Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een lichtmeter voor Landschappen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Een lichtmeter voor Landschappen?

    Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
    Oeps...dan ben ik al verschillende jaren helemaal verkeerd bezig......en zonesysteem wat is dat voor een beest
    Gebruik gewoon het camerahistogram Pascal en neem een paar extra foto's om de belichting bij te sturen. Gaat minstens zo snel als het gebruik van een lichtmeter. Een lichtmeter zal zeker accurater de hoeveelheid licht op een bepaalde plek kunnen meten......maar tis uiteindelijk de camera die je moet instellen en die de foto maakt...niet de dure lichtmeter. Met het gebruik van een lichtmeter zou je wel de levensduur van je camerasluiter een beetje kunnen verlengen omdat je minder moet bijsturen door een extra foto te moeten maken......maar die centjes die je bespaard ben je wel verloren bij de aanschaf van die meter.

    Hier een voorbeeld waar zo'n lichtmeter oor landschapsfotografie wel nuttig is. Bij grootformaat filmcamera's kan je geen histogram bekijken.....je kan in de field ook helemaal het resultaat van je opname niet beoordelen. Je spaart flink wat geld uit aan negatieven door eerst de scene te meten. Een extra opname met een dslr kost niks.
    Peter,

    ik was ook al de hele tijd gewoon om zo te werken zoals je omschrijft en dat zal ook zo blijven vrees ik..
    Ik zie het nu van een aparte lichtmeter niet.
    Ik kan zoals ik al aangaf op de 1 Ds verschillende spotmetingen doen met de zogezegde "multyspotmeting"
    Het filmpje wat je gelinkt hebt geeft meer aan hoe je lichtmeting moet interpreteren en wat je belangrijker vind en wat niet..
    Als je dan nog eens de momenten neemt waar je het juiste licht hebt waar je niet te veel lichtwaardes verschil hebt dan zit je met die camera metingen ook meestal goed...
    Ik heb eens ooit van een BD lid gehoord die nu steeds met een Gossen Digipro werkt dat hij eigenlijk blij was met zijn aankoop en je kent hem ook hoor maar daar gaat het niet om..maar hij fotografeert de laatste tijd veel modellen in open natuur en daar haalt hij toch telkens zeer goede resultaten mee maar dan ook alleen maar s'avond of s'morgens..
    Bedankt voor je reactie en ik zal er nog eens een nachtje over slapen denk ik..

    Ik vroeg me af waarom ik dikwijls een te laag Histogram heb....
    Mvg, Pascal,Schoonspikke
    Als je schiet..schiet dan raak!
    500 PIXHuawei P30 PRO

    Comment


    • #17
      Re: Een lichtmeter voor Landschappen?

      Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
      Oeps...dan ben ik al verschillende jaren helemaal verkeerd bezig......en zonesysteem wat is dat voor een beest
      Gebruik gewoon het camerahistogram Pascal en neem een paar extra foto's om de belichting bij te sturen. Gaat minstens zo snel als het gebruik van een lichtmeter. Een lichtmeter zal zeker accurater de hoeveelheid licht op een bepaalde plek kunnen meten......maar tis uiteindelijk de camera die je moet instellen en die de foto maakt...niet de dure lichtmeter. Met het gebruik van een lichtmeter zou je wel de levensduur van je camerasluiter een beetje kunnen verlengen omdat je minder moet bijsturen door een extra foto te moeten maken......maar die centjes die je bespaard ben je wel verloren bij de aanschaf van die meter.

      Hier een voorbeeld waar zo'n lichtmeter oor landschapsfotografie wel nuttig is. Bij grootformaat filmcamera's kan je geen histogram bekijken.....je kan in de field ook helemaal het resultaat van je opname niet beoordelen. Je spaart flink wat geld uit aan negatieven door eerst de scene te meten. Een extra opname met een dslr kost niks.
      Sorry, maar een toegewijd landschapsfotograaf doet een spotmeting van dichtbij op objecten die meer dan gemiddeld licht weerkaatsen. Maar ja, een echte landschapsfotograaf gebruikt dan ook een 4x5 inch of 8x10 inch technische camera. Een goede lichtmeter is altijd een meerwaarde en er zijn verschillende vormen van meten, ik zie je met je camera geen spotmetingen doen van dichtbij op het object zelf. Just my two cents.....
      TOYO-FIELD 45AII - Arrax 88 - Yashica Mat 124 G - Pentacon six - Voigtländer Bessa III - Nikon D700 - Nikon D300S - 17,2kg glas om dat alles te doen werken!

      Comment


      • #18
        Re: Een lichtmeter voor Landschappen?

        Oorspronkelijk geplaatst door Klojo Bekijk bericht
        Sorry, maar een toegewijd landschapsfotograaf doet een spotmeting van dichtbij op objecten die meer dan gemiddeld licht weerkaatsen. Maar ja, een echte landschapsfotograaf gebruikt dan ook een 4x5 inch of 8x10 inch technische camera. Een goede lichtmeter is altijd een meerwaarde en er zijn verschillende vormen van meten, ik zie je met je camera geen spotmetingen doen van dichtbij op het object zelf. Just my two cents.....
        Film camera's laten je geen mogelijkheid om de belichting na het maken van de opname te controleren. Dus zal je pas na ontwikkeling weten hoe goed je de situatie ingeschat hebt. Zonder lichtmeter werken is voor die mensen(vooral diegenen die met grootformaat camera's werken) dus een dure zaak wanneer hun negatieven niet perfect zijn. Voor iemand die met een moderne dslr werkt vervalt die kostprijs van een negatief en het feit dat je de belichting niet kunt controleren na het maken van een opname. Een dslr heeft een histogram waar je de belichting net zo goed kan controleren en eventueel bijsturen. Hij die denkt dat het niet lukt om een perfecte belichting te halen met een digitale spiegelreflex zonder hulp van een aparte belichtingsmeter moet gewoon leren werken met zijn toestel.

        Een landschapsfotograaf = al diegenen die met een toestel foto's maken van een landschap......al die mensen zijn op dat ogenblik echte landschapsfotografen. Zowel de goeie als de slechte.
        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
        http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

        Comment


        • #19
          Re: Een lichtmeter voor Landschappen?

          Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht

          Ik vroeg me af waarom ik dikwijls een te laag Histogram heb....
          Wat bedoel je met "te laag" ?
          David Leemans
          Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

          Comment


          • #20
            Re: Een lichtmeter voor Landschappen?

            Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
            Film camera's laten je geen mogelijkheid om de belichting na het maken van de opname te controleren. Dus zal je pas na ontwikkeling weten hoe goed je de situatie ingeschat hebt. Zonder lichtmeter werken is voor die mensen(vooral diegenen die met grootformaat camera's werken) dus een dure zaak wanneer hun negatieven niet perfect zijn. Voor iemand die met een moderne dslr werkt vervalt die kostprijs van een negatief en het feit dat je de belichting niet kunt controleren na het maken van een opname. Een dslr heeft een histogram waar je de belichting net zo goed kan controleren en eventueel bijsturen. Hij die denkt dat het niet lukt om een perfecte belichting te halen met een digitale spiegelreflex zonder hulp van een aparte belichtingsmeter moet gewoon leren werken met zijn toestel.

            Een landschapsfotograaf = al diegenen die met een toestel foto's maken van een landschap......al die mensen zijn op dat ogenblik echte landschapsfotografen. Zowel de goeie als de slechte.
            Als U niet beseft dat een lichtmeter ten allen tijde een meerwaarde is. Als U het verschil niet kent tussen directe en indirecte lichtmeting... Ja. Dat U zonder kan ik in de digitale fotografie is een punt, dat wil daarom niet zeggen dat het beter is zonder.

            Genoeg daarover zou ik zeggen, ik gebruik er ene... evenveel respect als U dat niet doet.
            Last edited by Klojo; 9 augustus 2011, 21:38.
            TOYO-FIELD 45AII - Arrax 88 - Yashica Mat 124 G - Pentacon six - Voigtländer Bessa III - Nikon D700 - Nikon D300S - 17,2kg glas om dat alles te doen werken!

            Comment


            • #21
              Re: Een lichtmeter voor Landschappen?

              Oorspronkelijk geplaatst door Klojo Bekijk bericht
              Als U niet beseft dat een lichtmeter ten allen tijde een meerwaarde is. Als U het verschil niet kent tussen directe en indirecte lichtmeting... Ja. Dat U zonder kan ik in de digitale fotografie is een punt, dat wil daarom niet zeggen dat het beter is zonder.

              Genoeg daarover zou ik zeggen, ik gebruik er ene... evenveel respect als U dat niet doet.
              Bij een eerdere reactie heb ik reeds gezegd dat een lichtmeter zeker "accurater" het licht zal meten op één bepaalde plek.....maar beweren dat je zonder lichtmeter geen landschappen kunt fotograferen is toch sterk overdreven. Een aparte lichtmeter is geen must.
              Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
              http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

              Comment


              • #22
                Re: Een lichtmeter voor Landschappen?

                Oorspronkelijk geplaatst door Klojo Bekijk bericht
                Als U niet beseft dat een lichtmeter ten allen tijde een meerwaarde is....... ik gebruik er ene... evenveel respect als U dat niet doet.
                natuurlijk; en gezien de apparatuur in uw handtekening kan ik me dat ook wel voorstelen.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #23
                  Re: Een lichtmeter voor Landschappen?

                  http://SmokingStrobes.com/lightmeter - In this quick video I compare traditional and modern photography light metering. Maybe you are one of the photographers loving to use a light meter when setting up studio light. That’s totally cool. Or maybe for you a light meter is an utter waste of time and you wouldn’t touch it with a 10 foot pole. That’s cool as well. But then there are a whole lot of people who are wondering if metering light the old fashion way would hold any magic and add quality to their photos. If you are one of them, then this video is for you. I thought I’d show you how I use a light meter (when students force me to do it) and then, I show you why I never ever use such a device when actually producing real photos.



                  voor landschappen een lichtmeter nodig....geen idee...
                  voor studio of algemeen modellen.....zie filmpje waar ik het helemaal mee eens ben
                  http://www.jvs-photography.be/

                  Comment


                  • #24
                    Re: Een lichtmeter voor Landschappen?

                    We kunnen waarschijnlijk evenveel filmpjes vinden van fotografen die er wel altijd één gebruiken...
                    Het web staat vol met filmpjes en blogpost van fotografen die er al dan niet iets over weten. Het komt erop neer dat iedereen zijn eigen werkwijze heeft en die probeert te verdedigen en er dus verschillende manieren zijn om tot een zelfde resultaat te komen. Je kiest zelf welke manier je de beste lijkt.

                    Ik ga zeker niet beweren dat je een lichtmeter moet hebben voor landschapsfotografie, want ik werkte vroeger ook zonder. Ik heb me eentje aangeschaft om nauwkeuriger en sneller de filtratie voor een bepaalde foto te kunnen bepalen. Bovendien krijg je ook meer inzicht over licht en belichting en hoe bepaalde tonen zich in je foto gedragen.

                    Ik ga nu wel niet beweren dat Pascal er daarom eentje moet aanschaffen...
                    Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

                    Comment


                    • #25
                      Re: Een lichtmeter voor Landschappen?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Klojo Bekijk bericht
                      Een fotograaf zonder lichtmeter is zoals een hoer zonder condooms: You simply never leave home without it!

                      Je gebruikt lichtmeting en spotmeting net wel voor landschapsfotografie. Hoe andes ga je het zonesysteem toepassen?
                      Het zonesysteem bedacht door fotograaf Ansel Adams, daarvan is lichtmeting of spotmeting een klein onderdeel van en volledig gebazeerd op anologefotografie. De manier van lichtmeten bij het zonesysteem wordt mede bepaald door de volgende stappen: de soort film; de samenstelling van de filmontwikkelaar; de manier van film ontwikkelen; de manier van de beelden afdrukken en of vergroten; de samenstelling van de papierontwikkelaar; het te gebruiken fotopapier en de manier van het papier ontwikkelen. Als er maar een schakel uit deze keten ontbreekt is er geen zonesysteem.
                      Leg mij eens uit hoe je het zonesysteem toepast met een digitale camera.
                      Last edited by Binnenuit; 10 augustus 2011, 18:36.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Een lichtmeter voor Landschappen?

                        Mensen jullie zijn allemaal bedankt om de meningen en ik ben nu nog niet echt overtuigd of ik wel al dan niet eentje zou aanschaffen...
                        Ik denk dat het gewoon een kwestie is van wanneer en waar je dat ding het beste kunt gaan gebruiken..
                        Ik ben wel van plan om ook wat meer straat fotografie te gaan doen en dan kan dat ook van pas komen denk ik...Met studio opnames in het vooruitzicht zal het dan al bij al toch een goed iets zijn om er eentje aan te schaffen maar ik zal er nog eens een nachtje moeten over slapen denk ik....
                        Bedankt.
                        Mvg, Pascal,Schoonspikke
                        Als je schiet..schiet dan raak!
                        500 PIXHuawei P30 PRO

                        Comment


                        • #27
                          Re: Een lichtmeter voor Landschappen?

                          Voordeel van een lichtmeter voor landschappen is snel uitgelegd.

                          Via de spotmeter (liefst rond de 1graad) (zou er dus zeker 1 kopen die dat ondersteund), kun je heel snel bepalen wat het dynamische bereik is van een scène, meet het lichtste punt en donkerste punt en je weet het bereik van de scène.

                          Hiermee weet je direct of je HDR moet gebruiken en hoeveel stops je voor de HDR moet gebruiken (of wel zo smooth mogelijk), daarnaast weet je heel snel waar je de nadruk op moet leggen binnen een scène.

                          incident werkt voor landschappen wat minder vind ik persoonlijk, buiten gebruik ik hem alleen incident als ik een model of object fotografeer waarvan ik opvallend licht perfect moet hebben (waarvoor incident ook bedoeld is).

                          Hoop dat dit helpt.
                          http://www.frankdoorhof.com

                          Comment


                          • #28
                            Re: Een lichtmeter voor Landschappen?

                            wat bedoel je met incident Frank..?
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                            Comment


                            • #29
                              Re: Een lichtmeter voor Landschappen?

                              Incident is opvallend licht meting.
                              http://www.frankdoorhof.com

                              Comment


                              • #30
                                Re: Een lichtmeter voor Landschappen?

                                Oorspronkelijk geplaatst door FrankD Bekijk bericht
                                Incident is opvallend licht meting.
                                oh....bedankt.
                                grt,bouk.
                                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                                Comment

                                Working...
                                X