Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Polarisatiefilter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Polarisatiefilter

    Ik wens een polarisatiefilter te kopen en zie heel uiteenlopende prijzen voor een circulaire PF : van 35 € (gewone Kenko) tot 80 € (Kenko Pro) en 120 € en meer voor B&W. Waarin zit dan het verschil en loont het de moeite om hierin fors te investeren?
    Nikon D60 - 18-105mm - SB-600

  • #2
    Re: Polarisatiefilter

    Oorspronkelijk geplaatst door bartlef Bekijk bericht
    Ik wens een polarisatiefilter te kopen en zie heel uiteenlopende prijzen voor een circulaire PF : van 35 € (gewone Kenko) tot 80 € (Kenko Pro) en 120 € en meer voor B&W. Waarin zit dan het verschil en loont het de moeite om hierin fors te investeren?
    Is hier reeds tientallen keren aan bod geweest. Was ook van plan er ééntje aan te schaffen, maar hoe meer ik er over lees hoe minder ik geneigd ben er ééntje aan te schaffen. Sla er maar eens de vorige topics betreffende polarisatie op na. Er staan ook goede filmpjes op Youtube over polarisatiefilters. Meest lees ik dat je slechts een goed resultaat bekomt als de zon op 90° op je fotografeerrichting staat, en dat het in de andere gevallen (meestal) noppes is.

    PS Ik heb alles van lezen, niet van ondervinding .

    Groetjes

    Comment


    • #3
      Re: Polarisatiefilter

      Ik heb een polafilter gehad, gebruikt en ook weer verkocht, en ik mis hem niet. Soms maakt het je foto's echt wel beter, maar meestal niet naar mijn mening.Bij zonnig weer wordt de blauwe lucht donkerder, wolken lichter en schitteringen verdwijnen, en sommige mensen beweren dat dit mooier is maar dat vind ik niet.
      Ze zijn ook niet echt bruikbaar op breedbeeldlenzen, omdat dan niet het hele beeld "gepolariseerd" is, en je krijgt dan vlekken. Op kleinbeeld moet je niet breder gaan dan 35mm, anders heb je dit probleem.
      Ik zou niet fors investeren in zo een filter, eerst proberen zou ik zeggen.

      Comment


      • #4
        Re: Polarisatiefilter

        Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
        Is hier reeds tientallen keren aan bod geweest. Was ook van plan er ééntje aan te schaffen, maar hoe meer ik er over lees hoe minder ik geneigd ben er ééntje aan te schaffen. Sla er maar eens de vorige topics betreffende polarisatie op na. Er staan ook goede filmpjes op Youtube over polarisatiefilters. Meest lees ik dat je slechts een goed resultaat bekomt als de zon op 90° op je fotografeerrichting staat, en dat het in de andere gevallen (meestal) noppes is.

        PS Ik heb alles van lezen, niet van ondervinding .

        Groetjes
        Fijne bijdrage!!! Lezen, niks zelf uit proberen, maar wel commentaar!
        De praktijk is wat genuanceerder. Dwars op de zon op 16mm dx zal het resultaat met een polarizer zelden optimaal zijn, maar vanaf het middenbereik (24-85) zou je vaak plezier kunnen hebben van zo'n filter.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

        Comment


        • #5
          Re: Polarisatiefilter

          Oorspronkelijk geplaatst door spanjaart Bekijk bericht
          maar vanaf het middenbereik (24-85) zou je vaak plezier kunnen hebben van zo'n filter.
          +1,,,
          TOYO-FIELD 45AII - Arrax 88 - Yashica Mat 124 G - Pentacon six - Voigtländer Bessa III - Nikon D700 - Nikon D300S - 17,2kg glas om dat alles te doen werken!

          Comment


          • #6
            Re: Polarisatiefilter

            Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
            Fijne bijdrage!!! Lezen, niks zelf uit proberen, maar wel commentaar!
            De praktijk is wat genuanceerder. Dwars op de zon op 16mm dx zal het resultaat met een polarizer zelden optimaal zijn, maar vanaf het middenbereik (24-85) zou je vaak plezier kunnen hebben van zo'n filter.
            Juist leren lezen is een eerste vereiste hier, en blijkbaar toch moeilijk voor sommigen. Heb tot driemaal toe verwezen naar het feit dat ik geen pola heb, geen ervaring mee heb, en alles wat ik er over weet hier gelezen heb.
            Ik vind trouwens tientallen mensen die hier commentaar geven wat ze bereiken met een polafilter vééééél belangrijker dan de mening van één iemand. U niet ????? Als 95 % van de gebruikers niet of maar matig tevreden is, moet je reeds een achterlijke domkop zijn om er toch nog ééntje te kopen en zelf te proberen...... nu ja domkoppen zijn er altijd geweest en zullen er blijven zeker.... en gelukkig maar voor de commerce, zo blijft die draaien.

            Comment


            • #7
              Re: Polarisatiefilter

              Laat je niet afschrikken door alle negatieve opmerkingen - een polafilter komt echt wel van pas in bepaalde situaties. Of je hem veel zal gebruiken zal afhangen van wat je fotografeert..

              Prijsverschil is er naargelang de kwaliteit, maar zolang je geen supergoedkope (chinese van 10 euro) neemt zal die waarschijnlijk wel voldoen aan je eisen..
              Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

              Comment


              • #8
                Re: Polarisatiefilter

                Een polar doet meer dan enkel de wolken wat witter en de lucht wat blauwer maken.
                Ook de andere kleuren worden mooier. Kan natuurlijk ook in PP.

                Hoe ga je harde weerspiegeling van een wateropp oppervlak halen, idem met ramen of van bladeren na een regenbui zonder polar

                Zeggen dat een polar pas rendeert als de zon 90 graden staat van fotrografeer richting, is heel kort door de bocht.
                Een goede filter is niet goedkoop. Ik zou mijn geld niet wegsmijten aan goedkoop exemplaar maar echte filter merken blijven zoals B&W, Hoya.

                Zoals al gezegd : lezen is een ding, er leren meewerken en het resultaat bekijken is een andere zaak.
                Last edited by JePe; 25 juli 2011, 09:46.
                BD0497BE : Nikon body + glas
                www.RudyVerrijt.info

                Comment


                • #9
                  Re: Polarisatiefilter

                  Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                  Als 95 % van de gebruikers niet of maar matig tevreden is, moet je reeds een achterlijke domkop zijn om er toch nog ééntje te kopen en zelf te proberen...... nu ja domkoppen zijn er altijd geweest en zullen er blijven zeker.... en gelukkig maar voor de commerce, zo blijft die draaien.
                  Als pola-filters al tientallen jaren meegaan en hun nut bewezen hebben, zullen ze echt wel werken en goed zijn, en niet een trend zien die even opkomt en daarna weer weggaat..
                  Er zijn betere voorbeelden van dingen die niet goed werken (of veel te duur zijn voor wat het is) en zwaar gehyped worden om maar te verkopen..

                  Ik denk dat 95% van de gebruikers van een pola-filter hem ook goed gebruiken en die hoor je niet klagen.

                  't is waarschijnlijk de overige 5% die een spotgoedkoop exemplaar hebben gekocht, niet weten hoe hem goed te gebruiken, hem er altijd laten opstaan en er wonderen van verwachten, of zeuren over de vignetting bij breedhoek (terwijl ze misschien 1 op 10 fotos in breedhoek maken of nog minder), die erover klagen en daarom de rest beinvloeden.
                  Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

                  Comment


                  • #10
                    Re: Polarisatiefilter

                    Het zal wel zo zijn dat hier niet altijd de waarheid vertelt wordt door gebruikers van bepaalde accessoires. Dat merk je als je bvb. leest over het al dan niet gebruik van een UV lens.
                    'Niemand' vind ze het geld waard, zonnekap alleen is voldoende voor de bescherming, ze is alleen nadelig voor de scherpte/kleur enz.....
                    Maar bij het overgrote deel van de objectieven die verkocht worden staat 'altijd UV lens opgezeten'....... zo zie je maar hé .
                    Je moet hier blijkbaar alles met een korrel (of een kilo) zout nemen zeker ?
                    Groetjes

                    Comment


                    • #11
                      Re: Polarisatiefilter

                      Persoonlijk vindt ik de resultaten mits gebruikt op de juiste manier wél goed.
                      Foto gemaakt met een Nikon C-PLII


                      By mvanversendaal at 2011-07-25

                      Gr Marianne
                      Last edited by mvanversendaal; 26 juli 2011, 15:13.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Polarisatiefilter

                        Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                        Juist leren lezen is een eerste vereiste hier, en blijkbaar toch moeilijk voor sommigen. Heb tot driemaal toe verwezen naar het feit dat ik geen pola heb, geen ervaring mee heb, en alles wat ik er over weet hier gelezen heb.
                        Ik vind trouwens tientallen mensen die hier commentaar geven wat ze bereiken met een polafilter vééééél belangrijker dan de mening van één iemand. U niet ????? Als 95 % van de gebruikers niet of maar matig tevreden is, moet je reeds een achterlijke domkop zijn om er toch nog ééntje te kopen en zelf te proberen...... nu ja domkoppen zijn er altijd geweest en zullen er blijven zeker.... en gelukkig maar voor de commerce, zo blijft die draaien.
                        1. Ik kan lezen.
                        2. Ik vind dit echt te stompzinnig om verder op te reageren.
                        Sony en Olympus
                        Fotoseries

                        Comment


                        • #13
                          Re: Polarisatiefilter

                          Oorspronkelijk geplaatst door mvanversendaal Bekijk bericht
                          Persoonlijk vindt ik de resultaten mits gebruikt op de juiste manier wél goed.
                          Foto gemaakt met Nikon pol II

                          Gr Marianne
                          Deze zit er heel goed uit Marianne, maar dat is het probleem hé, we zien hier (zoals meestal) enkel de foto MET pola.
                          Aan de schaduw van de boom op het huis te zien had je de zon bijna pal in de rug, zodat je je kunt afvragen of je niet hetzelfde resultaat zou gehad hebben ZONDER ?
                          Als ik mijn 60D of vroeger 50D instel(de) op 'landschap' dan wordt groen en blauw automatisch geïntensifieerd. Zo kan ik er hier heel wat plaatsen, zon in de rug, zon opzij...die allemaal een mooi blauwe hemel hebben, soms zelfs TE blauw.
                          Maar ik geloof gerust dat een polafilter in bepaalde omstandigheden een verbeterend effect kan hebben. Om daar 100 tot een paar honderd euro voor te geven om dit eens uit te testen........ ga ik niet doen.
                          Groetjes.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Polarisatiefilter

                            http://www.polarisatiefilter.com/polarisatiefilters/

                            Hier vind je wat voor en na foto's met polarisatiefilters.
                            Verder op de site staat nog wat meer info over andere type filters.
                            Nikon D90 - AF-S DX Nikkor 18-105mm f/3.5 - 5.6G ED VR

                            Comment


                            • #15
                              Re: Polarisatiefilter

                              Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
                              Een polar doet meer dan enkel de wolken wat witter en de lucht wat blauwer maken.
                              Ook de andere kleuren worden mooier. Kan natuurlijk ook in PP.

                              Hoe ga je harde weerspiegeling van een wateropp oppervlak halen, idem met ramen of van bladeren na een regenbui zonder polar

                              Zeggen dat een polar pas rendeert als de zon 90 graden staat van fotrografeer richting, is heel kort door de bocht.
                              Een goede filter is niet goedkoop. Ik zou mijn geld niet wegsmijten aan goedkoop exemplaar maar echte filter merken blijven zoals B&W, Hoya.

                              Zoals al gezegd : lezen is een ding, er leren meewerken en het resultaat bekijken is een andere zaak.
                              Precies...

                              Een goed voorbeeldje waarbij een (goede) Pola-filter écht het verschil maakt:



                              vs

                              www.indetailfotografie.nl

                              Comment

                              Working...
                              X