slechts rond de 80 euro.

Zie echt geen verschil tussen beide filters in hetgeen ze (moeten) doen en het prijsverschil is nochtans de moeite hé.

Nog iets wat regelmatig gevraagd wordt is of de originele lensbeschermkap er bovenop kan : Ja dus.

Dat is mijn (weliswaar korte) ervaring met deze filters, ook deels wegens gebrek aan zon natuurlijk .

Groetjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht

Nog iets wat regelmatig gevraagd wordt is of de originele lensbeschermkap er bovenop kan : Ja dus.
            Is dit ook zo bij de slim filter? dacht dat een 'slim' filter van B+W geen ruimte overlaat waar de lenskap in kan vastklikken?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door spice Bekijk bericht
              Is dit ook zo bij de slim filter? dacht dat een 'slim' filter van B+W geen ruimte overlaat waar de lenskap in kan vastklikken?
              Lenskap van m'n Tamron zat er toch op, zij het heel miniem, maar viel er niet af. Kan het nog eens proberen als mijn zoon terug is van vakantie. Kan moeilijk naar Madeira om het filter te gaan halen hé.... al zou ik het wel willen . Kan het verschil uitmaken door de verschillende lenskappen..... ik weet het niet.
              Op de Hoya HD zit ze muurvast, dat heb ik net nog even bekeken.
              Groetjes

Comment

toen ik mijn 17-85 mm 4-5.6 IS USM van Canon had, heb ik 2 Hoya filters gekocht, die nu te koop staan trouwens, 67mm diameter, een gepolariseerde en een UV filter.
                Ik kom uit Cuba en keer er jaarlijks terug naar. en ja, op zo'plek waar het licht overal is en teveel, filters kunnen zeer goed helpen. de UV filter had ik 24/7 op mijn lens, en het kappje klicte makkelijk in. gereflecteerde licht op water bvb wordt zeer goed geblokkeerd en gaat uw foto beter belicht zijn dan als er een lichstraal uw sensor verwart, licht gevoelige onderwerpen zoals wolken metalen enz worden beter weergegeven op de foto.
                Voor mijn huidige lenzen set heb ik nog geen filters gekocht omdat die ene cm meer diameter betekent direkt een forse stijging van de prijzen van de filters, en ik moet eerst nog wat sparen.
                De Polar filter heb ik dan minder gebruikt maar het is een zeer interessante accessoire om gedeeltelijk licht te blokkeren van 0 tot 100% naargelang uw wens.

Tony
                Tony http://picasaweb.google.com/tonho666
                Canon 50D, Tokina 11-16 f2.8; Canon 24-105 F4 IS USM; 70-200 f2.8 USM, Canon 50 mm f1.4 USM, Canon 100 f2.8 USM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gallardo Bekijk bericht
                  toen ik mijn 17-85 mm 4-5.6 IS USM van Canon had, heb ik 2 Hoya filters gekocht, die nu te koop staan trouwens, 67mm diameter, een gepolariseerde en een UV filter.
                  Ik kom uit Cuba en keer er jaarlijks terug naar. en ja, op zo'plek waar het licht overal is en teveel, filters kunnen zeer goed helpen. de UV filter had ik 24/7 op mijn lens, en het kappje klicte makkelijk in. gereflecteerde licht op water bvb wordt zeer goed geblokkeerd en gaat uw foto beter belicht zijn dan als er een lichstraal uw sensor verwart, licht gevoelige onderwerpen zoals wolken metalen enz worden beter weergegeven op de foto.
                  Voor mijn huidige lenzen set heb ik nog geen filters gekocht omdat die ene cm meer diameter betekent direkt een forse stijging van de prijzen van de filters, en ik moet eerst nog wat sparen.
                  De Polar filter heb ik dan minder gebruikt maar het is een zeer interessante accessoire om gedeeltelijk licht te blokkeren van 0 tot 100% naargelang uw wens.

Tony
                  Begrijp het niet goed Tony..... hetgeen je beschrijft : gereflecteerd licht op water blokkeren, wolken en metalen beter op foto..... zijn toch allemaal eigenschappen van een polafilter ???? Bij u komt het over als is het de UV filter die deze eigenschappen heeft.
                  De polafilter die 100 % licht blokkeert ????? Het wordt toch niet 100 % donker als je hem volledig dicht draait ???? Toch niet bij die twee polafilters die ik kocht !?

Kun je een woordje uitleg geven ??

Groetjes

Comment

Begrijp het niet goed Tony..... hetgeen je beschrijft : gereflecteerd licht op water blokkeren, wolken en metalen beter op foto..... zijn toch allemaal eigenschappen van een polafilter ???? Bij u komt het over als is het de UV filter die deze eigenschappen heeft.
                    De polafilter die 100 % licht blokkeert ????? Het wordt toch niet 100 % donker als je hem volledig dicht draait ???? Toch niet bij die twee polafilters die ik kocht !?

Kun je een woordje uitleg geven ??

Groetjes
                    Hij zal reflecties ipv licht bedoelen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wimsel Bekijk bericht
                      Hij zal reflecties ipv licht bedoelen.
                      Ja, akkoord, maar dan zijn het toch nog altijd eigenschappen van een pola toch en niet van een UV zoals ie schrijft ?
                      Groetjes

Comment

Ja, akkoord, maar dan zijn het toch nog altijd eigenschappen van een pola toch en niet van een UV zoals ie schrijft ?
                        Groetjes
                        Da's waar.

Comment

Working...
                        X