Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
bij mij zit dat in mijn camera. Ik heb mijn meter in mijn camera eens vergeleken met een externe lichtmeter. Resultaat was exact hetzelfde, zowel bij spot als een gemiddelde meting. Een duur extern apparaat dat hetzelfde doet als iets dat je sowieso al bij hebt is volgens mij niet zinvol. Met een tele op de camera is spotmeting met camera ook nauwkeuriger dan spotmeting met externe meter.
Uiteraard weet ik dat wel jongens maar is zo een lichtmeter niet accurater of gerichter dan de lichtmeter van je 1Ds waar ik ook voortreffelijke spotmeting op heb? Allez naar mijn mening hé? ...
Mvg, Pascal,Schoonspikke
Als je schiet..schiet dan raak! 500 PIXHuawei P30 PRO
Met de komst van digitale fotografie lijkt hij zeldzaam geworden, de externe belichtingsmeter. Even achterop het schermpje kijken of alles klopt en zo niet, dan een iets andere instelling proberen. Een gesprek over hoe het 'vroeger' ging bracht mij op de belichtingsmeter die al een tijd in de kast lag. Tijd voor een nieuwe kennismaking.
Een blogartikel van Frank Doorhof was voor mij de doorslaggevende reden om de Sekonic aan te schaffen. Betreft hier wel studio werk maar mogelijk brengt het artikel je wat inzichten die je kunnen helpen met je besluitvorming
Stellen dat lichtmeters achterhaald zijn voor landschapsfotografie vind ik wat kort door de bocht.
Ik gebruik een aparte lichtmeter (Seconic L758D) met spotmeting vaak om te bepalen hoeveel filtratie ik precies nodig heb. De ingebouwde spotmeter van de camera vind ik veel te omslachtig. Als je met een breedhoek werkt, wordt het al moeilijk om precies het lichtste en donkerste punt goed te "spotmeten", je steekt dan beter een telelens op, maar vandaar het "omslachtig" zijn.
Een fotograaf zonder lichtmeter is zoals een hoer zonder condooms: You simply never leave home without it!
Je gebruikt lichtmeting en spotmeting net wel voor landschapsfotografie. Hoe andes ga je het zonesysteem toepassen?
TOYO-FIELD 45AII - Arrax 88 - Yashica Mat 124 G - Pentacon six - Voigtländer Bessa III - Nikon D700 - Nikon D300S - 17,2kg glas om dat alles te doen werken!
Een fotograaf zonder lichtmeter is zoals een hoer zonder condooms: You simply never leave home without it!
Je gebruikt lichtmeting en spotmeting net wel voor landschapsfotografie. Hoe andes ga je het zonesysteem toepassen?
Oeps...dan ben ik al verschillende jaren helemaal verkeerd bezig......en zonesysteem wat is dat voor een beest
Gebruik gewoon het camerahistogram Pascal en neem een paar extra foto's om de belichting bij te sturen. Gaat minstens zo snel als het gebruik van een lichtmeter. Een lichtmeter zal zeker accurater de hoeveelheid licht op een bepaalde plek kunnen meten......maar tis uiteindelijk de camera die je moet instellen en die de foto maakt...niet de dure lichtmeter. Met het gebruik van een lichtmeter zou je wel de levensduur van je camerasluiter een beetje kunnen verlengen omdat je minder moet bijsturen door een extra foto te moeten maken......maar die centjes die je bespaard ben je wel verloren bij de aanschaf van die meter.
Hier een voorbeeld waar zo'n lichtmeter oor landschapsfotografie wel nuttig is. Bij grootformaat filmcamera's kan je geen histogram bekijken.....je kan in de field ook helemaal het resultaat van je opname niet beoordelen. Je spaart flink wat geld uit aan negatieven door eerst de scene te meten. Een extra opname met een dslr kost niks.
Last edited by RUPSELKOPKE; 9 augustus 2011, 13:23.
Ik heb zonet de sekonic L-358 aangeschaft en de reden waarom kan niet beter uitgelegd worden waarom dan in dit bijgevoegd filmpje van Bouk .
Voor een kleine 300€ ben je eruit :-)
NIKON D700 & NIKON D300 Telephoto AF Micro-Nikkor 105mm f/2.8 G ED-IF, AF-S VR Autofocus lens, 18-200mm f/3.5-5.6 G ED-IF, AF-S DX VR Autofocus lens, Nikkor AF 80-400/4.5-5.6 ED D VR. Tokina SD 12-24(IF) DXII, Nikon SB 900.
Oeps...dan ben ik al verschillende jaren helemaal verkeerd bezig......en zonesysteem wat is dat voor een beest
Gebruik gewoon het camerahistogram Pascal en neem een paar extra foto's om de belichting bij te sturen. Gaat minstens zo snel als het gebruik van een lichtmeter. Een lichtmeter zal zeker accurater de hoeveelheid licht op een bepaalde plek kunnen meten......maar tis uiteindelijk de camera die je moet instellen en die de foto maakt...niet de dure lichtmeter. Met het gebruik van een lichtmeter zou je wel de levensduur van je camerasluiter een beetje kunnen verlengen omdat je minder moet bijsturen door een extra foto te moeten maken......maar die centjes die je bespaard ben je wel verloren bij de aanschaf van die meter.
Ik had bij het lezen van dit topic hetzelfde gevoel
Ik zie geen meerwaarde om een dure lichtmeter te kopen en dit nog eens extra mee te zeulen in de rugzak als je perfect alles kun aflezen uit wat je toestel je toont. in een analoge tijd met dure ontwikkelingskosten kon ik dit nog begrijpen.
En zelfs voor strobisme shoots ga ik puur af op ervaring en mijn histogram.
Comment