Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke IMAC kopen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Welke IMAC kopen?

Zijn die iMac schermen nu geschikt om goed je foto's te kunnen bewerken en beoordelen?
    Die glossy schermen verhogen toch het contrast meer dan de foto eigenlijk is of niet?

Ik heb dit weekend eens op zo'n 27 inch iMac foto's aan het bekijken geweest en ik moet zeggen dat ziet er bangelijk goed uit en groot. Die weerspiegeling valt best wel mee.

Eigenlijk wou ik gaan voor een NEC PA241W maar dat kost iets van een 1000 euro en dan heb ik er het kalibratie toestel van NEC nog niet bij. Oké het is dan wel een wide-gamut maar ik vraag me af of ik wel nut heb bij een wide gamut. Ik plaats m'n foto's op het internet ofwel laat ik ze afdrukken maar ik heb al gemerkt dat velen ook in sRGB afdrukken zoals Pixum, Profotnet. Als hobby fotograaf denk ik dat wide gamut misschien wat overkill is.

Wat zijn de meningen?
    https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

Comment

Ik vind die schermen méér dan prima.

Ik moet toegeven dat alhoewel ik mijn 13" MBP (nu net twee jaar oud) al erg goed vond om basisbewerkingen op te doen, zo'n 21,5" (of zelfs 27") wel heel aangenaam is om mee te werken...

Mijn vader heeft sinds eind vorige week een iMac 21,5" (standaard high-end configuratie van die grootte) en die draait als een droom. Wel even wennen als je zelf Snow Leopard nog hebt, maar het went erg snel .
      Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

De opstelling van zo'n scherm t.o.v. het licht is belangrijk:
        - dwars op het raam (liefst invallend daglicht van links)
        - parallel met de kamerverlichting.

Bij mij is ook het venster aan mijn linkerkant (op zo'n 2m), terwijl er een TL buis parallel aan het scherm, op zo'n 50cm boven het scherm en lichtjes erachter hangt.
        Ik kan moeilijk verdragen dat het licht op ons bureau (zo'n typische "plafonničre") wordt aan gedaan; meestal is dat ook maar eventjes om zaken in de kasten achter mij op te bergen.
        Maar voor de rest vind ik een "glossy" scherm (weliswaar nog van een 24" iMac) fantastisch.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
          De opstelling van zo'n scherm t.o.v. het licht is belangrijk:
          - dwars op het raam (liefst invallend daglicht van links)
          - parallel met de kamerverlichting.

Bij mij is ook het venster aan mijn linkerkant (op zo'n 2m), terwijl er een TL buis parallel aan het scherm, op zo'n 50cm boven het scherm en lichtjes erachter hangt.
          Ik kan moeilijk verdragen dat het licht op ons bureau (zo'n typische "plafonničre") wordt aan gedaan; meestal is dat ook maar eventjes om zaken in de kasten achter mij op te bergen.
          Maar voor de rest vind ik een "glossy" scherm (weliswaar nog van een 24" iMac) fantastisch.
          Haha, dat herken ik! als ze hier het gewone licht aan doen kijk ik even grimmig en gaat het snel weer uit, ze weten ondertussen ook wel waarom. Ik vind de Apple schermen editen als een droom.
          1DX

Comment

Mijn 27 imac doet het prima, foto's zien er fantastisch uit. Puristen zullen wel zeggen dat er beter is, maar iedereen die hier beelden ziet vind het toch zeer goed.
            Glossy verhoogt het kontrast en de scherpte. Een mat scherm haat ik voor foto's.
            Wel een beetje opletten met invallend licht en donkeren beelden, die combo geeft wel duidelijk reflekties.

Comment

zojuist 8Gb kingston RAM bijgestoken (bij standaard 4GB) in m'n imac. runs like a high speed train now :-)
              * Canon 5DmkIII + 5D mkII - 70-200 f/2.8 IS II L - 24-70 f/2.8 L - 85 f/1.8 - 50 f/1.2L -580EXII-mac-my website-my facebook page-my flickr*

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LittleLeentje Bekijk bericht
                zojuist 8Gb kingston RAM bijgestoken (bij standaard 4GB) in m'n imac. runs like a high speed train now :-)
                Dat moet dan toch een recent model zijn, niet? Mijn iMac is nu >3 jaar oud en kan, volgens MacTracker slechts van het huidige 4GB naar max 6GB worden uitgebreid.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                  Dat moet dan toch een recent model zijn, niet? Mijn iMac is nu >3 jaar oud en kan, volgens MacTracker slechts van het huidige 4GB naar max 6GB worden uitgebreid.
                  ik kan tot 16GB ram gaan. Er zit nu 12 in ... IMAC is nog maar 2 maand oud idd..
                  * Canon 5DmkIII + 5D mkII - 70-200 f/2.8 IS II L - 24-70 f/2.8 L - 85 f/1.8 - 50 f/1.2L -580EXII-mac-my website-my facebook page-my flickr*

Comment

Klopt: de iMacs gaan tot 16 GB geheugen, de MacBook Pro's kunnen maximaal 8 GB aan. Da's bij mij een van de redenen om in de toekomst nog niet meteen mijn MacBook Pro te vervangen, maar eerst misschien een erg krachtige iMac 21,5" aan te kopen. Als je in Aperture met de brushes gaat werken (en vooral met 'edge detection' daarbij) slorpt dat nogal eens wat geheugenvermogen (en processorkracht) op .
                    Last edited by JorisVdB; 9 december 2011, 13:32. Reden: voorzetsel gecorrigeerd ;)
                    Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Vandaag trouwens de nieuwe update (3.2.2) van Aperture geďnstalleerd...

Comment

Daar ben ik ook net mee bezig .

Comment

Hij is bestelt
                          3 weekjes geduld, .......

Deze opzet geworden:
                          Imac 27"
                          - 1TB HD (heb alles op de nas staan op kantoor)
                          - Radeon grafischekaart met 2Gb geheugen
                          - Standaard 4 Gb RAM, zal zodra hij op kantoor staat eens 16GB bestellen, de bestaande 4Gb zal dan te koop geplaatst worden. Geďnteresseerden laten maar iets weten.
                          - Belgisch numeriek toetsenbord
                          - Magic Mouse (ben benieuwd hoe dat gaat werken, heb in de shop effe gepruld ermee en deed het wel leuk)
                          - 3 jaar Apple Care.

Gaat wennen worden da ge niet moet, kunt , moogt sleutelen aan uwe computer maar wel een pracht machine en clean desk

Onze nas moet ik nog AFP activeren, eerst dit doen, eerst imac, draaiende krijgen??
                          Ben benieuwd of de imac direct alle mappen gaat herkennen en toegang tot alles gaat krijgen oa. de printers, scanners, internet, email staat allemaal in een netwerk met vaste IP adressen to be continued

Zijn er dingen die ik best eerst doe, updates, edm.
                          Ben een Mac-virgin moet alles dus nog leren.
                          www.de-busschere-wolfs.net
                          D70s - 50mm AF 1.8 / 18-70mm AF 3.5-4.5DX / 70-300mm AF 4-5.6 / SB-600

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wip Bekijk bericht
                            Hij is bestelt
                            3 weekjes geduld, .......

Deze opzet geworden:
                            Imac 27"
                            - 1TB HD (heb alles op de nas staan op kantoor)
                            - Radeon grafischekaart met 2Gb geheugen
                            - Standaard 4 Gb RAM, zal zodra hij op kantoor staat eens 16GB bestellen, de bestaande 4Gb zal dan te koop geplaatst worden. Geďnteresseerden laten maar iets weten.
                            - Belgisch numeriek toetsenbord
                            - Magic Mouse (ben benieuwd hoe dat gaat werken, heb in de shop effe gepruld ermee en deed het wel leuk)
                            - 3 jaar Apple Care.

Gaat wennen worden da ge niet moet, kunt , moogt sleutelen aan uwe computer maar wel een pracht machine en clean desk

Onze nas moet ik nog AFP activeren, eerst dit doen, eerst imac, draaiende krijgen??
                            Ben benieuwd of de imac direct alle mappen gaat herkennen en toegang tot alles gaat krijgen oa. de printers, scanners, internet, email staat allemaal in een netwerk met vaste IP adressen to be continued

Zijn er dingen die ik best eerst doe, updates, edm.
                            Ben een Mac-virgin moet alles dus nog leren.
                            ik heb denk ik helemaal hetzelfde, enkel heb ik de magic mouse snel weggedaan en vervangen door een magic trackpad zoveeeeeeeeeeeel beter
                            UnicornPictures on Facebook & Flickr

Comment

Enkele maanden geleden had ik een iMac 21,5" gekocht en ik ben enorm tevreden.
                              Onlangs van mijn echtgenote een Magic Trackpad als verjaardagscadeau gekregen en om haar plezier te doen had ik het in gebruik genomen (ik was toch zo tevreden van de Magic Mouse en een trackpad heb ik nooit tof gevonden) ... nog geen weekje later de batterijen uit de Magic Mouse genomen en de Magic Mouse opgeborgen in de kast. Dat Magic Trackpad is echt te gek ...
                              En voor zover nodig: mijn iMac is ook te gek, onlangs op het werk nieuwe PC met Win7 gekregen ... wat een kreng vergeleken met mijn iMac...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Oli Bekijk bericht
                                ik heb denk ik helemaal hetzelfde, enkel heb ik de magic mouse snel weggedaan en vervangen door een magic trackpad zoveeeeeeeeeeeel beter
                                Huh ? Ik dacht dat het zo'n hebbedingetje was maar nuttig ? Neuh mijnheer.
                                Is het dan echt zoveel beter om mee te werken en zijn geld waard. Enne, je gebruikt dan totaal je muis niet meer
                                Om eerlijk te zijn : ik heb professioneel een laptop en als ik met dat trackoppervlak aan de slag moet Net daarom heb ik er een (kleine) muis bij aangeschaft.
                                Daarom mijn verbazing dat ik voor mijn iMac 180° zou moeten bijdraaien. Ik was namelijk al helemaal verslingerd op mijn 3 M speeltje (Mighty Magic Mouse).

Dus ... mezelf verwennen voor Kerst met een trackpad of toch niet ?

Tjerri

Comment

Working...
                                X