Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Polarisatiefilter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Polarisatiefilter

Ik vind bepaalde reacties hierboven wel erg negatief en 'dwars'.
    Heb zelf een Hoya polarisatiefilter en ben daar heel tevreden mee om de volgende redenen:
    - Betere weergave van de kleuren
    - Minder reflecties
    - Gras en bomen krijgen hun echte 'groene' kleur
    - De wolken en de lucht steken beter tegen elkaar af

En inderdaad wordt dat effect minder naarmate je meer richting de zon fotografeert, maar zelfs dan zie je vaak nog verschil.
    Let er wel op dat hoe groter je filtermaat, hoe duurder het filter wordt.
    Ik raad je aan om een Hoya of B&W filter te kopen.
    Nikon D80 + Nikon D90 + Grips + AF 50mm 1.8 + AF-S 18-105 VR + AF-S 70-300 VR + SB-700 + Giotto VT-809

Comment

Vind de foto van MarkEL sprekend Buiten de heldere ruiten en detail in het koetswerk, zijn o.a. de struiken achter de wagen met Pola eveneens een stuk beter weergegeven.
      Zelf sleur ik altijd een pola mee, heb er eentje van het Cokin P systeem die op al mijn lenzen past. Misschien niet de top kwaliteit maar doet dat waar ik hem voor nodig heb.

En nog wat lectuur http://www.carphototutorials.com/fas...otography.html
      Rudy,

Hier vind je meer Astrofotografie werk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
        Als 95 % van de gebruikers niet of maar matig tevreden is,
        Hoe weet je dit, het gaat over 95% van de schrijvers en tevreden gebruikenrs gaan meestal geen topic starten met: De mijne doet het goed en gaat iedereen er achteraan met: de mijne ook.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Zoals JePe al schreef doet een polarisatiefilter veel meer dan enkel de "lucht wat blauwer maken". En sommige van zijn effecten zijn niet na te bootsen via software. Je zal zo'n filter dan ook in veel meer situaties dan enkel voor de "blauwe lucht" kunnen gebruiken.

Zoals bij elke filter is het belangrijk dat de kwaliteit degelijk is, het heeft immers geen zin om te investeren in goede en vaak dure lenzen en er dan een goedkoop filtertje voor te schroeven, die haalt dan de kwaliteit van je lens terug naar beneden.
          Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Hoe weet je dit, het gaat over 95% van de schrijvers en tevreden gebruikenrs gaan meestal geen topic starten met: De mijne doet het goed en gaat iedereen er achteraan met: de mijne ook.
            Dan kun je hier maar beter niks meer lezen, aangezien het toch alleen de ontevredenen zijn die iets schrijven !?!?
            Me dunkt nochtans dat er heel wat 'tevreden' gebruikers reageren ook als er iets negatiefs over geschreven wordt .
            Wat doen we dan.... nog lezen wat hier geschreven wordt of niet meer

PS Conclusie : ik geef toe, ik ken er niks van, voor wie nog geen pola filter heeft, allemaal naar de winkel dus en kopen zo'n ding !
            Last edited by Guest17; 26 juli 2011, 16:52.

Comment

Je hebt volkomen gelijk hoor een pola is volkomen onnuttig ding, wat je toch nooit gebruikt en het effect altijd tegenvalt.. Als daar nu tevredwen mee bent, dan heb ik graag geholpen.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Je hebt volkomen gelijk hoor een pola is volkomen onnuttig ding, wat je toch nooit gebruikt en het effect altijd tegenvalt.. Als daar nu tevredwen mee bent, dan heb ik graag geholpen.
                Prachtige manier van helpen. Proficiat.

Comment

Juist ééntje gekocht. B+W 72 mm slim voor 155 euro.
                  Bedankt iedereen (met uitzondering van hjanssen) voor de helpen/meedenken.
                  Hou jullie op de hoogte van zodra ik enkele testjes heb gedaan.
                  Groetjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan
                    Groetjes
                    Da's jammer. Lees nu pas deze fijne discussie. Maar ik had zo eentje in de aanbieding. En niet omdat het filter me niet bevalt. Nee, juist niet. Ik heb geen lens meer met een diameter 72.
                    Ik ben een trouwe gebruiker van een circ. polafilter. Niet alleen voor kleuraanpassing, maar ook voor het vermijden van spiegelingen. Zoals met alles geldt ook nu dat je moet weten waarvoor je je spullen kunt gebruiken.

Veel plezier van je aankoop.

'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal'

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                      Groetjes
                      Gij zijt ne straffe.
                      Eerst de TS afraden om een polar te kopen omdat je gelezen hebt dat sommige mensen hem niet goed vinden (omdat waarschijnlijk niet weten hoe te gebruiken) en het dus weggesmeten geld. En daarna zelf ene kopen.
                      BD0497BE : Nikon body + glas
                      www.RudyVerrijt.info

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nikonias Bekijk bericht
                        Da's jammer. Lees nu pas deze fijne discussie. Maar ik had zo eentje in de aanbieding. En niet omdat het filter me niet bevalt. Nee, juist niet. Ik heb geen lens meer met een diameter 72.
                        Ik ben een trouwe gebruiker van een circ. polafilter. Niet alleen voor kleuraanpassing, maar ook voor het vermijden van spiegelingen. Zoals met alles geldt ook nu dat je moet weten waarvoor je je spullen kunt gebruiken.

Soms heb ik zelfs graag de spiegelingen van gebouwen op het water bvb. maar die weerkaatsing op bladeren die vermindert enz zie er ook goed uit. Afwachten dus, wat het geeft. Zoals belooft, ik hou jullie op de hoogte.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
                          Gij zijt ne straffe.
                          Eerst de TS afraden om een polar te kopen omdat je gelezen hebt dat sommige mensen hem niet goed vinden (omdat waarschijnlijk niet weten hoe te gebruiken) en het dus weggesmeten geld. En daarna zelf ene kopen.
                          Door sommigen wordt me hier verweten dat ik spreek/schrijf over iets waarmee ik geen ervaring heb.... dus binnen een paar weken is dit verleden tijd, en weet ik persoonlijk waarover ik spreek door ervaring. Ik heb er geen probleem mee om centen uit te geven voor iets waarvan ik denk dat het me iets meer kan bieden, maar ik liet me leiden door reacties die ik hier las, wat dus blijkbaar niet kan hier..... dus maar meteen de koe bij de horens hé. Is het toch niet wat ik er van verwacht, dan verkoop ik weer, en ga eens een keer minder uit eten zeker .
                          Ps Om het kort weer te geven, ik geef graag 1.000 euro uit voor iets waar ik tevreden over ben, maar 10 euro voor iets waar ik niet tevreden over ben is te veel. Blijkbaar zijn er hier anderen ook, maar dat is hun goed recht. Ik doe met mijn centen wat ik wil en een ander ook, niemand hoeft zich daar mee te moeien. En dat ik ne straffe ben hoef je met niet te zeggen ,dat wist ik al .

Groetjes
                          Last edited by Guest17; 26 juli 2011, 20:46.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nikonias Bekijk bericht

Toch bedankt voor je (juist te late) aanbieding, maar ik koop toch altijd alles nieuw. Ben ooit begonnen met 2de hands aan te kopen, maar sedert een jaar koop ik alleen nog nieuw. Ook hier zullen wel voor- en tegenstanders van zijn, maar zoals reeds meermaals gezegd/geschreven, elk zijn goesting.

PS Blijkbaar wordt hier door sommigen niet veel gebruik gemaakt van de 'negeerlijst'. Is nochtans prima. Je leest niets meer van wie je niets meer lezen wil... een aanrader. Als je mij niet meer lezen wil, stop er mij maar in.... heb je geen last meer van mij . (dit laatste is niet tegen jou hé nikonias).

Groetjes
                            Last edited by Guest17; 27 juli 2011, 14:05.

Comment

Nou nou nou, dus heel wat voor- en tegenstanders zo te zien... Ik geloof dat ik er uiteindelijk toch eentje ga kopen, van B&W, dus geen goedkope... Iedereen bedankt voor de reacties, foto's en links!
                              Nikon D60 - 18-105mm - SB-600

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bartlef Bekijk bericht
                                ... Ik geloof dat ik er uiteindelijk toch eentje ga kopen, van B&W, dus geen goedkope... Iedereen bedankt voor de reacties, foto's en links!
                                wat gaf de doorslag?
                                grt,bouk.
                                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Working...
                                X